Kakofoni Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Eg vil vel tru at dei aller, aller, fleste her, har fått høyre om korleis vår (i alle fall, min) generasjon er, og at "i dei gode gamle dagar" var dei ikkje slik som idag. Men, etter å ha høyrd dette endå ein gong, lurar eg på om dette faktisk er sant. For så vidt eg veit, kan det bare vere gamlinganes nostalgi som forvreng sannheita. Ikkje veit eg, men kva tykkar du? (Skrivefeil kan takast på PM) Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Nei, ungdommen er ikke verre naa enn det de var. Det er igrunn bare noe de man sier, saann at barnene skal "oppfore" seg. Endret 21. november 2006 av Ustedalen Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Dagens ungdom kan ikke oppføre seg. De sover sent, er respektløse ovenfor sine foreldre og gjør ingenting for seg. -Platon Jadda... Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Nei, ungdommen er ikke verre naa enn det de var. Det er igrunn bare noe de man sier, saann at barnene skal "oppfore" seg. 7329553[/snapback] Nåh? Eg får sjeldan dette argumentet rett i fleisen, det er mest når eg overhøyrer samtalar og lignande. I tillegg har eg lest artiklar på internett om dette. Så eg trur ikkje det er for at vi skal oppføre oss. Endret 21. november 2006 av Mr. Crowley Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Foreldre vil helst at ungene skal gjøre som dem, og når man blir ungdom vil man aldri gjøre som foreldrene. Ungdom er derfor alltid verre enn det foreldrene innbiller seg at de var før. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Nei, ungdommen er ikke verre naa enn det de var. Det er igrunn bare noe de man sier, saann at barnene skal "oppfore" seg. 7329553[/snapback] Ikke bare for at de skal oppføre seg, men en visst nostalgisk savn etter en tid man var helt konge, og trodde man forstod alt...uten egentlig at man visste en dritt I tillegg så er lysten på endringer lavere hos eldre ferdigprogrammerte fossiler, og tilslutt har mennesket en egen verdifull evne til å bare huske det positive. Så slapp helt av fordi de unge er ikke på noen måte verre enn sine forgjengere, heller litt bedre på noen områder etter min mening. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) ""Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap. Unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere. De forakter alle autoriteter og viser ingen respekt for alder. Vår tids barn har blitt våre tyranner. De reiser seg ikke engang om en eldre person kommer inn i et rom, de er uforskammet mot sine foreldre og andre, de forstyrrer alle dannede samtaler mellom fornuftige mennesker, de har dårlige matvaner og er blitt til alle læreres skrekk." Sokrates, ca. 400 år før Kristus. (Ikke dokumentert.) Geir Edit: Ser Marley hadde et lignende utsagn tillagt Platon over... Endret 21. november 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
fal Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 nå tror jeg ikke at sokrates er den rette mannen til å snakke om at noen ikke viser respekt mot autoritetene Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Slik har det alltid vært og slik kommer det alltid til å bli... hvis ungdom er så fæle, hvorfor går drapsstatistikken osv. stadig nedover til tross for storinnvandring av terrorister, kriminelle og tikkende asylbomber? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 ""Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap. Unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere. De forakter alle autoriteter og viser ingen respekt for alder. Vår tids barn har blitt våre tyranner. De reiser seg ikke engang om en eldre person kommer inn i et rom, de er uforskammet mot sine foreldre og andre, de forstyrrer alle dannede samtaler mellom fornuftige mennesker, de har dårlige matvaner og er blitt til alle læreres skrekk." Sokrates, ca. 400 år før Kristus. (Ikke dokumentert.) Geir Edit: Ser Marley hadde et lignende utsagn tillagt Platon over... 7332459[/snapback] Jeg var så sikker på at det var Platon. Ikke rart jeg ikke fant sitatet når jeg googlet det. Takk for at du fant det! Lenke til kommentar
Patience Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Dagens ungdom ER verre enn før. Det er nok fordi at vi lever i en tid som er verre en før også. Og våre foreldre er også verre enn sine foreldre igjen. Fordi de lever i den samme tiden.. Det er en hard tid. Og et hardt liv.. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Tja, er vi nå værre en de var før? Jeg er 17, ikke drukket så mye, og røyker ikke. Da mamma var 16, var hun på fest veldig ofte, og røyket.. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er nok fordi at vi lever i en tid som er verre en før også. På hvilken måte lever vi i en verre tid enn før? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) ""Våre ungdommer elsker ingenting annet enn luksus og dovenskap. Unge menn og kvinner oppfører seg dårligere enn noen gang tidligere. De forakter alle autoriteter og viser ingen respekt for alder. Vår tids barn har blitt våre tyranner. De reiser seg ikke engang om en eldre person kommer inn i et rom, de er uforskammet mot sine foreldre og andre, de forstyrrer alle dannede samtaler mellom fornuftige mennesker, de har dårlige matvaner og er blitt til alle læreres skrekk." Sokrates, ca. 400 år før Kristus. (Ikke dokumentert.) Geir Edit: Ser Marley hadde et lignende utsagn tillagt Platon over... 7332459[/snapback] Jeg var så sikker på at det var Platon. Ikke rart jeg ikke fant sitatet når jeg googlet det. Takk for at du fant det! 7334501[/snapback] Det er nok fordi Platon var Sokrates elev og er den som er mest kjent for å videreføre Sokrates lære ved å skrive den ned, motsetning til Sokrates, som aldri skrev et kløyva ord. Imidlertid er det selvsagt Platon sin tolkning av Sokrates som kommer til orde, så ordene er nok hans. Socrates is often a character in Plato's dialogues. How much of the content and argument of any given dialogue is Socrates' point of view, and how much of it is Plato's, is heavily disputed, since Socrates himself did not write anything; this is often referred to as the "Socratic problem". Personlig har jeg lite tro på at dagens ungdom er verre jamnt over, hvertfall basert på personlige erfaringer. Imidlertid er det nok endel ting som vi burde gjøre noe med allikevel Endret 22. november 2006 av AvieN Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Hehe, skal også finnes en egyptisk skrift der de klager på ungdommen, vel og merke 5000år fk. Noe jeg fikk høre her nå, når jeg viste dette vidre til en kollega.. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er nok fordi Platon var Sokrates elev og er den som er mest kjent for å videreføre Sokrates lære ved å skrive den ned, motsetning til Sokrates, som aldri skrev et kløyva ord. Imidlertid er det selvsagt Platon sin tolkning av Sokrates som kommer til orde, så ordene er nok hans. Socrates is often a character in Plato's dialogues. How much of the content and argument of any given dialogue is Socrates' point of view, and how much of it is Plato's, is heavily disputed, since Socrates himself did not write anything; this is often referred to as the "Socratic problem". 7334775[/snapback] Da hadde jeg nesten rett iallefall da. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Dagens ungdom ER verre enn før. Det er nok fordi at vi lever i en tid som er verre en før også. Tull, tull og atter tull. Dette er noe mennesker til enhver tid har inntrykk av. Sannheten er at verden aldri har vært et bedre sted å leve. Det er mindre krig, mindre kriminalitet, mindre sult, og folk har det generellt bedre. Folk har mer utdanning, religion er på retretten, det er fler overvektige enn undervektige, verden blir stadig mindre og vi kan gjøre stort sett hva vi vil. Alikevel klager og syter vi uten ende og er sikre på at det går mot dommedag. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det kan godt stemme at dagen ungdom er værre en før, men verden har nesten blitt værre og. Kan man si at dagens ungdom gjenspeiler dagens samfunn? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Nei og atter nei. Les det jeg skrev over. Nesten alt er blitt bedre. Problemet er at mennesker er historieløse og har korte livsløp og dårlig hukommelse. Alle generasjoner sier at alt var bedre når de var unge. Vi fokuserer på det negative og gir blaffen i det positive dagen etterpå. De dårlige hendelsene huskes i år, årtier og århundrer senere. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) guardianpegasus: Det at vi idag (i allfall i Norge) har det bedre enn noen sinne på mange måter har ikke noe med topic å gjøre. Jeg kan ikke se at levestandard beviser at dagens ungdom ikke er verre enn før, og det er i det heletatt vanskelig å vise dette på noen måte. En (så vidt jeg vet ubekreftet?) quote av Sokrates/Platon fungerer heller ikke som et bevis, men er så klart et moro sitat hvis det stemmer. Jeg for min del ser at mye har skjedd i den siste tiden (siste 50 år?) innen medie og underholding som kan ha påvirket ungdommen på en dårlig måte, så jeg syns ikke spørsmålet har et så åpenbart svar som at "slik har det alltid vært og kommer alltid til å være". Edit: Og jeg kan heller ikke se at det er så klart hva "verre" er i denne sammenhengen heller. Kunne vel fort blitt en lang flamewar bare av det her på PRS hvis jeg ikke tar feil Endret 22. november 2006 av dravisher Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå