Gå til innhold

NTNU


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-16 12:35, skrev durabit:

Quote:


Den 2002-11-16 12:16, skrev magnum44:

Bare en liten kommentar:

Siv.ing grad er det kun NTNU som har. Så hvis en er siv.ing så har man pr definisjon studert på NTNU :smile:Men fra Høsten vil dette bli "Master of Technology" (dette er det ganske mange som er imot, siv.ing er jo trademarket til ntnu etc men nok om det) jmf med Master, selvsagt vil det jo i cv brevet ditt stå at du har studert på ntnu og da vil jo arbeidsgiver tenke -> Master of technology, studert på ntnu = aha! siv.ing altså


Stemmer ikke. NTNU har administrert siv.ing.tittelen. Det er flere steder i Norge som utdanner siv.ing'er etter godkjenning fra NTNU.

Ikke innen data/kommunikasjon, som jeg henviste til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-14 21:30, skrev LeD:

Quote:


Den 2002-11-14 21:13, skrev Langbein:

3 realfagspoeng er mer realistisk (det er det jeg har :smile: ), hadde blitt litt vel mye pes med bio i tillegg.


 

Jeg trodde 3 var maks. Har selv bare 2, for vi fikk ikke beskjed om denne flotte nye ordningen før fagene var valgt...

 

LeD

 

Jeg har 3,5 realfagspoeng i alle fall.. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-14 21:35, skrev spoonhau:

Har blitt fortalt at en utdanning på it akademiet er mye bedre enn en utdanning på ntnu. Så hvis en jobb står mellom en fra it akademiet og en fra ntnu så mente han at han fra it akademiet ville få jobben.


Mest sannsynlig ville de ikke konkurrert om samme jobb engang. It akademiet utdannet etter det jeg vet ikke noe i nærheten av siv.ing grad(regner med det er det som var aktuelt her). Det finnes andre IT studenter som ikke blir siv.ing på NTNU også, men jeg tipper nesten at disse også hadde blitt foretrukket om karakternivået ikke var helt ræva.

 

Quote:


btw: hvordan er det å studere ved ntnu? Virker veldig fristende syns jeg.


Vel det finnes mange typer studier ved NTNU, men et typisk siv.ing studium er arbeidskrevende. Typisk HF/SVT fag kan være mer avslappende, dvs mye selvstudium. Et realfagsstudium er ofte ikke mer enn det man gjør det til. Og selv om man tar siv.ing vil man alltid få tid til fritidsaktiviteter, noen drikker seg dritings _ofte_.... andre er med i NTNUI og har det kjekt på andre måter, men også med litt drikking sånt nå og da.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 12:41, skrev magnum44:

Quote:


Den 2002-11-16 12:35, skrev durabit:

Quote:


Den 2002-11-16 12:16, skrev magnum44:

Bare en liten kommentar:

Siv.ing grad er det kun NTNU som har. Så hvis en er siv.ing så har man pr definisjon studert på NTNU :smile:Men fra Høsten vil dette bli "Master of Technology" (dette er det ganske mange som er imot, siv.ing er jo trademarket til ntnu etc men nok om det) jmf med Master, selvsagt vil det jo i cv brevet ditt stå at du har studert på ntnu og da vil jo arbeidsgiver tenke -> Master of technology, studert på ntnu = aha! siv.ing altså


Stemmer ikke. NTNU har administrert siv.ing.tittelen. Det er flere steder i Norge som utdanner siv.ing'er etter godkjenning fra NTNU.

Ikke innen data/kommunikasjon, som jeg henviste til?

 

Høgskolen i Gjøvik, Universitet i Oslo(?), Høgskolen i Agder, Høgskolen i Stavanger, Universitet i Bergen(?), Høgskolen i Narvik og Universitet i Tromsø, kanskje flere jeg ikke vet om ?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 13:08, skrev kingkong:

...................

Høgskolen i Gjøvik, Universitet i Oslo(?), Høgskolen i Agder, Høgskolen i Stavanger, Universitet i Bergen(?), Høgskolen i Narvik og Universitet i Tromsø, kanskje flere jeg ikke vet om ?


Jeg har en bror som for noen år siden studerte til dataingeniør i Grimstad. Han sa at det var mulig å ta siv.ing. i data der. Grimstad er underlagt Høgskolen i Agder.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 13:18, skrev durabit:

Quote:


Den 2002-11-16 13:08, skrev kingkong:

...................

Høgskolen i Gjøvik, Universitet i Oslo(?), Høgskolen i Agder, Høgskolen i Stavanger, Universitet i Bergen(?), Høgskolen i Narvik og Universitet i Tromsø, kanskje flere jeg ikke vet om ?


Jeg har en bror som for noen år siden studerte til dataingeniør i Grimstad. Han sa at det var mulig å ta siv.ing. i data der. Grimstad er underlagt Høgskolen i Agder.

Dette høres veldig bra ut med tanke på muligheter den oppvoksende generasjonen får :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-15 21:32, skrev allyse:

Det er ikke bare NTNU som er en "bedre" utdanning. Jeg er som jeg har sagt tidligere enig i at "et yrke på et år" er helt på trynet, men hva om en tar flere år? Ikke IT-akademiet da, men f.eks noroff. Ta først bach. grad ved monash university(eller nå hva det heter :razz:) og videre bygge på med master grad etter det. Vil du si den akutuelle personen er mindre utdannet en en fra NTNU?


 

Nei, det vil jeg ikke si.

Jeg mente ikke at NTNU var bedre enn alt annet. Det jeg mente var at de fleste utdanninger på høgskole/universitetsnivå som fører fram til en eller annen grad/tittel er "bedre" enn utdanning fra it-akademiet. Med "bedre" mener jeg størst sjanse til å få seg jobb. På it-akademiet får man en kort og spesialisert utdanning som fører til at man har færre jobber å søke på, og at man er mer utsatt for endringer i en eventuell arbeidssituasjon siden man ikke har bakgrunnskompetansen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-14 20:48, skrev smetho:

Og snitt kan forandre seg fra år til år så ikke heng deg helt opp i det :smile: Men NTNU vil nok alltid ha litt høye snitt for å holde standarden. Og det er jo bra! :smile: Så stå på!


 

Er ikke NTNU som bestemmer snittet da smarten. Tross alt får skolen penger for antall stundenter som er på studiet.

 

Her er det antall søkere som konkurerer mot hverandre som avgjør snittet, fra år til år!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 15:08, skrev mbst:

Quote:


Den 2002-11-16 14:24, skrev LasseAndreK:

Nå heter det vel ikke siv.ing lenger, men Bachelor :smile:



 

Det du sikter til er vel heller Master, Bachelor blir man ved tre-årsstudier. Fem år gir Master.

 

Hva? Du blir siv.ing. ved tre års høgskole/universitet utdanning - men det heter nå, istedet for siv.ing. Bachelor. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 19:14, skrev LasseAndreK:


Hva? Du blir siv.ing. ved tre års høgskole/universitet utdanning - men det heter nå, istedet for siv.ing. Bachelor. :smile:


 

3 år på høgskole => høgskoleingeniør => nå Bachelor

 

3(og et halvt?) år på universitet => cand.mag. => nå Bachelor

 

3 år på privatskole => diplomettellerannet => nå Bachelor

 

5 år på NTNU/universitet/noen høgskoler => siv.ing. => nå Master

 

5 år på universitet => cand.scient. => nå Master

 

Det er ihvertfall slik jeg har tolket "kvalitets"reformen.

 

Det blir jo litt enklere. 3 år = Bachelor og 5 år = Master. Men hva du har gjort de årene sier tittelen ikke lenger noe om...

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Det blir jo litt enklere. 3 år = Bachelor og 5 år = Master. Men
hva
du har gjort de årene sier tittelen ikke lenger noe om...


 

Nå vil siv.ing. bli Master of technology (og master of science i utlandet :smile:). Så hva du har gjort de fem årene blir jo iogforseg innbakt i gradsnavnet. Selv om navnet kan bli veldig langt hvis man skal spesifisere veldig. Master of technology in mathematics and physics feks er jo en drøy tittel :smile:.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...