Gå til innhold

NTNU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-19 19:51, skrev Ola PeK:

Quote:


Den 2002-11-19 18:30, skrev ahpadt:

er det kjemi og matte man trenger ?


Fysikk og matte.

 

Kjemi var og nødvendig da eg begynte der(måtte ta forkurs), men det er kutta ut på mange linjer no (elektro/data).

 

Når jeg har allmenn VGS, med vekt på realfag. Og etter det tar et år med fordypning i matte - det burde vel holde?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 17:43, skrev Aerocker:

Siv. Ing på NTNU er ufattelig mye vanskeligere enn det en er vant til på videregående. På videregående gikk det jo ann for mange å surfe inn til 5'ere i de fleste fag uten å gjøre en dritt. Dette er ikke tilfellet på Siv. Ing. Fikk meg selv en skikkelig smell med Matte 1, tempoet var helt vanvittig og jeg forstod ingen ting. Neste semester tok jeg meg litt sammen og da gikk alt så mye bedre. Det krever noe jobbing, men har du litt i "toppen" så burde det gå bra.


 

jasså ja, Javajon :smile:

Lenke til kommentar

Hei hei folkens, ser at det er mangen som ikke liker folk med akademi utdannelse her. Tenkte jeg skulle ta å fortelle litt om hvordan det gjøres på f.eks IT-Akademiet eller Akademiet Fagutdanningen.

 

Jeg holder nå på med andre året av et cisco studie, første året CCNA, andre året CCNP. Første året IT-Akademiet i Bergen kjørte et CCNA studie ble alle elevene sendt rett ut i jobb. Blant annet i NGT ol. Året etter var nedgangstidene som vi alle kjenner så godt til i full gang, og det var litt vanskeligere å få seg jobb med kun en CCNA sertifisering. Derfor valgte over halvparten på å satse videre og gå for høyere sertifiseringer.

 

For å ta cisco utdannelsen som jeg selv holder på med så kan ikke den sammenlignest med hva f.eks NTNU og andre universiteter og lignende utdanner folk til. Det vi gjør er å lære om nettverks oppsett, design, implementering, oppgradering, effektivisering, og ikke minst konfigurering av utstyret som brukest. Når man er ferdig sitter man da igjen med en sertifisering som er utstedt av Cisco, og som er lik over hele verden. Dvs at du stiller på lik linje samme hvor du skulle finne på å søke etter en slik job.

 

Synest i det hele tatt at det blir litt feil å sammenligne slike utdannelser i det hele tatt. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Jeg for eksempel hadde ikke hatt sjansen til å søke på en jobb som en Master eller lignede var krevd for å uføre, men sammtidig har ikke han peiling på å konfigurere Cisco utstyr.

 

En annen fordel med slik utdannelse er at man lettere kan lese på nye sertifiseringer på egen hånd. Jeg holder blant annet på med diverse Microsoft sertifiseringer på si. Dermed burde jeg få litt mere bredde og kanskje større sjanse for å få jobb? Ser ikke så utrolig dårlig ut i hvertfall når mellom 80 og 90% av internet backbone er drevet med Cisco utstyr. Dessuten viser undersøkelser at det i de neste 2-3 årene vil bli stor etterspørsel etter folk med nettverks utdannelse. Husker desverre ikke de eksakte tallene, men det utdannes i hvertfall ikke nok folk i dag til å tilfredsstille behovet.

 

Sorry at denne ble så lang, greide ikke å stoppe når jeg først var i gang :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...