Gå til innhold

NTNU


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-14 21:13, skrev Langbein:


Maks antall realfagspoeng er 4, og veldig få har så mange - for da må man ha full fordypning i matta, fysikk, kjemi og biologi. Du får nemlig 0,5 poeng for hvert av disse fagene pr år.



 

oi litt skrivefeil der ja : Uansett poenget var at med realfags-(forøvrig kjenner jeg mange som får 4 realfagspoeng, selv får jeg 3) og fordypningspoeng + poeng for militæret osv så er mulig å få mange ekstra poeng. Det er jo ikke slik at man for å komme inn på et studie som krever 55p må ha 5.5 i snitt :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-14 21:46, skrev smetho:

Jaja, sånn kan det gå :smile: Tror nok han IT-Akademi-studenten kødda litt ja. Ellers er han steike dum :smile: Kanskje muligens IT-Akademi-studenten hadde fått jobben om det var en så som så datajobb og ntnu-studenten studerte filosofisk insekt-akrobatikk eller noe, men ellers ikke
:grin:


 

Jeg og spoonhau har nok misforstått hverandre en del her ja :razz: Jeg mener IKKE it-akademiet står opp mot NTNU. LANGT ifra. IT-akademiet er en spøk i markedet i disse tider. DET jeg mente var å ta f.eks Bach. grad i australia, og videre master grad. Altså studier over mange, mange år. (kanskje 5-6år). Etter den utdanningen mener jeg bestemt NTNU og andre studier står mot hverandre. (alt etter hva du har tatt)

 

Det er jo selvfølgelig avhengig av erfaring, alder, stilling osv.

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

håper jeg kommer inn på NTNU. har lenge ønska meg inn der og tiden nærmer seg med raske skritt nå, går siste på vgs. har et snitt på ca.4.5+poeng, noe som akkurat burde klare å dytte meg inn på et av siv.ing studiene. lykke til; til alle andre med samme planer, NTNU virker som en kjempeskole. har forresten hørt at festmiljøet der er fettbra!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-15 20:31, skrev Bjarnez:

håper jeg kommer inn på NTNU. har lenge ønska meg inn der og tiden nærmer seg med raske skritt nå, går siste på vgs. har et snitt på ca.4.5+poeng, noe som akkurat burde klare å dytte meg inn på et av siv.ing studiene. lykke til; til alle andre med samme planer, NTNU virker som en kjempeskole. har forresten hørt at festmiljøet der er fettbra!!


 

Det lover bra :smile:

Lenke til kommentar

Der jeg jobba før, fikk vi masse søknader fra IT-folk. Det var både folk med høgskoleutdanning, it-akademiet og universitetsutdanning. Søknadene fra folk som kun hadde it-akademiet-utdanning gikk rett i søppla uten å bli lest gjennom... "Et yrke på et år". Ikke akkurat :smile:

Uansett hva man skal gjøre lønner det seg å ta en ordentlig utdanning. Dessuten er det skikkelig gøy å være student. Det er kjipt å betale på studielån etterpå, men, men. Mitt er nedbetalt i 2017 :razz:

Lenke til kommentar

Jeg går på NTNU, 3. året siv.ing datateknikk.

Jeg vet ikke om detaljer angående utdannelser på IT-akademiet, men vet at det blir sett ned på av både studenter fra NTNU og flere bedrifter.

 

Man lærer helt sikkert mye bra på IT-Ak. men det er lite dyptgående og man er ofte på tynn is med en gang man skal jobbe med programmer/utvikling av ting som ikke er på Microsoft plattform. Slal vistnok være sterk fokus på å lære seg MS programmer.

 

F.eks, det hjelper lite å kunne lage databaser i MS Access, om man ikke forstår grunnleggende database begreper og har forståelse for hvordan det hele fungerer. Da vil man nemlig få problemer med en gang man møter uvante plattformer.

Dette var bare et eksempel.

 

Jeg vet ikke nok om IT-Ak., men mener at man er mer fleksibel i arbeidslivet og klarer å tilpasse seg bedre dersom man lærer om bakenforliggende teori/systemer enn akkurat det man skal gjøre der og da.

Dette lærer man på NTNU.

Nå snakket jeg altså om datautdannelsen der. Mye annet schnæks studere der også.

