Gå til innhold

Ekstern skjerm til Macbook

flaker

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper virkelig noen her kan hjelpe meg! :)

Har nemlig bestilt meg en Macbook (1.83Mhz, hvit) via hjemme-PC-ordningen på jobb. Jeg skal bruke maskinen til nett/e-mail, skriving etc. OG til bildebehandling i Photoshop etc. (hobby, har dSLR). Kan ikke bruke en CRT, fordi jeg sitter/ligger i hvilestol og jobber, så jeg må ha ekstern skjerm på et lite sidebord eller hengt på veggen ved siden av stolen. Det må derfor være en LCD, widescreen, størrelse 19"-22", tenker jeg (max er visst 23" for denne MB'en). Det er visst også viktig at den må ha DVI inn (hva nå enn det betyr!)... :hmm:

Men jeg går fullstendig i surr, har ikke noe greie på skjermer! :blush: Har ikke råd til en som er skikkelig bra til bildebehandling. Jeg må nøye meg med en som er "brukbar" nå, om dere forstår - men uansett blir det jo en opptur med Macbookens skjerm i kombinasjon med en ekstern større skjerm, sammenliknet med situasjonen nå, kun en 12" iBookskjerm! :D . Skjermen må kunne brukes sammen med en SpyderExpress el.lign. kalibrator.

Ville være veldig takknemlig om noen her kunne komme med noen konkrete forslag til en rimelig og brukbar skjerm! Hvis det finnes en brukbar en som er ganske rimelig, blir jeg veldig glad. Maxpris er uansett rundt 5.000, men jeg ville bli veldig glad hvis det går å få en brukbar skjerm enda rimeligere! Har et stramt budsjett og må ha noen andre ting også...

Tusen, tusen, tusen, tusen TAKK for all hjelp - setter utrolig pris på det! :yes::D

AaseM :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne er jo fin, da:

https://prisguiden.no/product.php?productId=55647

Dette er billigste 24" LCD, du finner. Man må ned til 22" eller 20" som neste steg.

Denne er da ett godt alternativ, akkurat innenfor prisrammen:

https://prisguiden.no/product.php?productId=40972

Denne er egentlig en gamerskjerm, men har glimrende bilde på ett S-IPS panel.

Kontrastpanelet hjelper en del, men det spørs om du vil ha det.

Neste steg kan være:

https://prisguiden.no/product.php?productId=42709

Dell har ikke kontrastpanel, og også den har S-IPS. Litt dårligere bilde og responstid enn Nec, men det er en knallgod skjerm, til en mye lavere pris.

Og så kan du se på disse:

https://prisguiden.no/product.php?productId=54020

https://prisguiden.no/product.php?productId=52399

MAn hvet lite om Asus, mens samsung sliter med baklys.

Disse har TN paneler, og har neppe bilde i samme klasse som de andre skjermene, men de er større, og billigere.

Lenke til kommentar
Neste steg kan være:

Dell har ikke kontrastpanel, og også den har S-IPS. Litt dårligere bilde og responstid enn Nec, men det er en knallgod skjerm, til en mye lavere pris.

Hei og tusen hjertelig takk for hjelpa! Setter veldig pris på det! :yes:

Håper du kan hjelpe meg litt til, for jeg forstod nok ikke alt helt...

Det var forresten litt OK å se at du foreslår et par skjermer jeg selv har kikka på. Den på 24" er slik jeg har forstått det, ikke aktuell (max 23" for MacBook). Vet ikke om de har en tilsvarende, bare i mindre størrelse? Klarte ikke å finne ut av det... Nummer to har jeg kikket på selv, og den virker jo flott utfra det jeg klarer å se. MEN, den fra Dell er en hel tusenlapp rimeligere, det er jo en tusenlapp jeg kan bruke på en SpyderExpress, så jeg får kalibrert både den og den innebyggede skjermen på MacBooken... Så er spørsmålet, hva får jeg da mest igjen for, tro?

Du nevner det med kontrastpanel, og nå røper jeg vel hvor mye av en grønnskolling jeg er! Betyr det at man kan regulere kontrasten, eller betyr det noe annet? :blush: Og, ellers - oppgitt kontrast for denne var vel 800:1, mens den dyrere skjermen har 1000:1. Hvor mye betyr en slik forskjell i praksis når en skal drive med bilder?

