Gå til innhold

NTNU


Anbefalte innlegg

Vet du noe om hovedforskjellene på de forskjellige studiene; Informasjonsteknologi og IKT - Datateknikk og Informatikk? (siv.ing)

Ble ikke helt klok av NTNU sine sider :smile:

 

Gidder du å slenge med linker til de forskjellige siv.ing. (master) linjene (innen all slags data)?

 

Takk :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-16 13:18, skrev durabit:

Quote:


Den 2002-11-16 13:08, skrev kingkong:

...................

Høgskolen i Gjøvik, Universitet i Oslo(?), Høgskolen i Agder, Høgskolen i Stavanger, Universitet i Bergen(?), Høgskolen i Narvik og Universitet i Tromsø, kanskje flere jeg ikke vet om ?


Jeg har en bror som for noen år siden studerte til dataingeniør i Grimstad. Han sa at det var mulig å ta siv.ing. i data der. Grimstad er underlagt Høgskolen i Agder.

 

Kan bekrefte dette, se forøvrig http://siving.hia.no for mer informasjon.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 15:14, skrev LasseAndreK:

Vet du noe om hovedforskjellene på de forskjellige studiene; Informasjonsteknologi og IKT - Datateknikk og Informatikk? (siv.ing)

Ble ikke helt klok av NTNU sine sider :smile:


 

IT og IKT er helt nytt, så det er vel muligens litt skummelt. De nye studentene fikk sponset laptoper, tror jeg. Etter hva som står her, er det en ganske annen linje enn datateknikk.

 

Datateknikk er en innarbeidet linje på NTNU, vi har mye matte og datafag (duh). :smile:

 

Quote:


Gidder du å slenge med linker til de forskjellige siv.ing. (master) linjene (innen all slags data)?


 

For alle skoler i Norge?! Nei, vet du hva, slavearbeid får du gjøre selv.

Lenke til kommentar

Jeg synes 3MX var ganske lett. De fagene vi har hatt har vært, vel, variable. Matte 1 er nokså greit, matte 3 er greit -> rart, matte 4 er litt icky, noen har matte 2 (ikke vi), diskret matte var gøy og slett ikke så ille, fysikken var slem (mye matte), og logikken er skikkelig ille (i den grad logikk kan kalles matematikk).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 16:05, skrev LarsC:

Quote:


Den 2002-11-17 15:14, skrev LasseAndreK:

Vet du noe om hovedforskjellene på de forskjellige studiene; Informasjonsteknologi og IKT - Datateknikk og Informatikk? (siv.ing)

Ble ikke helt klok av NTNU sine sider :smile:


 

IT og IKT er helt nytt, så det er vel muligens litt skummelt. De nye studentene fikk sponset laptoper, tror jeg. Etter hva som står
, er det en ganske annen linje enn datateknikk.

 

Datateknikk er en innarbeidet linje på NTNU, vi har mye matte og datafag (duh). :smile:

 

Quote:


Gidder du å slenge med linker til de forskjellige siv.ing. (master) linjene (innen all slags data)?


 

For alle skoler i Norge?! Nei, vet du hva, slavearbeid får du gjøre selv.

 

Så du har gått 5års siv.ing Datateknikk (er det det samme som siv.ing. Informatikk?), ikke sant? Hva legges det mest vekt på? Er nettverk - drift og vedlikhold tatt opp?

 

Mente ikke alle skolene i Norge :smile: Bare på NTNU.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 20:18, skrev LasseAndreK:

Hva legges det mest vekt på? Er nettverk - drift og vedlikhold tatt opp?


 

Nettverk er tatt opp.

Drift og vedlikehald er svært lite tatt opp.

 

Det legges vekt på overordna systemforståing. F.eks mekanismene i TCP/IP.

 

Men denne type ting er avhengig av kva for linje du går inn på. Dei to første åra består stort sett av matte og fysikk pluss nokre introduksjonsfag til forskjellige retningar.

Tredje året er det nokre valgbare fag.

Fjerde året velg du fordjupning.

Femte året er nesten heilt opp til deg sjølv.

 

Akkurat no er det så mykje omorganisering ved NTNU at det er umoglegå vite kva alt heiter lenger, men for å illustrere:

 

Informatikk (er det siv.ing i informatikk? Vel, cand.scient i informatikk er meir vanleg enn siv.ing)

Litt meir teoriorientert enn siv.ing. Der siv.ing skal løse eit gitt problem på best måte vil heller informatikaren gruble over meir filosofiske spørsmål som den teoretisk beste måten å søke i ei vilkårleg datamengde, og heller beskrive dette på ein generell måte i staden for å knotte det ned i perl.

