Goliath Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Jeg besøker i ny og ne Multimedia/TV Apparater for å se om jeg kan bistå med noe hjelp siden det er ikke veldig mange som er aktive der. Jeg har nå besvart noen emner som hovedsaklig går på "Hvilken TV skal jeg velge" og trådstarter(e) har f.eks ramset opp noen TVer lenket til sin respektive nettutikk. Pixmania er en gjenganger i disse lenkene. Er dette noe rart? Neppe! Ikke når de gang på gang kommer seilende på topp i vår emninente prisguide.no. Jeg syndes synd på disse unge brukerne som sparer sine ukeslønninger på å kjøpe en 26" LCD-TV til å ha på rommet sitt. I god tro, kjøper dem på Pixmania og får en heftig overraskelse i posten. Prisguide.no: dere må vise litt ansvar og i det minste skrive svart på hvitt at Pixmania er ekskludert moms istedenfor å ha en liten fisleknapp med . Endret 21. november 2006 av Zande Lenke til kommentar
qwert Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Pixmanias 'norske' priser har vært vist inkl. mva. både på nettsiden deres og i prisguiden i månedsvis nå. Den trekkes så fra igjen på beløpet man betaler, hvorpå man må betale (ofte kontant) moms + gebyr til DHL når de leverer varen. At det ikke er noe sjakktrekk å handle fra Frankrike for å spare noen småkroner er nå en helt annen sak. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Enig med deg, Zande! Svjv må kjøper hos Pixmania ta seg av all fortolling og slikt selv. Dette er skjulte kostnader som andre butikker (f.eks. SHG) løser på en mye bedre måte. Jeg synes derfor at et minstekrav for å være med i prisguiden bør være å operere som da f.eks. SHG, ellers kan nær sagt hvilken som helst butikk i verden være med så lenge de har norsk tekst og oversatt prisene til NOK. Hva med angrefristskjema, sender Pixmania med det? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Enig med deg, Zande! Svjv må kjøper hos Pixmania ta seg av all fortolling og slikt selv. Dette er skjulte kostnader som andre butikker (f.eks. SHG) løser på en mye bedre måte. Jeg synes derfor at et minstekrav for å være med i prisguiden bør være å operere som da f.eks. SHG, ellers kan nær sagt hvilken som helst butikk i verden være med så lenge de har norsk tekst og oversatt prisene til NOK. 7335132[/snapback] Enig. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er utrolig at de ennå er i prisguiden. Det har jo vært ørten tråder om folk som har blitt snytt. Og da tenker jeg ikke nødvendigvis på at de ikke har fått varen, men at prisen de ender opp med å betale, er en helt annen. Få uetiske bedrifter ut av prisguiden! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er greit å være kritisk til Pixmania, men bruk korrekte opplysninger. Alle priser på Pixmania sine norske sider er oppgitt inkl. norsk mva. Den og prisene vil ikke stemme 100 % på grunn av at prisene er estimert på bakgrunn av pris i € og valutakurs. Samme gjelder priser i prisguiden. Kjøper trenger ikke å fortolle varene selv, dette gjør DHL, og man betaler kr 50,- for dette. Dette beløpet og frakten er enkel å se i handleprosessen. Før man gjennomfører kjøpet får man en oversikt over pris eks mva, frakt og anslag på mva. Den har aldri hatt store avvik for min del. Men det er klart at er man ikke i stand til å lese den informasjonen, så får man seg en overraskelse. Men Pixmania har en del ulemper som alle bør være klar over. Norske forbrukerrettigheter gjelder ikke, men EØS/EU regler gjelder. Stressfritt-kjøp avtalen settes opp standard, og må aktiv velges vekk på en noe tungvint måte. DHL har et system som gjør at man må betale kontant mva og tollgebyr (men tollgebyret til DHL er lavere enn postens. Skulle det være feil på varen, så er returprosessen betydelig mer komplisert enn til norske nettbutikker. Varene er ofte ikke 100 % tilpasset norske forhold. Selv har jeg handlet flere ganger på Pixmania, varene levert jevnt over et 3 - 6 dager, samlet pris med mva og gebyrer har stemt bra. Men ulempene gjør at jeg ikke handler der annet enn for varer der prisen er 15 - 30 % lavere inklusive mva. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Norske forbrukerrettigheter gjelder ikke, men EØS/EU regler gjelder. Som faktisk sier at det, etter E-handelsdirektivet, er den norske forbrukerklovgivningen som gjelder (Angrerettloven utgår nok, dog). Det store problemet er at alle de fine tvisteløsingsmidlene vi har i Norge forsvinner. Disse finnes også motsatser til disse i de øvrige landende i EUs indre marked, men man må klage via ECC-Net, og tvisten vil i utgangspunktet løses i det landet hvor butikken ligger (i alle fall så lenge den ikke har noen juridisk identitet i Norge). Det vinne frem i en tvist i Frankrike etter norsk lovgivning er åpenbart så mye styr at en butikk som Pixmania glatt kan overse dette aspektet, og følgelig står man ganske svakt (rent praktisk) om noe skulle gå galt. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Helt enig med trådstarter. Butikker som er med i prisguiden bør også akseptere at man ønsker å betale med f.eks. Visa. Når alt må sendes i oppkrav som f.eks. med SHG, så blir alt unødvendig dyrere. Det er noe mange ikke tenker på når de sammenlikner butikker. Tipper at få som bestiller fra Pixmania er inforstått med ekstrakostnadene og merarbeidet. Spesielt dersom det skulle oppstå en mangel eller tvist. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Norske forbrukerrettigheter gjelder ikke, men EØS/EU regler gjelder. Som faktisk sier at det, etter E-handelsdirektivet, er den norske forbrukerklovgivningen som gjelder (Angrerettloven utgår nok, dog). Det store problemet er at alle de fine tvisteløsingsmidlene vi har i Norge forsvinner. Disse finnes også motsatser til disse i de øvrige landende i EUs indre marked, men man må klage via ECC-Net, og tvisten vil i utgangspunktet løses i det landet hvor butikken ligger (i alle fall så lenge den ikke har noen juridisk identitet i Norge). Det vinne frem i en tvist i Frankrike etter norsk lovgivning er åpenbart så mye styr at en butikk som Pixmania glatt kan overse dette aspektet, og følgelig står man ganske svakt (rent praktisk) om noe skulle gå galt. 7340642[/snapback] ...og nettopp her er et godt argument for at de ikke skal være med; de ligger ikke under norsk lovgivning på samme grunnlag som jeg mener f.eks. SHG, Datakjeden og ITbutikken gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå