Gå til innhold

Programmering

oya

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Delphi er ikke tingen for en nybegynner. Delphi er et ADA-basert språk som skiller seg mye fra de andre.

Bruk:

- Visual Basic, fordi det er enkelt og fordi det er likt andre Microsoft-språk, som det er veldig stor sjanse for å komme borti i seinere jobbsammenheng.

Eller:

- Java, fordi det gir deg et veldig godt utgangspunkt til seinere å lære objektorientert C++. Lærer du Java, lærer du å programmere objektorientert, noe som blir sett på som en stor fordel i moderne programmering. Dette kan du så overføre til C++ og dermed ligge milevis foran ingeniørene som utdanna seg for ti år sida, når det gjelder teknologi.

[ Denne Melding var redigert av: Razul på 2001-12-16 21:04 ]

Lenke til kommentar

Objekt-orientert programmering finn ein òg i Delphi, derav navnet Object Pascal på språket ein skriv der. Ein slepp å kjøpa (dyre) program som VB, der Delphi til og med gjer mykje bedre funksjonalitet.

Det er ikkje ein stor hemmelighet at professjonelle programmerarar "ser ned på" folk som programmerer i VB.

Java er eit svært komplisert språk, i alle fall i forhold til Object Pascal / Delphi. Kan vera at eg ikkje er heilt nøytral i denne saken, sidan eg sjølv programmerer i Delphi.

Lenke til kommentar

C++ er ikke for nybegynnere. Pekere og referanser er ikke noe man lærer over natten. Java er et språk som er letter å lære enn C++, men her vil man få problemer med objektsorinetert programering. Det letteste for en uten programerings erfaring er visual basic. Jeg vil anbefale at du begynner med visual basic. kjøp deg en bok da blir det enda letter å komme igang.

Gekko_World.

Lenke til kommentar

Hei,

Avhengig av hva du har tenkt å lage ville jeg valgt:

Visual Basic:

Med VB kommer man fort igang med nærmest klikk og pek.

VB er ikke ansett som prestisje å beherske, men til enklere programmeringsjobber duger det utmerket.

Java:

De fleste læresteder bruker nå java for å lære studenter programmering og objektorientert metodikk.

Skal du lære programmering og metodikk er Java best.

Lykke til!

mvh

Terje

Lenke til kommentar

C++ trenger ikke å være så dyrt da. Borland har studentversjoner liggande på interentt. Ikke så bra, men får da kompilert og får opp feila som du gjør.

Ganske vanskelig og må jobbes en del med.

Java er litt artigere da du får litt bedre visuell utforming med lite jobb. (vindu,knapper,farger++).

Slipper å bruke Borland Builder eller lignende program.

Lykke til.. du trenger det.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-25 13:39, Stonescream skrev:

C++ trenger ikke å være så dyrt da. Borland har studentversjoner liggande på interentt. Ikke så bra, men får da kompilert og får opp feila som du gjør.

Ganske vanskelig og må jobbes en del med.

Java er litt artigere da du får litt bedre visuell utforming med lite jobb. (vindu,knapper,farger++).

Slipper å bruke Borland Builder eller lignende program.

Lykke til.. du trenger det.

Borland C++ Compiler 5.5 kan du laste ned gratis fra Borlands hjemmeside.

Når det gjelder Delphi 6 Personal Edition får du dette geniale programmet i januar utgaven av PC Pro. Da slipper du å laste ned 150 mb :smile:. For all del ikke bruk masse penger på Visual Basic når du kan få et tusen ganger bedre program gratis.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

C++ er ikke noe nybegynner-språk. Java er en av mine favoritter. Python er også bra.

Delphi er glimrende til å kjapt lage windows-programmer, og er bygget på Pascal, et språk som originalt ble designet for å være lett å lære.

Lenke til kommentar

Noen mener:

"Delphi , the ease of VB, the speed of c++"

Du kan lage mye i Delphi , men jeg synes Delphi er litt barnslig. Det er fortsatt ikke noen som har gitt meg et eksempel på et stort program eller spill som er laget i Delpi. Det meste er avkom fra Visual Studio familien i VB eller C++

VB er jo helt toppers til databaseprogrammer som jobber med f.eks Microsoft Access. Hvis du lager et fakturaprogram eller lignende...

Aner meg at C++ blir brukt til PhotoShop og Spill, men dog blir det noen linjer med kode å skrive før en trykker på build knappen for noe slikt.

Java er treigt , forferdelig.

Hvilket programspråk du skal velge er opptil hva du skal lage!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...