Du nevner også S-IPS. Kan du forklare meg hva det betyr? Er det viktig at det er et S-IPS panel? Evt. i motsetning til hva?

Så forresten at Dell skriver "kompatibilitet: PC". Kan det bety at den ikke vil fungere på en MacBook? At den kun funker på Windows-PC? Eller skriver de bare det av "gammel vane"? ;)

Jeg må vel også ha et adapter for å få koplet skjermen til MacBooken, eller? Forstår jeg i så fall rett at jeg må kikke etter et DVI til mini-DVI adapter? Håper ikke det er en bitteliten, men dyr dings!

Igjen, tusen takk for hjelpen! :)

Om noen av dere andre bruker rimeligere skjermer til bildebehandling, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer også! :)

Mvh,

AaseM. :)

Lenke til kommentar
Neste steg kan være:

Hei og tusen hjertelig takk for hjelpa! Setter veldig pris på det! :yes:

Håper du kan hjelpe meg litt til, for jeg forstod nok ikke alt helt...

Det var forresten litt OK å se at du foreslår et par skjermer jeg selv har kikka på. Den på 24" er slik jeg har forstått det, ikke aktuell (max 23" for MacBook). Vet ikke om de har en tilsvarende, bare i mindre størrelse? Klarte ikke å finne ut av det... Nummer to har jeg kikket på selv, og den virker jo flott utfra det jeg klarer å se. MEN, den fra Dell er en hel tusenlapp rimeligere, det er jo en tusenlapp jeg kan bruke på en SpyderExpress, så jeg får kalibrert både den og den innebyggede skjermen på MacBooken... Så er spørsmålet, hva får jeg da mest igjen for, tro?

Du nevner det med kontrastpanel, og nå røper jeg vel hvor mye av en grønnskolling jeg er! Betyr det at man kan regulere kontrasten, eller betyr det noe annet? :blush: Og, ellers - oppgitt kontrast for denne var vel 800:1, mens den dyrere skjermen har 1000:1. Hvor mye betyr en slik forskjell i praksis når en skal drive med bilder?

Du nevner også S-IPS. Kan du forklare meg hva det betyr? Er det viktig at det er et S-IPS panel? Evt. i motsetning til hva?

Så forresten at Dell skriver "kompatibilitet: PC". Kan det bety at den ikke vil fungere på en MacBook? At den kun funker på Windows-PC? Eller skriver de bare det av "gammel vane"? ;)

Jeg må vel også ha et adapter for å få koplet skjermen til MacBooken, eller? Forstår jeg i så fall rett at jeg må kikke etter et DVI til mini-DVI adapter? Håper ikke det er en bitteliten, men dyr dings!

Igjen, tusen takk for hjelpen! :)

Om noen av dere andre bruker rimeligere skjermer til bildebehandling, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer også! :)

Mvh,

7332070[/snapback]

Sa jeg kontrastpanel?

Ser sånn ut, ja.

Mente selvsagt kontrastbelegg, eller glossy overflate teknikken. Denne gir en god del gjenskinn, men øker samtidig kontrasten en del. Noen liker det, andre liker det ikke, har du masse skarpt lys burde du nok prøve å unngå det. Men som sagt, det øker kontrastnivået, så du får bedre bilde.

23" Widescreen skjermer har samme oppløsning som 24" skjermene etter hva jeg har forstått (1920*1200), og det er garantert der begrensningen ligger.

Nesten som att 19" og 17" skjermer har samme oppløsning. Men ingen fare, det er tettere piksler på 24" skjermen enn 20". (lengre avstand mellom pikslene er ikke positivt synes jeg) Kan ikke se noen grunn til att 24" LCD skjermer ikke skal støttes. Denne begrensningen ligger også mest sannsynlig i at Macbooken kun har single link DVI, og da er nettopp 1920*1200 maks oppløsning.

Til bilder er nok riktige farger viktigst, men kontrast er også bra å ha. Oppgitt kontrast er ikke helt til å stole på, men 1:800 vs. 1:1000 er nok merkbart i praksis.

Bedre kontrast vil først og fremst synes ved at svart er mørkere, og at skjermen viser flere mørke nyanser.

