Gå til innhold

Surround til PC via forsterker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem, her. Jeg har akkurat kjøpt meg eit nytt 120v 5.1 anlegg, koblet det med koppertråd-kabler til min harman/kardon AVI 200mkII forsterker, som tidligere på en utmerket måte har greid å kjøre 4 høytalere som er betydelig større enn de nye satelittene. Dvs, 5.1 anlegget er nå koblet på forsterkeren min, som igjen er kjørt på datamaskinen via en splittet phono kabel. Men jeg får altså bare lyd frå dei to front-høytalarene mine. Jeg har sirkulert høytalarene mine på uttaka, så det er ikkje noko gale med dei, i utgangspunktet.

Har SoundMAX HD Audio lydkort, med dei nyaste drivarane, og ei ellers heftig maskin.

Kan nokon tenkje seg kva problemet kan være? Desperat etter hjelp! :cry:

Mvh

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det PCen eller Forsterkeren som står for enkodingen av Surround lyd? Jeg lar min forsterker gjøre det. Det betyr at all digital lyd ut av PCen din skal sendes ut "raw". I driverne og i windows lyd innstillinger setter du alt til "passthrough". Da vil forsterkeren din ta seg av dekodingen og du burde få lyd i alle høytalerne.

Når man feks tar dekoding i lydkort må man som regel ha litt spesial høytalere ment for PC bruk...som vet hva den skal gjøre med det dekodede signalet som lydkortet sender ut. Ikke alle forsterkere som vet hva den skal gjøre med det signalet.

AKIRA

Lenke til kommentar
Er det PCen eller Forsterkeren som står for enkodingen av Surround lyd? Jeg lar min forsterker gjøre det. Det betyr at all digital lyd ut av PCen din skal sendes ut "raw". I driverne og i windows lyd innstillinger setter du alt til "passthrough". Da vil forsterkeren din ta seg av dekodingen og du burde få lyd i alle høytalerne.

Når man feks tar dekoding i lydkort må man som regel ha litt spesial høytalere ment for PC bruk...som vet hva den skal gjøre med det dekodede signalet som lydkortet sender ut. Ikke alle forsterkere som vet hva den skal gjøre med det signalet.

AKIRA

7332059[/snapback]

Hmm, jeg er redd jeg ikke vet hvilken av de som tar seg av enkodingen. Hvordan kan jeg finne det ut, evt. override det? Sjekket gjennom både driverne og windows sine lydinnstillinger, men jeg finner ikke tilsvarende. Kjører XP, forresten?

Lenke til kommentar

AKIRA

7332059[/snapback]

Er det "Digital PCM Output" du tenker på?

Skal teste det mot min litt eldre Harman Kardon AVR 4000 nå.

Edit: Ser ut som PCM er et stereo signal.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...