Gå til innhold

Anbefalte innlegg

FW, AV og AntiSpyware på server som virker på arbeidsstasjoner (heretter kalt AS)?

Driver og leker meg litt med forskjellige servere for tiden, og i den forbindelse tenkte jeg å se litt på mulighetene for å kjøre AV og FW på serveren "istedenfor" på AS.

Altså finnes det noen alternativer hvor programmet ligger på serveren, og beskytter og scanner AS derfra?

Ser for meg at det kanskje er ett program der hovedprogrammet ligger på serveren, og det bare ligger ett program som bare fungerer som ett "relay-program" på AS, kanskje med den funksjonen at den blir ett fullverdig antivirus program om.

Finnes dette? Og eventuellt lignende programmer for spyware?

Og anngående brannmur, er det nok å kjøre brannmur på serveren som fungerer som router, eller bør jeg kjøre både på den serveren og på AS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men slipper jeg da å ha SW-brannmurer på de andre stasjonære maskinene siden det brukes laptoper som ofte kobler seg på nettet andre steder på nettverket?

Og er det noen forskjell på en HW-brannmur f.eks. en Clarkconnect boks, eller en Fedora server/router som kjører Firestarter? Eller er det "like trygt"?

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg OpenBSD med PF. BSD er overlegen på brannmurtjenester enn hva GNU/Linux (og i hvert fall Windows) er. PF er en svært kraftig brannmurløsning som i tillegg til vanlig pakkefilter også tilbyr QoS (båndbreddestyring og lastbalansering), redudans (flere maskiner som fungerer som en) samt mulighet til å kontrollere tilgang gjennom brannmur på brukernivå. Dette finnes også i FreeBSD. Men OpenBSD har et mye strengere fokus på sikkerhet. Hele basesystemet er utformet spesielt med tanke på sikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...