Her kan du lese om S-IPS paneler:

http://www.flatpanels.dk/paneltek.php

S-IPS paneler har som det står der de beste fargene, og innsynsvinkelen. De er å foretrekke til bilder.

Dell + Spyder vs. kun Nec?

Dell alternativet gir mest sannsynlig best farger, og du slipper gjenskinn.

Dessuten kan spyderen brukes til andre skjermer og. Det er umulig å stille en skjerm riktig på øyemål.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Tusen, tusen takk - du er til enorm hjelp for meg her nå, vet ikke hva jeg skulle gjort uten dette! :)

Jeg lider fremdeles litt av valgets kvaler, mellom 20" fra NEC og den fra Dell...

Kikket forresten også litt på størrelsen mindre fra Acer, for den på 24" ble jo også for dyr (5.700). Det var veldig synd at de åpenbart ikke har en som ellers har de samme spesifikasjonene, bare et hakk eller to mindre (og billigere). Akkurat som om de har noen litt "rotete skjermgrupper", om du forstår hva jeg mener... Den neste "på lista" ble nemlig denne 22" - en helt annen skjerm:

https://prisguiden.no/product.php?productId=52396 - den er vel uansett uaktuell ser jeg nå, siden det i specsene bare står: "D-Sub/VGA", ikke noe om DVI.

Men, når jeg kikker på specsene for denne (og de andre), er det et par ting jeg ikke finner, nemlig det med kontrastbelegg og det om det er snakk om S-IPS eller noe annet, så jeg forstår ikke helt hvordan man kan lese sånt ut av en beskrivelse.

Men, tilbake til de to mest aktuelle alternativene. Den rimeligste får et pluss for et hakk bedre kontrast, med 800:1 (jeg mikset litt i sted da jeg nevnte 1:1000, det var en annen). Den har også høyderegulering og kan snus 90 grader (kjekt i visse tilfeller for bilder i høydeformat og for tekstbeh.). Men, den har ikke dette kontrastbelegget (den er vel matt, ikke sant?), og lysstyrken er 300 mot 470 på den fra Nec. Vet ikke hvilken rolle lysstyrken spiller, men (ut over at det vel kan være greit å kunne regulere mest mulig). Nec-skjermen har altså dette kontrastbelegget, er glossy, noe jeg ser at mange nå sverger til. Min bærbare kommer til å ha glossy skjerm, men jeg har ingen erfaring med dette enda, så det sier meg lite.

Jeg kommer nok til å forsøke å få til en Spyder uansett, for det vil jo være en stor fordel at skjermene er kalibrert likt. Har blitt fortalt at Macbookens skjerm er veldig bra, og tenker at det da må være en fordel å kunne bruke disse i kombinasjon. Men, uansett har jeg et stramt budsjett hvor jeg også må forsøke å finne plass til et par andre ting...

Det kan være at jeg, særlig sommerstid, må ta i bruk en slik "solskjerm" for å skjerme litt for lys inn fra siden, særlig hvis jeg går for en glossy skjerm. Men dette er uansett et problem, samme hva, fordi jeg har en vindusvegg rett ved (men rullegardinene jeg har hjelper en god del).

Er det noen andre her som kanskje kan dele sin erfaring med glossy vs. matt skjerm? Hører gjerne deres erfaring! :)

Mvh,

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv en Dell 2007WFP i kombinasjon med en MacBook, og jeg kan ikke si annet enn at det fungerer smertefritt. Fargegjengivelsen er svært god, og den er også svært fleksibel i og med at den kan snus 90 grader (tekstdokumenter m.m) :thumbup:

Du bør derimot være klar over at det finnes to 20" fra Dell - 2007WFP (den eldste av de to) og E207WFP. Den gamle har USB-hub, flere innganger samt litt snacks - og koster 5000,-, mens den nye er strippet for alt overflødig og er dermed billigere - 3500,-.

Såvidt meg bekjent, er det også brukt et annet panel i den nye skjermen, og jeg synes å ha lest at den gamle var hakket bedre.

Lenke til kommentar

Den nye skjermen har ett mye dårligere panel, og mye mindre innstillingsmuligheter osv. Det er rett og slett en skjerm som ligger mer i klassen til LG204WT, som koster under 3000 kroner. Vil holde en knapp på LGen, da dell E207WFP rett og slett ikke har noen av de gode egenskapene Ultrasharp 2007WFP har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...