nordemoniac Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Hei! Har tenkt å kjøpe meg en subwoofer i 1000-1500 kronerklassen. Noen som har noen bra tips? Skulle helst hatt den ferdig i kasse. Har en Boss Ripper 496 til å drive den (1x700W @ 4ohm) Vurderer disse i kasse: Blitz Audio Koster ca. 1000,- (300W RMS, 66Oz magnet) Fusion FEW-12BP Får denne til ca. 1350,- (200W RMS, 80Oz magnet) Av disse to, så syns jeg Fusion virker mest seriøs, selv om Blitz Audio kanskje har mer kraft i sin, men igjen har Fusion sin sub 80Oz magnet! Men er 200WRMS nok? Er dette noe å bry seg om i det hele tatt? Har hørt fra lydfabrikken.no at de som kjøper Fusion har vært fornøyd med denne sub'en. Vet ikke mye om Blitz Audio. Syns det var litt tøft med kontrollerbar sensor til lys (Fusion), selv om det egentlig ikke er det jeg går etter:P Men Blitzaudio har tøffere kabinett, (og blått lys:P) men lurer på om kvaliteten er noe bedre? Og ute i fra det jeg kan se på bildene, virker det som om membransopphenget til Blitz Audio er tykkere, og det vil vel igjen resultere i at den kan gå dypere eller? Blitz Audio hz: 35-800hZ Fusion hz: 23-3000hZ Noen som har noen som helst erfaring med en av disse sub'ene, eller kan sterkt anbefale noen andre i samme prisklasse. Det kan nevnes at det er en Encounter sub som står i Fusion kassa. Jeg heller for øyeblikket litt mer mot Fusion. Hva mener folk? Endret 21. november 2006 av nordemoniac Lenke til kommentar
Defus Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 hva med en mtx 5500 sub? uten kasse ligger den helt øverst i pris av det du er på jakt etter. Jeg har ikke hørt noe om de to merkene du nevner og for meg utløser det fare signaler. Selvfølgelig kan dette være perler av noen produkter, men jeg tror ikke det. Rockford lager jo også subber, og uten at jeg vet noe mere om de der tror jeg kanskje det er et bedre valg. Men hvis dette er perler kommer det snart noen å sier at det er det. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Nja, den vil ligge litt for høyt i pris dessverre. Også har jeg helst skulle hatt ferdig i kasse, evt. billigere element, så kan jeg bygge selv. Er ikke spesielt interessert i at total pris overstiger 14-1500,- Lenke til kommentar
12Anonym12 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hei, kanskje denne? https://prisguiden.no/product.php?productId=45221 Eller denne https://prisguiden.no/product.php?productId=33071 Også bygge kassa selv?... Lurer på en ting angående de elementene.. Hvem av de er best? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Jeg ville gått for Fusion av de alternativene som er listet opp til nå. Personlig er jeg imot neonlys og billige båndpasskasser ettersom det omtrent er oppskriften på bumlete "en-tone-bass", men Fusion har ihvertfall peiling på hva de driver med. Watt er ingen pekepinn på god lyd, og det øverste opphenget kan se så tykt ut det bare vil, men resten av konstruksjonen må i tilfelle "følge opp". Nytter ikke med et øvre oppheng som tillater 35 mm Xmax, dersom det nederste opphenget/spideren ikke takler mer enn 12 mm, eller svingspolen vandrer ut av magnetgapet etter bare 5 mm. En bil går ikke fort bare fordi den har store bremser Andre gode alternativer kan f.eks. være Peerless eller Hertz, men da må du nok bygge kasse selv. Ingen heksekunst, men det må tross alt gjøres.. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Takker for mye bra svar her nå!=) Jeg har vurdert den JVC-sub'en Espen56 nevnte. Men der må jeg selvfølgelig bygge kasse selv da, noe jeg klarer, men er litt arbeid selvfølgelig med å få det riktig gjort. Men epifant: ut ifra det du kan lese om Fusion sin subwoofer, tror du den klarer å fylle bass i en sedan? Når kassa står i bagasjerommet. Jeg hører ikke på så mye dype, lange basser. Men mer rock der bassen kanskje slår litt mer. Selvfølgelig har jeg også noen mer rolige sanger, der bassen vil henge hele tiden, og da blir jo ikke akkurat lyden noe fin om sub'en ikke klarer å få en rolig dyp bass. Hva mener du denne klarer? Og hvordan tror du forsterkeren vil klare å drive Fusion? forsterkeren har sikker 400WRMS. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Kommer an på hva slags bil du har. Dersom det er en sedan vil det ofte bli problemer med å få bassen skikkelig inn i kupèen. Om du hører mest på rock tror jeg faktisk jeg ville lagt pengene i et par heftige midbasser og montert dem i dørene For eksempel en B & C åttetommer i hver dør Ulempen er at du må legge endel arbeid i å dempe dørene skikkelig, samt at du må bytte ut forsterkeren... Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) http://www.streetsound.no/nettbutikk/ Hvorfor bestille fra andre land? Vi har nok subber i Norge. Hvis du går på "basskasser" så finner du nede akkurat den samme Blitz Audio. Ta og heller kjøp deg et eller flere elementer, kasse og en god forsterker. Da får du mye mer for pengene. Basskasse er for de som ikke har tid eller gidder ikke å bygge selv. Mvh. Alexey POST 666 Endret 25. november 2006 av Leasch Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 I den prisklassen, så ville jeg godt for en dynabel DY9412, og byggd kasse selv... kasse til den tar 30 minutter å bygge hvis du får platene ferdig skåret etter mål, og jeg tipper du kommer under 300kr i materialer Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 http://www.streetsound.no/nettbutikk/Hvorfor bestille fra andre land? Vi har nok subber i Norge. Hvis du går på "basskasser" så finner du nede akkurat den samme Blitz Audio. Ta og heller kjøp deg et eller flere elementer, kasse og en god forsterker. Da får du mye mer for pengene. Basskasse er for de som ikke har tid eller gidder ikke å bygge selv. Mvh. Alexey POST 666 7359238[/snapback] Blitz Audio er vel ikke norsk?:S Jeg fikk tilbud om JBL CS1204B til rundt 1000-lappen i Trondheim. Bra tilbud? Noen erfaringer med JBL? