Gå til innhold

Lage en bootable drive ?

zIUx

Anbefalte innlegg

Hello...

JEG TRENGER HJELP TIL Å LAGE EN SYSTEM DISK SOM BOOTER?

Dette er skjinky greier så derfor spør jeg her.

Jeg har en laptop med bios beskytta passord som ikke går vekk av seg selv. Må kjøpe

nytt hovedkort. (glem alt med re-setting av cmos, prøvd)

Pga passord beskyttet bios kan jeg ikke boote med cd-rom. Instillingene der booter bare på HDD.

Problemet nå er at jeg har formatert 2,5" SATA disken på den bærbare på den stasjonære pc`n. Før jeg gjorde dette la jeg inn XP`n på 2.5" med den stasjonære

og starte opp i laptopen. Gikk fint det, men det ble kluss i systemet på andre partisjonen. Så jeg formaterte og kjørte sammen partisjonene C:\ og D:\ til bare C:\

Nå kommer det bare svart skjerm selv om jeg legger inn XP gjennom den andre maskinen på 2,5"`rn.... (gikk jo fint første gang)

om dette er uklart, si ifra skal jeg forklare nærmere!!

Endret av zIUx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går å fjerne passordet på en bærbar PC, men du må åpne den, og ta bort back up-batteriet på hovedkortet i noen minutter.

Sett det på plass igjen og passordet er borte.

Ta den jobben, så slipper du mer tull.

Det var ikke akkurat hva du spurte om, men den beste løsningen på problemet, om jeg har forstått deg rett?

Lenke til kommentar
Det går å fjerne passordet på en bærbar PC, men du må åpne den, og ta bort back up-batteriet på hovedkortet i noen minutter.

Sett det på plass igjen og passordet er borte.

Ta den jobben, så slipper du mer tull.

Det var ikke akkurat hva du spurte om, men den beste løsningen på problemet, om jeg har forstått deg rett?

7344764[/snapback]

takk for ett svar!

Backup batteriet??

Dette er en HP COMPAQ NC6320 som har en ganske god sikkerhet på sånt. Hjelper ikke å fjerne Litium batt. og sette det inn igjen. Done that. CMOS ligger lagret i en brikke som man ikke får fjernet.

Trenger nok å få bootet up harddisken slik at jeg kan legge inn XP.

Lenke til kommentar

Det kan være en måte å fikse dette på uten å måtte plukke hele maskinen i smått for å fjerne backup batteriet fra biosen.

Du kan rett og slett flashe biosen fra en boot disk... Er ikke sikker på om ditt hovedkort støtter dette, men de fleste nyere hovedkort er dte mulig å flashe fra software. Finn ut hva slags hovedkort du har, og sjekk produsentens hjemmesider for vedlikeholdsverktøy til kortet.

Serlig ASUS er flink med slike systemer, og er litt av grunnen til at jeg selv sverger til ASUS. :)

-Espen D-

NB: På svært gamle maskiner er det av og til mulig å ta biosen fysisk løs fra hovedkortet og flashe, men da kan du like godt ta løs batteriet (Litte 1 celles batteri på hovedkortet) i 10 sekunder (10 s for at alle kondensatorer skal få tid til å laddes ut) og sette det på plass igjen.

Lenke til kommentar
maskinen har ikke floppy drive!!

ellers kunne jeg bootet fra disket til DOS og inst. XP den veien!!

7393855[/snapback]

Du kan jo brenne en boot CD, så kobler du fysisk fra harddisken før oppstart. Når maskinen har boota fra secondaty boot (CD) så flasher du ny bios, og restarter den. Nå skal du ha tilgang til alt i BIOS.

Eventuelt kan du jo sende maskin til service og be dem resette BIOS passordet. Koster litt, men billigere en nytt hovedkort.

Endret av Nazgarot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...