 

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-15 20:46, skrev LemonDog:

Søknadene fra folk som kun hadde it-akademiet-utdanning gikk rett i søppla uten å bli lest gjennom... "Et yrke på et år". Ikke akkurat :smile:


 

Det er ikke bare NTNU som er en "bedre" utdanning. Jeg er som jeg har sagt tidligere enig i at "et yrke på et år" er helt på trynet, men hva om en tar flere år? Ikke IT-akademiet da, men f.eks noroff. Ta først bach. grad ved monash university(eller nå hva det heter :razz:) og videre bygge på med master grad etter det. Vil du si den akutuelle personen er mindre utdannet en en fra NTNU?

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-15 21:06, skrev Thor-Egil:

Jeg går på NTNU, 3. året siv.ing datateknikk.

Jeg vet ikke om detaljer angående utdannelser på IT-akademiet, men vet at det blir sett ned på av både studenter fra NTNU og flere bedrifter.


Man lærer helt sikkert mye bra på IT-Ak. men det er lite dyptgående og man er ofte på tynn is med en gang man skal jobbe med programmer/utvikling av ting som ikke er på Microsoft plattform. Slal vistnok være sterk fokus på å lære seg MS programmer.


F.eks, det hjelper lite å kunne lage databaser i MS Access, om man ikke forstår grunnleggende database begreper og har forståelse for hvordan det hele fungerer. Da vil man nemlig få problemer med en gang man møter uvante plattformer.

Dette var bare et eksempel.


Jeg vet ikke nok om IT-Ak., men mener at man er mer fleksibel i arbeidslivet og klarer å tilpasse seg bedre dersom man lærer om bakenforliggende teori/systemer enn akkurat det man skal gjøre der og da.

Dette lærer man på NTNU.

Nå snakket jeg altså om datautdannelsen der. Mye annet schnæks studere der også.


mvh

Thor-Egil


 

Hva hadde du som grunnlag for å begynne der?

Finnes det den mulighet for å oppgradere siv.ing graden din fra en annen høyskole - til enten master eller doktor på NTNU?

Lenke til kommentar

Quote:


Hva hadde du som grunnlag for å begynne der?

Finnes det den mulighet for å oppgradere siv.ing graden din fra en annen høyskole - til enten master eller doktor på NTNU?



 

Jeg dro rett fra VGS. Men man kan jo selvsagt gjøre andre ting imellom for å forbedre karaktere, sanke ekstrapoeng osv, men da stiller man i konkuransepoeng-klassen, som ofte er vanskeligere å komme inn på når man benytter seg av disse ekstrapoengene.

 

Man kan ta vanlig ing. først og så bygge på til siv.ing med 2/3 år til, litt avhengig av hvilke fag man får godkjent. Eventuelt til doktor.ing. som krever ytteligere 2 år.

 

Siv.ing betraktet som master i og med at det er 5 år, men det finnes enklere måter å bli master på. Siv.ing har en noe større arbeidsmengde og er etter min mening gjevere å bli, men det mange som ikke vet dette, så en siv.ing blir som regel sidestilt med master.

 

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 01:14, skrev Bjarnez:

thor; hvilke karakterer gikk du ut med fra vgs? om du ikke vil svare skjønner jeg. er det sosiale miljøet virkelig så godt som de sier der?? mye å gjøre`??


 

Veldig bra sosialt miljø her i trondheim ja, problemet er nesten at det skjer for mye. Og ja det er mye å gjøre, spørs litt på studiet såklart, men jeg går på siving fys/mat, de aller fleste her "surfa" gjennom matte og fysikk på vgs, men må jobbe endel her.

 

Man klarer seg selv om du ikke synes matten på vgs var kjempelett, men da må du kompansere med mye jobbing. Forøvrig er det selvsagt noen som fortsatt ikke trenger å jobbe en døyt for å klarer seg, men de begynner å bli få i tallet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Miljøet her er veldig bra. Ikke noe å klage på. Er glad jeg dro opp hit. Det er tilbud og arrangermenter for alle typer mennesker, og man drukner nesten i fritidsaktiviter om man prøver å være med på mest mulig.

I starten prøver man gjerne mye og så finner man ut hva man selv vil fortsette med.

 

Var litt lei av Oslo, men nå er det ekstra moro når jeg drar tilbake i feriene.

 

Jeg hadde snitt på 5 fra VGS og 4 fordypningspoeng og 3 realfagspoeng.

5*10 + 4 + 3 = 57 poeng som var omtrent akkurat for å komme inn på min linje.

Det finnes linjer som er enklere å komme inn på.

