_ART_ Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 hei jeg har et nikon d70s Jeg lurer på om det er en funksjon jeg kan sette på som gjør slik at når jeg slår opp blitsen så tar kameraet dette lyset med i beregningen av lysstyrken.. slik at det blir lettere å beregne blitsbruk og lukkertid Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Tenker du på den innebygde blitzen? Den vil jo beregne utifra at du da bruker blitz og justere innstillingene etter det, men hvis du tenker på at du selv skal stille lukker/blender så er det ikke noen funksjon som gjør det du ønsker. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Jeg tror du må forklare litt nærmere hva du er ute etter. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Ikke så greit å forklare dette. Jeg ønsker at kameraet skal regne med lyset fra blitsen når det foretar lysmålingen. Dette for at jeg ønsker så høy lukkertid som mulig. Jeg har lagt merke til at dette går når jeg bruker A innstilling. Jeg får mye høyere lukkertid med en gang jeg slår opp blitsen. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Som svært mange andre er du nok ikke helt klar over hvordan blitz og lukkertider henger sammen. Kameraet tar alltid hensyn til blitzen i lysmålingen, men ikke helt sånn som du tror. Normalt sett er eksponeringen en funksjon av blender og lukkertid, men med blitz er ting litt annerledes. Uansett hvor lang eller kort lukkertid du velger, skinner nemlig blitzen akkurat like lenge (rundt 1/1000 sekund). Blenderen og avstanden til subjektet (og valgt ISO) er avgjørende for hvilken kraft du trenger (den innebygde blitzen er jo ikke akkurat noen kraftpakke...) Om du velger M og setter den blender og lukker (ned til 1/500) du vil ha, så ordner kameraet resten (såfremt blitzen er kraftig nok). Subjektet blir riktig eksponert uavhengig av lukkertid, men du vil se veldig, veldig stor forskjell på bakgrunnen avhengig av hvilken lukkertid du velger. Det er fordi bakgrunnen opplyses hovedsaklig av det naturlige lyset, ikke blitzen (om det ikke er snakk om det som er veldig nær). Kameraet velger 1/60 i P og A, fordi det anser dette som et greit kompromiss mellom lyset fra blitzen på subjektet og det naturlige lyset, men skal du ha kontroll på blitzen, og den effekten den gir, må du altså velge M, hvor kameraet vil sørge for at du får en rktig eksponering. Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 takk for et fint svar. skal teste ut dette så fort batteriet er ferdigladet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå