Gå til innhold

Spørsmål angånende Macbook.

Anbefalte innlegg

En venn av meg lurer på å kjøpe en Macbook. Den skal brukes til lydproduksjon (Guitarrig 2, Cubase, Garageband.), litt videoredigering (iMovie 6) og litt vanlig kontor arbeid (M$ office og/eller iWork)

Det jeg lurer på er:

Hvor mye minne bruker Mac Os X ? (Bruker Leopard mer eller mindre enn Tiger)

Vil videoredigering (videorendring) gå fortere på en Macbook Pro med et X1600 skjermkort, vs en vanlig macbook med Intel GMA950 og tilsvarende spesifikasjoner?? (Jeg vet Pro maskinen har litt raskere CPU?)

Kan mac brukes sammen med Creative Vision M? (flytte over sanger, videoer, bilder, albumbilder, synkroniseres med et musikkprogram på mac osv

Må jeg formatere hele hardisken hvis jeg skal instalere Windows og Bootcamp, eller kan partisjonere den uten å formatere hele greien?

Hvis han kjøper en Mac med OS X Tiger nå, vil den automatisk bli oppdatert til Leopard da, når det kommer?

Ser dette ut som et bra oppsett:

Cpu: Intel Core 2 Duo 2Ghz

Minne 1gb eller 2gb?? (Trenger jeg 2GB for å kjøre de programmene jeg skal bruke?)

harddisk 80GB

DVD brenner

Intel GMA 950

Link

Pluss kabel til å koble til Gitar.

Takker for alle svar...

Endret av 2 Fast 4 Biltema
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv sitter jeg på en MacBook med 2GB minne, og jeg driver ikke med noe lydproduksjon og slike ting (dog blir det en del Photoshop etc), men ble da jeg kjøpte den anbefalt minimum 1GB, helst 2. OS X bruker, ble jeg fortalt, en del minne - såpass mye at de standard 512MB (sitter på den minst kraftige modellen) er i minste laget. Jeg vil tro 2GB kan være en fordel i forhold til det han skal jobbe med, men er nok andre som kan mer enn meg om akkurat det.

Det jeg derimot vil anbefale er å kjøpe eventuelt ekstra minne hos en annen forhandler, da Apple tar rimelig mye for å legge inn ekstra. Selv betalte jeg ~1900kr for 2GB minne hos Komplett.no, mens Apple ville ta 4k eller noe for å oppgradere direkte når jeg kjøpte. Det er veldig enkelt å sette inn, alt man trenger er et lite skrujern. Jeg har aldri gjort noe annet inni en datamaskin enn å sette inn en DVD-brenner og koble til en IDE-kabel før, men klarte å bytte brikkene uten problemer..

Edit: Jeg ser nå at den 1GB som kommer som standard, kommer som 2x512MB, altså fyller den begge slottene, og det er kanskje ikke helt ideelt. Da må han vel enten kjøpe to 1GB-brikker separat eller nøye seg med 1,5GB av samme sort, og da er det kanskje like greit å kjøpe hos Apple - litt avhengig av hvilke priser man finner på minne nå, ser blant annet at brikkene jeg kjøpte har steget i pris.

Endret av Mariasha
Lenke til kommentar

Ja, sånn som den maskinen er nå, så er det vel som sagt kanskje like greit å få det oppgradert på Apple Store, saken ble litt annen da jeg bestilte og hadde 512MB som standard og oppgraderingen kostet såpass mye mer.

Personlig er jeg veldig fornøyd, overgangen fra Windows var veldig mye enklere enn jeg hadde trodd, og maskinen fungerer godt. Litt varmeproblemer, men disse er forminsket kraftig etter et par firmwareoppgraderinger, så vil ikke tro det er noe stort problem på de nyere maksinene. Stille er den også, og skjermen fremstår som mye større enn jeg hadde trodd/fryktet. Batteritiden er grei, uten at jeg har noe særlig å sammenligne med. Den takler også ting som Photoshop, som enda ikke er universal binary, helt fint, selv om det naturlig nok går noe treigere da.

Dog vet jeg ikke om det er MacBook eller MacBook Pro som blir ideelt til kameraten din sitt formål, har selv aldri prøvd MacBook Pro, og synes den ble såpass dyrere at det ikke var verdt det siden jeg ikke kom til å holde på med noe videoredigering og tyngre greier, og egentlig klarer meg fint med 13,3" skjerm, men det kommer jo som sagt helt an på hva man skal bruke den til - rundt dette vil du sikkert få et mye bedre svar på f.eks. mac1.no.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bruker Final Cut på skolen, og etter at jeg satte meg litt inn i det er det helt uaktuelt å gå over til iMovie igjen. iMovie går greit til småting som å legge på en sang eller to og klippe litt i filmen. skal du jobbe med flere lyd og video spor er Final Cut betydelig mye bedre :)

Edit: Jeg får ikke brukt min Creative Zen Vision på skolens mac. Du kan dele spilleren i 2, slik at ene er til mp3 avspilling og andre er en ekstern harddisk, og da finner macen harddisken. Men får ikke lagt inn sanger til avspilling etter min erfaring :)

Endret av narnold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...