 

Datateknikk - databaser, programmering, operativsystem, systemutvikling(prosessen frå overordna design til implementasjon)

 

Telematikk - nettverksting, protokollar (TCP/IP), mindre sluttbrukarorientert enn datateknikk(?), trafikksimulering, systemutvikling.

 

Teleteknikk - enda lenger ned mot maskinvaren enn telematikk. Her går det på fysisk overføring av bit, kapasitet. Elektriske egenskaper til utstyr, stråling, antenner, effekt.

 

Alle desse overlappar og tvinnar seg i kvarandre.

Men ingen omhandlar drift og vedlikehald av Cisco eller Exchange.

Det får ein enten lære seg på eiga hand, eller overlate til andre.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 20:18, skrev LasseAndreK:

Så du har gått 5års siv.ing Datateknikk (er det det samme som siv.ing. Informatikk?)


 

Jeg går. Siv.ing informatikk? Det må også være nytt.

 

Quote:


Hva legges det mest vekt på? Er nettverk - drift og vedlikhold tatt opp?


 

Se Ola PeK sitt svar.

 

For nettverk o.l bør du kanskje kikke på kom.tek-linjen. Det er data med mer elektro (signalbehandling ++).

 

Quote:


Mente ikke alle skolene i Norge :smile: Bare på NTNU.


 

Det er fremdeles slavearbeid som du klarer fint selv.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 00:07, skrev Bjarnez:

så lenge jeg slipper unna sannsynlighetsregning så er alt såre vell:)


 

Kødder du? Det er jo ett av de mest givende og interessante fagene jeg har hatt.

 

Ingenting er morsommere enn å knuse drømmene til de som har spilt Lotto i årevis, ved å bevise for dem hvor mange titusener av år de må spille før det er 10% sjanse for at de har vunnet en million. :smile:

 

På en rekke felter innen data er sannsynlighetsregning dessuten svært relevant og nyttig.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 00:20, skrev LarsC:

Quote:


Den 2002-11-17 20:18, skrev LasseAndreK:

Så du har gått 5års siv.ing Datateknikk (er det det samme som siv.ing. Informatikk?)


 

Jeg går. Siv.ing informatikk? Det må også være nytt.

 

Quote:


Hva legges det mest vekt på? Er nettverk - drift og vedlikhold tatt opp?


 

 

Se Ola PeK sitt svar.

 

For nettverk o.l bør du kanskje kikke på kom.tek-linjen. Det er data med mer elektro (signalbehandling ++).

 

Quote:


Mente ikke alle skolene i Norge :smile: Bare på NTNU.


 

Det er fremdeles slavearbeid som du klarer fint selv.

 

Hehe, ja vel. Late f*** :razz:

 

Takker for dine meget forståelige svar :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-17 18:09, skrev Bjarnez:

hvordan er matematikken på siv.ing studiet(-ene)? hvis man sammenligner med 3mx på vgs..


 

Min personlig mening er at forskjellen er STOR, går gjennom ting 4-dobbelt så fort som på vgs, ble faktisk litt overrasket over den store nivå-forskjellen. Men det skal nevnes at jeg går på siving fys/mat så vi har ganske mye ren matte og fysikk i forhold til de andre linjene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Siv. Ing på NTNU er ufattelig mye vanskeligere enn det en er vant til på videregående. På videregående gikk det jo ann for mange å surfe inn til 5'ere i de fleste fag uten å gjøre en dritt. Dette er ikke tilfellet på Siv. Ing. Fikk meg selv en skikkelig smell med Matte 1, tempoet var helt vanvittig og jeg forstod ingen ting. Neste semester tok jeg meg litt sammen og da gikk alt så mye bedre. Det krever noe jobbing, men har du litt i "toppen" så burde det gå bra.

Lenke til kommentar

Litt off-topic men, gjorde den fatale tabben å ikke ta fysikk på VGS, er på tredjeåret nå, og ser at muligeheten for de linjene jeg kunne tenke meg (meste innen datateknikk) er lukket. Irriterer meg så grønnjævlig at vi ikke fikk noen brosjyrer etc på første året om hvilke fag som var nødvendig for forskjellige linjer senere.

 

Hadde egentlig tenkt å søke meg rett inn etter videregående, men må ta 2fy om igjen en eller annen plass. Er det mulighet for dette i militæret?

Vet om ulike forkurs, men ikke når eller hvor lenge de holder på.

 

Noen som vet mer om dette, såvidt jeg har forstått må man ha 2fy for de fleste datalinjer senere.(?)

 

Har forøvrig et snitt oppunder 5 (med 5 i matte!!!), men femeren i matte kan fort ryke, i og med at resten av 3mx boka ser faretruende vanskelig ut. Og da følger vel snittet samme veien :sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: Barca på 2002-11-18 18:20 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...