Gå til innhold

Nikonobjektiver kontra Pentax K10 D

Anbefalte innlegg

Jeg venter utolmodig på innleveringa fra forhandleren av Pentax, til Akam for test et K10D og at det på ett tidspunkt kommer et kamera i butikken. Den saken er klar.

Jeg har her på Forum klart gitt uttrykk for at jeg er interessert i dette kameraet og jeg har fått all verdens beste tilbakemeldinger av medlemmene med råd og veiledning og føler meg sikker, slik sett.

Jeg vil likevel, med fare for å bli oppfattet som vinglete, be om en tilbakemelding på noe jeg opplever som et lite problem, men dog.........

Det er et spørsmål som plager meg og det har sammenheng med at om jeg kjøper K10D, så vil jeg vil ha liggende 3 objektiver for Nikon, ett Nikon Nikkor 50mm 1:1,8, ett Nikon Zom Nikkor35-70mm 1.3,3-4,5 og ett Tokina 28 mm 1:2,8 (50mm).

Egentlig har jeg ikke helt lyst til å kvitte meg med Nikon-kameraene med objektiv heller, jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg har en slags følelse av noe som går i rettning av: ”man vet aldri”. (hva som skjer)

Spørsmålet egentlig er, sett på bakgrunn av de generelle råd alle får om dette, at hvis man har objektiv for ett kameramerke så skal man (av økonomiske grunner) ikke uten videre gå over til annet merke. Er jeg i denne situasjonen eller ikke?

Derfor blir spørsmålet: Er det uklokt å gå over til Pentax K10D når jeg har liggende overnevnte objektiver?

Hvis og når jeg kjøper Pentax så vil jeg u-ansett ikke få anledning til, med det første, å satse stort på objektivkjøp. Det er klart. Det var forsåvidt heller ikke meninga. Det må taes etter hvert. (Bortsett fra at tilbudet av brukte objektiv for analoge dslr-kamera her i Paris er stort og ikke er helt ille i pris så det kan jo forandre "bildet")

Så, da spørs det hva svara blir............

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generalt sett vil jeg si at det er objektivene og ikke kamera som er viktig når man vakter på blinkskudd, på en annen side har du ikke akkurat skapet fullt av gullnikon-glass.

Sikler du på K10 som meg vil du sikkert ikke bli tilfreds før det er i hus.

Jeg har mer og bedre nikon optikk, som det virker som jeg selger når K10 er sluppet.

Min tvil ligger i at pentax ikke har selgere som prioriterer dem, eller de klarer ikke å levere til dem. I produktguiden finner du ikke 50mm f 1.4 fra pentax som er den billigste 50/1.4 du finner og kanskje også den beste, masse annen fast optikk du heller ikke finner.....

Lenke til kommentar

Hvis du tør bruke ebay får du tak i det meste av pentax-glass.

Jeg har STORE forhåpninger til k10d, og jeg ville ikke tatt ditt nikon-glass i betraktning når det kommer til kamerakjøp, rett og slett fordi det er gammelt og ikke akkurat "top of the line". Det kommer jo litt an på en ting, er det af- eller mf-objektiver? =)

Lenke til kommentar
Hvis du tør bruke ebay får du tak i det meste av pentax-glass.

Jeg har STORE forhåpninger til k10d, og jeg ville ikke tatt ditt nikon-glass i betraktning når det kommer til kamerakjøp, rett og slett fordi det er gammelt og ikke akkurat "top of the line". Det kommer jo litt an på en ting, er det af- eller mf-objektiver? =)

7333827[/snapback]

Det er nok mf.......så da er svara jeg har fått greie nok og det er over og ut med den "objektiv"-saken. Takker!

Ellers skulle det jo vært spennende å få vite om det er noen "bevegelse" i saken om K10D test hos Akam.....men det spørsmålet må kanskje rettes i et annet tema eller overskrift?

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Ellers skulle det jo vært spennende å få vite om det er noen "bevegelse" i saken om K10D test hos Akam.....men det spørsmålet må kanskje rettes i et annet tema eller overskrift?

Vet ikke hvor mye du har lest på forumet de siste ukene, men Akam har fått et K100D til test, regner med at mesteparten av selve testingen er ferdig omtrent nå, og at det er skriving som gjenstår. Redaksjonen har med andre ord fått de rette kontaktene hos Pentax, og du kan være ganske trygg på at K10D blir testet så fort Pentax Norge har et eksemplar å sende av gårde.

Forøvrig tror jeg vil støtte meg bak dem som sier at du godt kan kjøpe K10D usett. Det ser ut til å bli et kamera som kan få selv enkelte innbitte Nikon-fantaster til å konvertere, og er etter min mening det mest spennende kameraet som har kommet på markedet i 2006 sammen med Sigma SD14 og Fujifilm S5 Pro. Sistnevnte kommer jo ikke før til våren, men dog. Vi får bare håpe at Pentax klarer å prise DA*-serien med objektiver fornuftig også, slik at man i hvert fall kan få K10D + 16-50 f/2.8 til under 15 lapper, og 50-135 f/2.8 for et tillegg på max 7-8 lapper... Tror uansett at Nikon (og til dels Canon) skal passe seg for Pentax, K10D er unektelig en modell som gir svært mye for pengene.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Det som kan felle K10D er støy. De som har prøvet førproduksjonsmodeller rapporterer om grotesk støy (som Pentax lovet å fikse i produksjonsmodellene), og Sony A100 viser at 10Mpix-brikkene krever kompetent signalbehandling.

Personlig har jeg få motforestillinger mot å bruke D70'en min med ISO 1600 (selv om jeg naturligvis ikke hadde takket nei til bedre egenskaper), men det er jo mer enn en smule hysteri rundt støy der ute, og Nikon og Cannon er sjefene i gata.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det som kan felle K10D er støy. De som har prøvet førproduksjonsmodeller rapporterer om grotesk støy (som Pentax lovet å fikse i produksjonsmodellene), og Sony A100 viser at 10Mpix-brikkene krever kompetent signalbehandling.

Personlig har jeg få motforestillinger mot å bruke D70'en min med ISO 1600, men det er jo mer enn en smule hysteri rundt støy der ute, og Nikon og Cannon er sjefene i gata.

Samtidig har jo Pentax vist med K100D at de kan håndtere støy, så vi får bare håpe på det beste og at de får det til også med K10D. Nikon D80 og D200 er jo flotte eksempler på at det er mulig med god støyhåndtering også med 10MP Sony-sensor...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...