Gå til innhold

PS3 GPU og CPU. GPU som er viktig


Straffa

Anbefalte innlegg

PS3 GPU og CPU

Vi har sett hva som har kommet ut av spill så langt, ikke akkurat imponerende forhold til X360.

Jeg lager ikke denne tråden her for å snakke dritt om PS3, men det er mange som ikke heeelt skjønner forskjellen her fra GPU og CPU.

 

Spillene som er kommet ut til PS3, er som sagt dårligere i forhold til X360 (multiplatform spillene)

Vi får støtt og stadig høre "vent til devs blir kjent med Cell"

Hva med GPU? Den som gjør jobben

 

Forventer dere at vi vil få "E3 2005 CG" grafikk?

At det vil bli bedre er det ingen tvil om, men det blir nok ikke den store forskjellen.

Det er GPU som er hovedbasen for grafikken og rendring. CPU er bra å ha i bakgrunnen som kan spare GPU for en del ting som AI og andre ting som ikke har noe som helst av objekter og rendring.

Det er slikt jeg forsår det værtfall.

 

GPU til PS3 er noe som ikke trenger tid til å bli kjent med.

Noe tilsvarende (GF7800) kort til PC har vært ute en stund og devs kjenner nok GPU til PS3 inn og ut ganske bra.

 

Er jeg helt på jorde nå, eller stemmer dette? :D

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nok en fanboy-tråd der avanore er ute etter å sverte PS3. Vi vet alle at du hater PS3 nå, ingen er interessert i å lese dine meninger om PS3.

7331844[/snapback]

Ja om han i såfall hater PS3 som pesten, så spør han alikevell om ett veldig godt spørsmål som jeg syns du kunne tatt deg tid til å svare på. Eller bare latt vær!

 

Men ja...

 

Avanore, jeg har igrunn ikke så god peiling på det du spør om.

Men har hørt flere som har stilt omtrent samme spørsmålet!

Lenke til kommentar

Jeg har null peiling, men se her.

 

Computational Functions

 

Modern GPUs use most of their transistors to do calculations related to 3D computer graphics. They were initially used to accelerate the memory-intensive work of texture mapping and rendering polygons, later adding units to accelerate geometric calculations such as translating vertices into different coordinate systems. Recent developments in GPUs include support for programmable shaders which can manipulate vertices and textures with many of the same operations supported by CPUs, oversampling and interpolation techniques to reduce aliasing, and very high-precision color spaces. Because most of these computations involve matrix and vector operations, engineers and scientists have increasingly studied the use of GPUs for non-graphical calculations.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/GPU

Endret av CheX
Lenke til kommentar
er det virkelig nødvending for oss og vite om GPU er viktigere enn CPU, rendring, algoritmer, shading, buffers osv..

 

så lenge spilla er konge så har vel det lite og si...:)

7332165[/snapback]

 

Enig i det

Blir bare litt lei av høre at Cell skal lage underverker med spillene

Lenke til kommentar

Playstation 2 hadde ikke like god grafikk som orginal xbox, men folket kjøpte fortsatt ps2 for det om. Jeg vet jeg kommer til å få mye pryl av denne setningen, men jaja. Jeg tror at hvis folket hadde bare godt etter grafikk og kraft hadde konsollene vært utdødd for lenge siden.

Lenke til kommentar
er det virkelig nødvending for oss og vite om GPU er viktigere enn CPU, rendring, algoritmer, shading, buffers osv..

 

så lenge spilla er konge så har vel det lite og si...:)

7332165[/snapback]

 

Enig i det

Blir bare litt lei av høre at Cell skal lage underverker med spillene

7332191[/snapback]

 

Det er ikke cell som skal lage underverker, det er utviklerene som skal lage underverker(gode spill). Og ett av verktøyene er cell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Enig i det

Blir bare litt lei av høre at Cell skal lage underverker med spillene

7332191[/snapback]

 

I Alan Wake (som "krever" flerkjerners prosessor) kjøres fysikk-"thread" på en egen kjerne, mens annet småtteri kjører på andre kjerner.

Så hvorfor ikke la grafikk kjøre som en egen "thread" på en multikjerners prosessor? Det er kanskje ugunstig på PC-markedet siden man oppgraderer skjermkort oftere enn prosessor, men i en spillkonsoll så kan sånt funke ganske bra i nær fremtid.

 

En GPU er jo ikke (mye) annet enn en "grafikk-cpu", så prosessorer som Cell kan i teorien klare seg uten. Nå ser det jo ikke ut som om Cell har gjort om denne teorien til praksis, så jeg vet ikke helt. Sier bare at det er teoretisk mulig å la CPU ta seg av grafikken.

Lenke til kommentar

Man kan selvfølgelig alltid trekke paraleller mot PC, hvor ja, GPU'en er det desidert viktigste element når det kommer til å produsere grafikk.

 

Jeg skal ikke innrømme at dette er helt galt når det kommer til konsoller, men det er viktig å huske på at man med en PC har flere forskjellige maskinvareoppsett å forholde seg til. Derfor er det også vanskelig å utnytte "den fulle kraften" til en prossessor (Man vet trossalt ikke hvilken prossessor det er som blir benyttet)

 

I en konsoll derimot, er det kun ett oppsett, og man kan derfor også utnytte prosessoren i en mye større grad til å hjelpe til ved rendring. Noe av det vi så tidlig av PS3 (Og da tenker jeg ikke på Killzone eller Motorstorm) ble både prossessert og rendret av Cell'en alene.

 

Merk deg: Jeg sier ikke at PS3'en kommer til å gjøre dette på noen bedre måte enn 360'en. Da dette gjelder for begge konsollene. Jeg er derimot spent på i hvor stor grad de klarer å utnytte Cell'en til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...