Gå til innhold

Forhåndsbestilling: avtale og avbestilling


Anbefalte innlegg

Her om dagen forhåndsbestilte jeg en Wii på den lokale spillesjappa. Jeg havna et stykke ned på lista, men går ut ifra at jeg får. Uansett antok jeg at butikken får maskinene inn dagen før og at jeg kan komme inn og sjekke hvor mange, slik at jeg hvis det blir for få kan stille meg i kø hos Lefdal i stedet. Jeg betalte depositum, som jeg regnet med å få tilbake hvis jeg skulle avbestille. Noe lignende sa jeg også høyt.

Dette ble ikke møtt med noen særlig forståelse hos butikkpersonalet, som mente at dette i utgangspunktet var en bindende avtale.

Jeg har litt fartstid i elektrobransjen selv, og husker at da vi i fjor skulle lansere X360 og ingen visste hvor mange vi fikk, lot publikum forhåndsbestille, men at vi ikke kunne nekte dem å ta tilbake depositumet hvis de ikke fikk maskin på lanseringsdagen.

 

Loven er litt uklar på dette området, hva mener dere? Har man anledning, hvis butikken ikke får inn mange nok maskiner, til å avbestille og gå et annet sted? Grunnen til at man forhåndsbestiller er jo at man vil ha maskinen på dagen, og noe annet må jo kunne anses å være en forsinkelse uansett hva betjeningen måtte ta av forbehold i bestillingsøyeblikket?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Loven er litt uklar på dette området, hva mener dere? Har man anledning, hvis butikken ikke får inn mange nok maskiner, til å avbestille og gå et annet sted? Grunnen til at man forhåndsbestiller er jo at man vil ha maskinen på dagen, og noe annet må jo kunne anses å være en forsinkelse uansett hva betjeningen måtte ta av forbehold i bestillingsøyeblikket?

7328945[/snapback]

Min mening:

 

Forbrukerkjøpsloven §41 kommer til anvendelse:

§ 41. Avbestilling før levering

  Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen.

  Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre.

  Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11.

 

Det innebærer at du kan avbestille. Selger kan kreve erstatning som følge av tap han lider pga dette. I dette tilfellet er det vel slik at disse Wii-maskinene blir solgt uansett, slik at selger ikke har noe tap. Slik jeg ser det kan du derfor kreve å avbestille, og depositumet tilbakeført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...