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Den fungerer helt fint, også var den jo super billig... Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) http://www.streetsound.no/nettbutikk/Hvorfor bestille fra andre land? Vi har nok subber i Norge. Hvis du går på "basskasser" så finner du nede akkurat den samme Blitz Audio. Ta og heller kjøp deg et eller flere elementer, kasse og en god forsterker. Da får du mye mer for pengene. Basskasse er for de som ikke har tid eller gidder ikke å bygge selv. Mvh. Alexey POST 666 7359238[/snapback] Blitz Audio er vel ikke norsk?:S Jeg fikk tilbud om JBL CS1204B til rundt 1000-lappen i Trondheim. Bra tilbud? Noen erfaringer med JBL? 7377881[/snapback] Det er den nok ikke. Endret 29. november 2006 av Leasch Lenke til kommentar
Zipp0 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Er ingen proff, men vil tro at om du skal få bra lyd i en sedan så ville det vært en fordel å bygge kassen selv så du kan sørge for at bassreflex røret går inn igjenom "hatthyllen" Dette er allefall noe jeg skal gjøre på min audi 80 nå. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 22. desember 2006 Del Skrevet 22. desember 2006 Er ingen proff, men vil tro at om du skal få bra lyd i en sedan så ville det vært en fordel å bygge kassen selv så du kan sørge for at bassreflex røret går inn igjenom "hatthyllen" Dette er allefall noe jeg skal gjøre på min audi 80 nå. 7461388[/snapback] dårlig ide. Vil føre til en helt intens blåselyd gjennom dette røret. Lyden i en basshøyttaler kommer ikke ut gjennom bassrøret, dette er der for å gi elementet mindre mottrykk slik at det kan spille høyere (men ikke nødvendigvis penere). Lyden fra en basshøyttaler skal/må ikke nødvendigvis rutes rett til den som hører på slik tilfellet er for mellomtone/diskanter. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) Tror du bør lese litt mer om kassekonstruksjon og portladning. Det du sier her stemmer ihvertfall ikke Husk på at det man skriver rundt forbi blir tatt som sannheter av veldig mange som ikke kan like mye. Og feilinformasjon og løse rykter finnes det mer enn nok av i bilstereomiljøet allerede Endret 23. desember 2006 av epifant Lenke til kommentar
ventle Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 Sikter du til meg eller Zipp0 nå? Har førstehånds kunnskap og referer IKKE til noe jeg har lest/hørt fra usikre kilder... Lenke til kommentar
epifant Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 (endret) Siktet til deg ja. Jeg sier ikke at det er noe galt med den OPPLEVDE kunnskapen, det var kun teoriene jeg siktet til. Blåselyder i bassporter skal det ikke være. Blåselyder kommer av for høy lufthastighet, og kan avhjelpes med økt portareal (og lengre port for å beholde tuningfrekvensen. Små porter gir større motstand enn store, derfor kompenserer man med lengre porter. Mindre motstand, men større masse). Eller flere porter, nøkkelordet er uansett større portareal. Porten tunes (Fp/portfrekvens) slik at den tar over cirka der hvor basselementet begynner å rulle av (f3dB/avrullingsfrekvens), porten står derfor for størstedelen av "basslydene" (kommer tilbake med illustrasjon av frekvensplott for port og element dersom jeg bare finner det...). Ved Fp beveger nesten ikke elementet seg i det hele tatt, da er det porten som lager det meste av lyden. I porten er det luft i bevegelse, og luft i bevegelse betyr lyd. Dersom teorien din hadde stemt hadde det jo ikke kommet annet enn intense blåselyder av båndpasskasser Endret 23. desember 2006 av epifant Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 23. desember 2006 Del Skrevet 23. desember 2006 dårlig ide. Vil føre til en helt intens blåselyd gjennom dette røret. Lyden i en basshøyttaler kommer ikke ut gjennom bassrøret, dette er der for å gi elementet mindre mottrykk slik at det kan spille høyere (men ikke nødvendigvis penere). Lyden fra en basshøyttaler skal/må ikke nødvendigvis rutes rett til den som hører på slik tilfellet er for mellomtone/diskanter. 7558359[/snapback] Hvor i alle dager har du dette fra? Man kan da glatt få knallbra lyd med en bandpasskasse som har rør opp i f.eks hattehyllen... Er jo bare ett spørsmål om riktig konstruksjon.. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 (endret) Hei igjen!! Det ble til at jeg kjøpte en JBL GTO-1204BP. Har ikke prøvd den ennå, men måtte bare slå til når det var snakk om 1490,- for den. Det laveste jeg har sett ellers er 2490,-. Kjempefin og elegant (synes iallefall jeg) og det installerte lyset er heldigvis helt hvitt, og ikke blinkende eller noe i den duren, og absolutt helt valgfritt. Specs: Peak power: 1200W RMS power: 300W Impedance (ohm): 4 Endret 20. mai 2007 av nordemoniac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå