Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med ny pc. Ustabil og krasjer!

Anbefalte innlegg

Hei! Har ny selvbygd pc. Specs står i signatur.

Pcen kjører helt fint, men når jeg kjører tyngre programmer(spill), så bare avslutter programmene uten forvarsel, og av og til avsluttes til og med hele windows uten forvarsel. Enorm irriterende. Mye av grunnen til å kjøpe ny pc var jo å få spille nyere spill, men nå kan jeg jo ikke gjøre det uansett, pga. då bare krasjer det. Noen ganger har ikke programmet avsluttes(gjelder spesielt FEAR), men bare kræsjet, så eg har måtte bare ta av pcen på newbe måten(av knapp).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vanskelig denne her..klarer du få tak i andre rambrikker å prøve med..?hvis ikke prøv å ta ut den ene. Du kan prøve memtest86 også..husk å resette cmos ved å flytte cmos jumper slik det står i manualen til hovedkortet HVER gang du gjør endringer med rammen.

Sjekk også i bios at spenningene til PSU ser normale ut..

Tips..last ned Ultimate boot cd...da er det enklere å kjøre memtest86 og du får massevis av andre diagnoseprogrammer å sjekke med.

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

Oki, var i begravelse idag og kjørte memtest86 (v. 3.2) imens =) Da jeg kom hjem hadde den kjørt gjennom 16 ganger(om jeg husker rett). (Test gjort med begge brikker)

Totalt fikk jeg rundt 13 000(!) errors...

Test 0, 1 og 9 - 0

2 - 205

3 - 1063

4 - 4165

5 - 801

6 - 4549

7 - 2682

8 - 80

Hva betyr dette? Er ramen ødellagt? Kan jeg gjøre noe, eller må jeg sende de inn?

-Takk =)

Lenke til kommentar

Hei,

dette kan bety 1 av HVERTFALL 3 ting :

1. Minnet er ødelagt.

2. Hovedkortet fungerer ikke skikkelig/inkompatibelt med minnet.

3. CPU er ikke helt i toppform.

Har vært borti lignende problem selv. Der var det 2 ting som gjorde det.

1. CPU var svidd av lyn, og

2. Det nye hovedkortet var inkompatibelt med minne jeg hadde.

Selve minnet mitt var ok hele tiden. Go figure.

Mener at det står utfyllende informasjon på memtest86 sine sider om aktuelle problemer, og hvor de mest sannsynlig slår ut på testen.

Er ett år siden jeg holdt på med det, så det kan være jeg husker feil.

Beklager at svaret mitt er såpass difust, men det er ikke noen "fasit" på dette problemet.

Jeg ville uansett ha tatt som utgangspunkt at minnet er ødelagt evt. ikke står skikkelig i sokkelen.

Lykke til.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Ok, skal cleare cmos ja, for det har jeg ikke gjort.. PRoblemet er bare at jeg ikke helt skjønner det.. I manualen står det:

To clear CMOS, temporarily short the two pins. Default doesn't include the jumper to avoid improper use of this header

:S Hjelp noen? Hva mener de med "short the two pins"?

Lenke til kommentar

På hovedkortet er det (2- vanligvis 3) pinner som står i en gruppe, merket med CMOS Clear/reset o.l.

For å resette BIOS'en, så tar du på et vanlig system å flytter jumperen, slik at den går f.eks fra pinne 1-2 til 2-3, og vips så resettes CMOS'en.

Du har IKKE denne jumperen med, for å hindre at folk skal plassere den på feil sted ved et uhell. Men det er altså 2 slike pinner som skal kortsluttes.

I manualen SKAL det stå oppført på et bilde, evt. en tegning HVOR disse pinnene er plassert.

Håper dette hjalp.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Mulig at det går med en skrutrekker som du legger på kontaktene så det blir en kortslutning, men det er likegreit å ta ut knappebatteriet på hovedkortet, og sette det inn etter et par minutter.

Jeg er nemlig ikke helt sikker på om en jumper kan erstattes med hva som helst, men forsåvidt er det vel ikke noe i veien for det (bortsett fra at du lett kommer borti ting du ikke skal).

Evt. kan du låne en jumper fra en CD-ROM-stasjon/harddisk (de som angir master/slave f.eks.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...