Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klagerett på pc-spill


MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hadde bursdag i går, og i den anledning fikk jeg det gamle spillet battlefield 1 expansion pack. Dette var kjøpt på spaceworld, og jeg har kvittering. Dette spillet har jeg, og ville derfor bytte det. Da jeg gikk ned dit i dag fikk jeg et plent "NEI!". Hvorfor? Jo, fordi da foreldrene mine kjøpte det, så ba de ikke direkte om at de(les: Spaceworld) skulle pakke det inn i plast. Inni spillet ligger selve installasjons-cd'ene, samt en installasjon kode. De vil derfor ikke godta at jeg leverer dette tilbake, for å bytte det i et annet spill.

 

Har de rett til dette? Jeg har jo kvittering, og kan bevise at spillet er kjøpt hos de. Det er jo deres oppgave å sikre seg mot at kjøpere ikke utnytter dette. Spillet er ikke verdt mye, men er kjipt når jeg allerede har spillet. Tenker mest på de som pøser ut 500 kroner på et spill, og ikke får embalasje på det....

 

PFT Jon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som du sier, så er det jo et pc-spill med en cd-nøkkel som er unik. De har ingen garanti for at du bare tar den og leverer spillet tilbake.

 

Hadde det vært et konsollspill, så tror jeg det ville stilt seg på en  annen måte.

Vil tro de har rett til det.

7330749[/snapback]

Ja, vi kan jo snu på mynten og si at jeg ikke vil ha varen, for de kan ikke love meg at ingen har vært i butikken deres, åpnet spillet, tatt koden osv. Det er vell dessuten deres oppgave å forsikre seg om at dette ikke skjer, ved å legge varen i plast når den blir kjøpt som gave, med lovnad om at den kan byttes.

Lenke til kommentar
Det er ingen generell bytterett på ting kjøpt i butikk..

7333049[/snapback]

Nei, det er ikke det. Men når det står på selve kassa apparatet at alle varer byttes mot kvittering, så teller vell det som en skriftlig avtale?

7333711[/snapback]

Det stod det ikke noe om i den første posten din. :)

 

Ja, hvis de ikke har tatt noe forbehold om forsegling e.l., så burde de vel godta et bytte.

Lenke til kommentar
Det er ingen generell bytterett på ting kjøpt i butikk..

7333049[/snapback]

Nei, det er ikke det. Men når det står på selve kassa apparatet at alle varer byttes mot kvittering, så teller vell det som en skriftlig avtale?

7333711[/snapback]

Det stod det ikke noe om i den første posten din. :)

 

Ja, hvis de ikke har tatt noe forbehold om forsegling e.l., så burde de vel godta et bytte.

7333746[/snapback]

Var nede idag, og det gjorde de ikke. Har sendt en mail til forbruker ombudet bare for å sjekke hvordan jeg ligger ann.

Lenke til kommentar
Muttern sa idag at da hun kjøpte det, så hadde selger sagt "Jada, dette er det bare å komme tilbake å bytte!"

7340093[/snapback]

Hvis det stemmer, så er det jo enda mer som taler for at du har rett til å bytte det. Kanskje det kan være strategisk å snakke med ekspeditøren som solgte det.

7340105[/snapback]

Jeg gikk jo bare ned i den troen at dette skulle gå så greit å bytte, atte....Men sånn var det jo ikke.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det skal være mulig å bytte det...

 

For å sammenlige; Jeg kjøpte Outlook for noen uker siden. Inni esken lå dvd-cover, uforseglet (ergo at man kan åpne å få tilgang til cd/produktnøkkel).

Bak på coveret står det noe interesant:

Viktig! Du må godta vedlagte lisensavtale før du kan bruke dette produktet. Hvis du ikke aksepterer vilkårene i lisensavtalen, må du returnene produktet umiddelbart for å få refundert dine utlegg.

Om det lå med en papirkopi av uela'n husker jeg rett og slett ikke, men tror ikke det.

Uansett står den ikke på esken, ergo må jeg fysisk åpne eske'n for å tilgang til cd'n / evnt. vedlagte lisensavtale.

 

Har aldri prøvd å returnere det, men utifra dette skulle det være piece of cake å få tilbake penga for et MS produkt hvertfall..

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at det skal være mulig å bytte det...

 

For å sammenlige; Jeg kjøpte Outlook for noen uker siden. Inni esken lå dvd-cover, uforseglet (ergo at man kan åpne å få tilgang til cd/produktnøkkel).

Bak på coveret står det noe interesant:

Viktig! Du må godta vedlagte lisensavtale før du kan bruke dette produktet. Hvis du ikke aksepterer vilkårene i lisensavtalen, må du returnene produktet umiddelbart for å få refundert dine utlegg.

Om det lå med en papirkopi av uela'n husker jeg rett og slett ikke, men tror ikke det.

Uansett står den ikke på esken, ergo må jeg fysisk åpne eske'n for å tilgang til cd'n / evnt. vedlagte lisensavtale.

 

Har aldri prøvd å returnere det, men utifra dette skulle det være piece of cake å få tilbake penga for et MS produkt hvertfall..

7351209[/snapback]

Jaja, nå gjelder jo også loven at produktet skal selges slik det kommer fra fabrikanten, ergo, enhver person i mellomleddene kunne åpnet spillet og brukt det.

Lenke til kommentar
Som du sier, så er det jo et pc-spill med en cd-nøkkel som er unik. De har ingen garanti for at du bare tar den og leverer spillet tilbake.

 

Hadde det vært et konsollspill, så tror jeg det ville stilt seg på en  annen måte.

Vil tro de har rett til det.

7330749[/snapback]

Ja, vi kan jo snu på mynten og si at jeg ikke vil ha varen, for de kan ikke love meg at ingen har vært i butikken deres, åpnet spillet, tatt koden osv. Det er vell dessuten deres oppgave å forsikre seg om at dette ikke skjer, ved å legge varen i plast når den blir kjøpt som gave, med lovnad om at den kan byttes.

7330767[/snapback]

 

 

 

 

 

 

Spaceworld legger CD-kodene i boksen når spiller er kjøpt. Derfor kan de forsikre deg om at ingen har tatt koden.

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Som du sier, så er det jo et pc-spill med en cd-nøkkel som er unik. De har ingen garanti for at du bare tar den og leverer spillet tilbake.

 

Hadde det vært et konsollspill, så tror jeg det ville stilt seg på en  annen måte.

Vil tro de har rett til det.

7330749[/snapback]

Ja, vi kan jo snu på mynten og si at jeg ikke vil ha varen, for de kan ikke love meg at ingen har vært i butikken deres, åpnet spillet, tatt koden osv. Det er vell dessuten deres oppgave å forsikre seg om at dette ikke skjer, ved å legge varen i plast når den blir kjøpt som gave, med lovnad om at den kan byttes.

7330767[/snapback]

Spaceworld legger CD-kodene i boksen når spiller er kjøpt. Derfor kan de forsikre deg om at ingen har tatt koden.

7359199[/snapback]

Ja, men hvor ligger det før dette? Er ingenting som sikrer meg mot at en ansatt bruker koden. Han kan jo etterpå bare si at jeg ikke har bytterett på det...

Lenke til kommentar

Enda en som har lært att spaceworld er teite, har to personlige dårlige erfaringer med dem og en generell dårlig erfaring.

Hadde en gavelapp(?) på 200kr på spaceworld som jeg hadde glemt. Kom en dag etter den gikk ut og ble nekta og bruke den. Året før hadde jeg en annen gavelapp som jeg også hadde fått i julepresang og når jeg brukte den var det en krone jeg ikke brukte, de skreiv søren meg en ny gavelapp på den ene krona. Er vel mer en latterlig erfaring en en dårlig en, hadde jo vert mye enklere og gitt meg krona. Glemte desverre og bruke den, skule seff brukt den neste gang jeg skulle kjøpt noe. Spaceworld er DYRE også, lå i snitt 100kr dyrere en elkjøp på spill for mange år siden når jeg fortsat titta der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...