Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Testet positivt på urinprøve: THC

V-by

Anbefalte innlegg

Man slipper ikke unna selv om man har røyka i nederland og det er lovlig der. Norsk lov gjelder nemlig også for norske statsborgere i utlandet også. Har en kompis som hadde vært i Christiania og røyka, han ble bøtelagt da han kom hjem...

Skal du prøve å sno deg unna får du prøve deg på den "jeg var på fest der mange røyka" sangen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg ble her om dagen tauet inn av politiet, og ble avkrevd en urinprøve, de meinte jeg hadde røyket cannabis, som forøvrig er sant :p

Jeg hadde røyket et par dager før, og pissa rødt.

Var litt fyllesjuk også, så gadd ikke diskutere da jeg fikk med meg bota på 2500kr for å ha vert påvirka av THC.

Men hvordan kan de bevise at jeg f.eks har røyka i norge?

At jeg har fått dette i meg frivillig?

Jeg prøvde å si at det ikke var ulovlig å ha THC i blodet, og de kunne ikke bevise om jeg hadde fått det i meg frivillig eller ikke, men ble bare avvist.

Kan de gi meg en slik bot?

Tenkte meg nedover å prate med noen på politistasjonen i morra, for jeg mener de ikke kan bøtelegge meg for dette, da de ikke kan bevise hvordan jeg har fått det i meg...

7331550[/snapback]

Det hadde kanskje vært greit å vite nøyaktig hva du fikk bot for. Jeg tipper det var overtredelse av legemiddelloven § 31 annet ledd, jf. § 24 første ledd. Det som er sagt tidligere i posten her om straffelovens anvendelse på handlinger foretatt i utlandet, gjelder ikke legemiddelloven. Men jeg har ikke foretatt noen grundig undersøkelse av om lgml. § 31 får anvendelse på handlinger i utlandet. Mavefølelsen tilsier at den ikke gjør det, siden nettopp hva som er "narkotika" er forskjellig definert fra land til land.

Siden du uansett har røkt i Norge, spiller jo dette liten rolle. Hvis du kunne pekt på andre måter du kunne fått THC i blodet, som var i nærheten av troverdige, ville du kanskje sluppet unna. Lykke til med det. :)

Edit: Feil.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar
Det som er sagt tidligere i posten her om straffelovens anvendelse på handlinger foretatt i utlandet, gjelder ikke legemiddelloven. Men jeg har ikke foretatt noen grundig undersøkelse av om lgml. § 31 får anvendelse på handlinger i utlandet.

Det stemmer. Strl § 12 gjelder ved brudd på straffelovens bestemmelser. Ingen av de rettskilder jeg har lest til nå tilsier at ovetredelse av lml § 31 medfører straff dersom det er gjort i utlandet.

Men jeg skjønner ikke vitsen med å prøve å sno seg unna. Alt dette er jo irrelevant så lenge trådstarter har innrømmet de faktiske forhold. Å sitte å gi ham ideer for hvordan han skal kunne sno seg unna straff er derfor rimelig unødvendig.

Lenke til kommentar

Da har jeg pratet med en dud på politistasjonen...

Han mente de hadde gitt meg bota på et feil grunnlag, altså at de ikke kunne gi meg bot selv om de fant THC i unrinen min, og ikke fant noe stoff på meg.

Så han tok bota tilbake, og han sa hade, og smilte lurt til meg da jeg gikk :p

Kanskje jeg hadde flaks der :p

Lenke til kommentar

Det tror jeg du hadde, men det er klart at det hadde vært grunnlag for å klage på boten hvis du ikke fortalte sannheten.

Mitt tips er at de rett og slett trakk tilbake boten fordi du virket interessert i å forfølge saken og de ikke gadd bruke ressurser på det videre.

Det er jo tross alt ingen seriøse mennesker som faktisk tror at det er i statens beste interesse å bruke store ressurser på å straffeforfølge ungdom som røyker hasj på fest ;p

Edit: Tonet ned en spissformulering ;p

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Da har jeg pratet med en dud på politistasjonen...

Han mente de hadde gitt meg bota på et feil grunnlag, altså at de ikke kunne gi meg bot selv om de fant THC i unrinen min, og ikke fant noe stoff på meg.

Så han tok bota tilbake, og han sa hade, og smilte lurt til meg da jeg gikk :p

Kanskje jeg hadde flaks der :p

7337870[/snapback]

De anlegger span.

Si ifra om du blir tauet inn neste helg.

Eller forresten; ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Og siden han var så skyldig som man kan bli: Hvorfor hadde det vært negativt å godta boten og innrømme straffeskyld?

Hva skal de sparte pengene gå til? Hasj? :thumbdown:

7340169[/snapback]

klart! 2500 er jo en halvplate det! :thumbup::tease:

7340224[/snapback]

Hvordan vet du det? :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Har lurt litt på en ting selv. Sånn rent hypotetisk, si at jeg er i Amsterdam og nyter en lovlig Cannabis. Dagen etterpå tar jeg flyet hjem til Norge, og blir tauet inn av politiet for å har røyket. Har jeg da gjort noe ulovlig?

7340729[/snapback]

Les hele tråden.

Dette er diskutert i de første postene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...