F0NIX Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hei folkens, Jeg driver en del å programmerer i noen spesialprogrammer som brukes for å lage kontrollsystemer for Audio Video (AV) anlegg. For eksempel på ett møterom så har de ett touchdisplay med menyer som styrer alle funksjoner i rommet, det være seg alt fra lyd, lys, bilde, lærret osv. Det jeg lurer på er om noen har vært borte i noen kurs eller bøker angående emnet å designe gode grafiske brukergrensesnitt (GUI) ? Til nå har jeg jo bare brukt sunn fornuft, men skulle gjerne vist om det var noen spesielle ting man burde ta hensyn til; eksempelvis farger, hvilke fargekombinasjoner er best, finnes det en font som er bedre enn andre å bruke i slike tilfeller, størrelse på font, animasjon av knapper eller ikke, farger på knapper, navngivning eller icon på knapper osv. Om noen lurte så er det CUE og Crestron systemer jeg programmerer. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Jeg har vært borti bøker og tar faget operatørstøttesystemer som omhandler GUI design mm. for industrien, men det blir jo anerledes og tar mer for seg alarmer og varslinger, men det er sikkert noe av det samme. Litt info Areal er en veldig bra font å bruke, størelsen avhenger av hvor langt fra du er, men 12 pleier å passe, men da snakker jeg om "vanlig" avstand dvs. kontor stol avstand. Bruk maks 10 hoved farger (ink S & H). Samme type objekter eller objekter som har samme funksjon bør ha samme farge Symboler bør være selvforklarende. Så det er mye sunn fornuft. Og for all del spør kunden om hva de syntes. Det er ofte den beste metoden. Håper det hjalp litt. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hei Hadde et vedlig fornuftig fag på NTNU, MMI - Menneske Maskin Interaksjon. Mye teknisk rundt java ang. MVC osv, men mye teoretisk rundt utforming av grafiske grensesnitt. Noen konsepter det kan være smart å sette seg inn i: Affordance - Hva det ser ut som man skal gjøre med en komponent (klikke/dra/krysse av?) Gestalt - Psykologisk fenomen hvis prinsipper man kan bruke i GUI for å signalisere betydning. f.eks. med gruppering eller fargelegging. Det er lettere og mer intuitivt for brukeren å forstå dette, istedenfor å lese en tekst f.eks. Mental Modell - Brukerens oppfatning av hvordan systemet/komponenter skal brukes. Bør samsvare med hvordan systemet faktisk skal brukes, og bør søkes å holdes konsistent Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå