Gå til innhold

A Game Developer's View: Xbox360 vs PS3


kewell79

Anbefalte innlegg

Being a video game developer (I develop for both, Playstation 3 and XBOX 360) people ask me almost daily which platform I think is better. These are my personal feelings, in no way does this reflect my employer.

 

Performance: On paper, the PS3 is more powerful. In reality, it's quite inferior to the 360. Without getting into too many details, the three general-purpose CPU's the xbox360 has are currently FAR easier to take advantage of than the SPU's on the PS3. I suspect a few years down the road some high budget, first party PS3 exclusive titles will come out that really take advantage of the SPU's and do things the XBOX 360 can't, but I don't think the console is worth buying based on this speculation (for some it will be though, we'll have to wait and see how these games turn out).

 

Graphics: The XBOX 360 is a clear winner. The GPU is more powerful. It has more powerful fillrate, and far more pixel and vertex processing horsepower. Part of the reason is their choice of memory, and architecture of pixel and vertex procesing. I can't get into details but the same vertex shader will run much slower on the PS3 than the XBOX 360. The 360 also has a clever new way rendering high definition anti aliased back buffers. To accomplish the same effect on PS3 is prohibitively expensive. For this reason I think many games will have no choice but to run in non-HD resolutions on the PS3 version, use a lower quality anti aliasing technique, or do back buffer upscaling. The end result in all cases is going to be noticeably worse image quality.

 

Link

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Graphics: The XBOX 360 is a clear winner. The GPU is more powerful. It has more powerful fillrate, and far more pixel and vertex processing horsepower. Part of the reason is their choice of memory, and architecture of pixel and vertex procesing. I can't get into details but the same vertex shader will run much slower on the PS3 than the XBOX 360. The 360 also has a clever new way rendering high definition anti aliased back buffers. To accomplish the same effect on PS3 is prohibitively expensive. For this reason I think many games will have no choice but to run in non-HD resolutions on the PS3 version, use a lower quality anti aliasing technique, or do back buffer upscaling. The end result in all cases is going to be noticeably worse image quality.

 

GPU er viktig når det gjelder grafikk. Det vet alle som har tatt på en PC

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Ein game developer som seier 360 er sterkare.

Forundrar det eigentleg folk at det fins sånne og? John Carmack og mange andre (dei fleste) seier Ps3 er betre. Det forundrar ikkje meg at dei syns det.

Altså, det kjem alltid til å vere ulike meiningar om dette her. Factor 5, som utvikla Lair til Ps3 og utviklar spel til 360 no seier Ps3 er definitivt mest kraftig, og nevnar også RSX`en for å frklare kvifor. Me må hugse på at den IKKJE vart nedgradert slik det lenge florerte rykter om.

Lenke til kommentar
Ein game developer som seier 360 er sterkare.

Forundrar det eigentleg folk at det fins sånne og? John Carmack og mange andre (dei fleste) seier Ps3 er betre. Det forundrar ikkje meg at dei syns det.

Altså, det kjem alltid til å vere ulike meiningar om dette her. Factor 5, som utvikla Lair til Ps3 og utviklar spel til 360 no seier Ps3 er definitivt mest kraftig, og nevnar også RSX`en for å frklare kvifor. Me må hugse på at den IKKJE vart nedgradert slik det lenge florerte rykter om.

7330830[/snapback]

Ehh så vidt jeg vet så sier Carmack akkurat det motsatte.

Lenke til kommentar
Ein game developer som seier 360 er sterkare.

Forundrar det eigentleg folk at det fins sånne og? John Carmack og mange andre (dei fleste) seier Ps3 er betre. Det forundrar ikkje meg at dei syns det.

Altså, det kjem alltid til å vere ulike meiningar om dette her. Factor 5, som utvikla Lair til Ps3 og utviklar spel til 360 no seier Ps3 er definitivt mest kraftig, og nevnar også RSX`en for å frklare kvifor. Me må hugse på at den IKKJE vart nedgradert slik det lenge florerte rykter om.

7330830[/snapback]

 

Også EA hevder at PS3 er sterkest.

Lenke til kommentar

Jaujau, men poenget mitt er at eg ikkje syns det er vits i å starte ein diskusjon kvar gong ein spelutviklar seier noko slikt eller det motsatte. Det vert litt for dumt synes eg at når ein anonym spelutvikler (seier han sjølv, eg veit ikkje) seier at Ps3 er kraftig underlegen 360 grafisk, så vert det baluba.

Ellers, så har aldri anonyme kjelder vore dei mest pålitelege.

Nokon som hugser Inquirer om at Cell-prosessoren skulle køyre på 2.8GHZ osv.? ;)

 

Ehh så vidt jeg vet så sier Carmack akkurat det motsatte.

 

Nei. Han seier at 360 er lettest å utvikle for og har ein veldig brukarvennleg utviklingsplattform, mens Ps3 er vanskelegare å utvikle for men har litt ekstra krefter.

Endret av ShredLord
Lenke til kommentar
Ein game developer som seier 360 er sterkare.

Forundrar det eigentleg folk at det fins sånne og? John Carmack og mange andre (dei fleste) seier Ps3 er betre. Det forundrar ikkje meg at dei syns det.

Altså, det kjem alltid til å vere ulike meiningar om dette her. Factor 5, som utvikla Lair til Ps3 og utviklar spel til 360 no seier Ps3 er definitivt mest kraftig, og nevnar også RSX`en for å frklare kvifor. Me må hugse på at den IKKJE vart nedgradert slik det lenge florerte rykter om.

7330830[/snapback]

 

Carmack sa også at han synes det var dumt av Sony å velge CELL, ettersom det er lettere å programmere for Xbox 360. Interesserte kan se det aktuelle intervjuet

.

 

Selv går jeg for Kentsfield og 8800GTX. :innocent:

Lenke til kommentar

ID: Xbox 360 first console easier to develop than PC

>> From computerandvideogames.com in an interview about Id's 360 Wolfenstein:

Developer John Carmack is keen to put gamers at ease, claiming that "the Xbox 360 is the first console that I've ever worked with that actually has development tools that are better for games than what we've got for the PC."

 

CVG

Endret av kewell79
Lenke til kommentar

€A er jo kremen av hestemøkk, de kjøper opp alt de finner og lager ræva ting ut av de titlene de har kjøpt, samtidig som de bare er ute etter mer penger.

 

360 sin GPU _ER_ mer kraftig enn PS 3 sin, dette har jeg begrunnet før også, og kan godt linke igjen for å vise litt om arkitekturen. CPUen er ukjent for meg, men jeg _tror_ ikke PS 3 sin er mer enn 1/3 så kraftig som 360 sin.

Lenke til kommentar

Ps2 fikk også kritikk for å være altfor vanskelig å programmere for, og at det ved launch virket som det var umulig for Ps2 å nå de høyder som Sony lovet. Men til slutt så greide jo Ps2 langt mer enn noen kunne forestilt seg.

 

Har stor tro på det Sony sier om Cells evne til å generere til proceduralt, ikke bare rendre teksturer og slikt, og gleder meg til å se hvordan det blir når utviklere begynner å dra nytte av de unike egenskapene.

Lenke til kommentar

Her vil jeg si at med tanke på at hver konsollgenerasjon varer i ca. 5 år blir det for drøyt hvis Sony eiere hver eneste gang skal være nødt til å vente halvveis ut i generasjonen før de får skikkelig utbytte av maskinen.

 

360 har vært ute 1 år og vi har alle sett hva Gears of War presterer.

 

Når alt kommer til alt er kanskje den store forskjellen i denne nye generasjonen det faktum at Microsoft kan så uendelig mye mer enn Sony når det kommer til programvare, utviklingsverktøy og evne til å tilpasse seg de forskjellige behovene som ligger i krysningspunktet mellom proggerne og spillerne.

Lenke til kommentar
Her vil jeg si at med tanke på at hver konsollgenerasjon varer i ca. 5 år blir det for drøyt hvis Sony eiere hver eneste gang skal være nødt til å vente halvveis ut i generasjonen før de får skikkelig utbytte av maskinen.

 

360 har vært ute 1 år og vi har alle sett hva Gears of War presterer.

 

Når alt kommer til alt er kanskje den store forskjellen i denne nye generasjonen det faktum at Microsoft kan så uendelig mye mer enn Sony når det kommer til programvare, utviklingsverktøy og evne til å tilpasse seg de forskjellige behovene som ligger i krysningspunktet mellom proggerne og spillerne.

7331642[/snapback]

 

Vi må ikke glemme at PS3 har også vært ute en stund hos devs, så de har hatt tid til å bli litt kjent med den

Lenke til kommentar
€A er jo kremen av hestemøkk, de kjøper opp alt de finner og lager ræva ting ut av de titlene de har kjøpt, samtidig som de bare er ute etter mer penger.

 

360 sin GPU _ER_ mer kraftig enn PS 3 sin, dette har jeg begrunnet før også, og kan godt linke igjen for å vise litt om arkitekturen. CPUen er ukjent for meg, men jeg _tror_ ikke PS 3 sin er mer enn 1/3 så kraftig som 360 sin.

7331271[/snapback]

 

Det faktum at Cell er sterkere enn Xenon er allmennkunnskap. At det er vanskeligere å utvikle motorer som støtter Cell bra nok, er en annen sak. Har faktisk ikke sett et eneste 360-spill som har fysikk som kan matche Motorstorm (som for øvrig bruker en modifisert Havok 4.0-motor, til sammenligning bruker Oblivion en modifisert 2.0-motor).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...