 

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 10:07, skrev Thor-Egil:

Miljøet her er veldig bra. Ikke noe å klage på. Er glad jeg dro opp hit. Det er tilbud og arrangermenter for alle typer mennesker, og man drukner nesten i fritidsaktiviter om man prøver å være med på mest mulig.

I starten prøver man gjerne mye og så finner man ut hva man selv vil fortsette med.


Var litt lei av Oslo, men nå er det ekstra moro når jeg drar tilbake i feriene.


Jeg hadde snitt på 5 fra VGS og 4 fordypningspoeng og 3 realfagspoeng.

5*10 + 4 + 3 = 57 poeng som var omtrent akkurat for å komme inn på min linje.

Det finnes linjer som er enklere å komme inn på.


mvh

Thor-Egil


 

Finnes det egene rettninger for folk som har lyst til å spesialisere seg innen nettverk/nettverksadministrasjon/problematikk/struktur osv.?

Lenke til kommentar

Det bør vel kanskje sies at hvis man ønsker å ta førstegangstjeneste før man begynner å studerer må man søke på ordinær kvoten. Denne kvoten er som regel noe vanskligere å komme inn på.

 

I år måtte de som ikke kom direkte fra vgs (les: gjennomførte førstegangstjeneste osv..) ha 56.0 poeng for å komme inn på datateknikk ved NTNU.

 

Dvs: hvis en person har 4 fordypningspoeng og 2 realfagspoeng, må han/hun ha et snitt på 4.5

 

Altså:

 

Karaktersnitt *10 = 45

Fordypningspoeng = 4

Realfagspoeng = 2

Førstgangstjeneste = 3

Alderspoeng = 2

 

Sum: 56p

 

_________________

--

Mvh,

 

Tobias.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-11-16 12:09 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-11-16 12:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-15 21:33, skrev LasseAndreK:

Quote:


Den 2002-11-15 21:06, skrev Thor-Egil:

Jeg går på NTNU, 3. året siv.ing datateknikk.

Jeg vet ikke om detaljer angående utdannelser på IT-akademiet, men vet at det blir sett ned på av både studenter fra NTNU og flere bedrifter.


Man lærer helt sikkert mye bra på IT-Ak. men det er lite dyptgående og man er ofte på tynn is med en gang man skal jobbe med programmer/utvikling av ting som ikke er på Microsoft plattform. Slal vistnok være sterk fokus på å lære seg MS programmer.


F.eks, det hjelper lite å kunne lage databaser i MS Access, om man ikke forstår grunnleggende database begreper og har forståelse for hvordan det hele fungerer. Da vil man nemlig få problemer med en gang man møter uvante plattformer.

Dette var bare et eksempel.


Jeg vet ikke nok om IT-Ak., men mener at man er mer fleksibel i arbeidslivet og klarer å tilpasse seg bedre dersom man lærer om bakenforliggende teori/systemer enn akkurat det man skal gjøre der og da.

Dette lærer man på NTNU.

Nå snakket jeg altså om datautdannelsen der. Mye annet schnæks studere der også.


mvh

Thor-Egil


 

Hva hadde du som grunnlag for å begynne der?

Finnes det den mulighet for å oppgradere siv.ing graden din fra en annen høyskole - til enten master eller doktor på NTNU?

 

Bare en liten kommentar:

Siv.ing grad er det kun NTNU som har. Så hvis en er siv.ing så har man pr definisjon studert på NTNU :smile:Men fra Høsten vil dette bli "Master of Technology" (dette er det ganske mange som er imot, siv.ing er jo trademarket til ntnu etc men nok om det) jmf med Master, selvsagt vil det jo i cv brevet ditt stå at du har studert på ntnu og da vil jo arbeidsgiver tenke -> Master of technology, studert på ntnu = aha! siv.ing altså

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 12:16, skrev magnum44:

Bare en liten kommentar:

Siv.ing grad er det kun NTNU som har. Så hvis en er siv.ing så har man pr definisjon studert på NTNU :smile:Men fra Høsten vil dette bli "Master of Technology" (dette er det ganske mange som er imot, siv.ing er jo trademarket til ntnu etc men nok om det) jmf med Master, selvsagt vil det jo i cv brevet ditt stå at du har studert på ntnu og da vil jo arbeidsgiver tenke -> Master of technology, studert på ntnu = aha! siv.ing altså


Stemmer ikke. NTNU har administrert siv.ing.tittelen. Det er flere steder i Norge som utdanner siv.ing'er etter godkjenning fra NTNU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...