Dorian Gray Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Dette er typisk for det moralske hykleriet i USA. Kan ikke si "fuck", kan ikke si "nigger", selv om det er for å illustrere eller sitere. Hva i helvete - jepp - er problemet med det landet? 7330040[/snapback] Man kan si fuck. Alle sier fuck. Hvem sier fuck mer enn amerikanere? Fuck er et banneord, nigger er et rasistisk skjellsord. Hvem i helsike (tør ikke bli sensurert av supertotalitære fascist-USA) klarer å ha et bilde av USA hvor banning ikke aksepteres? Helt klart lot han det gå for langt, men tenker meg han var ganske sprita opp i showet allerede. Helt personlig kunne det ikke brydd meg mindre han sa det. De folka som ødela for han i første omgang burde sett litt på seg selv enn å bruke rasismekortet. 7332723[/snapback] Det ble vel aldri brukt et rasismekort? Han gikk langt over streken, og publikum reagerte; både svarte og hvite. Det er trist at Lenny Bruce ser ned på oss 50 år senere og ser ignoranse råde. Endret 22. november 2006 av SteffyBoy Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Dette er slikt som skjer, ingen er perfekt. Derimot, hvis det skjer igjen. Da kommer jeg til å bli mye mer skeptisk. Kanskje dette var den berømte dråpen som fikk alt til å renne over. Kanskje han sliter privat, det vet vi ingenting om. Dette var sannsynligvis noe som har bygd seg opp og det sprakk uheldigvis når han gjorde et show og det gikk utover en publikummer. Om han hadde vært svart og fått et lignende utbrudd mot en hvit publikummer. Ville det fått like store konsekvenser? Endret 22. november 2006 av ^fmj Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Hva så som han sier Nigger? Han tør faktisk gjøre det i motsetning til alle andre da. Hvis en svart komiker sier til en hvit fyr noe som: "Hah, you redneck cow, you dont think me bloddy shit is funny?" Da vil folk le, men det er like mye rasistisk... Jeg er så lei alt dette styret, man kan ikke fornerme noen svarte folk fordi da er man rasistisk. Politiet kan heller ikke bruke vold mot en svart fyr hvis politiet er hvit, da er det rasistisk. Hvis det er to svarte politifolk som bruker vold mot en hvit fyr, så er det helt greit.. En svart komiker kan gjøre narr av andre svarte og hvite folk, en hvit komiker kan ikke gjøre i like stor grad narr av en svart person. Hva med at de svarte vokser opp slik at de ikke tar seg nær av det, og at de hvite folka tør å si det som et banneord. Det er jo det nigger er. Hvis man skal fornerme noen som tilfeldigvis er svart, hvorfor i pokker skal man tenke over hva man sier? Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 ENIG med bruktbilen. Begrepet rasisme blir altfor ofte brukt enveiskjørt. Blir en hvit person i Norge drept av en mørkhudet (nå er jeg forsiktig med ordbruken her), så er det et drap. Derimot om en mørkhudet person blir drept av en hvit person, så er det ikke bare drap, men drap med rasistisk motiv. Dette hadde ikke så mye med topic å gjøre, og forsvarer ikke det at fyren oppfører seg som en idiot. Men han er ikke alene, og jeg dømmer ham ikke og mister all respekt for ham bare på grunn av en sånn enkelt episode. Han har til og med unnskyldt det selv i etterkant, så da er det da ikke så mye å grine for. Ingen kom fysisk til skade så vidt jeg har forstått, det er vel det viktigste. Lenke til kommentar
Vibeke S Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det har vel mer med amerikansk historie å gjøre. Som mange her allerede har sagt, f*** er et banneord, n***** er et rasistisk skjellsord. I Norge har vi ikke hatt en tid da mørkhudete ikke hadde samme rettigheter som hvite, vi har ikke brukt dem som slaver, skutt dem rett og slett fordi de har en annen hudfarge. Selvsagt ville det ikke fått samme konsekvenser hvis en svart person hadde skjelt ut en hvit. Når ble et helt hvitt folkeslag holdt som slaver og sett på som underlegne av svarte? Jeg er enig i at rasismekortet blir spilt for ofte, men i dette tilfellet bruker han jo ikke bare n-ordet, han sier også "50 years ago we'd have you upside down with a f***ing fork up your ass!". Man må se på bruket av ordet i sammenhengen. Forestill dere en norsk standup-komiker skjelle ut en i publikum som tilfeldigvis er jøde med "Hold kjeft, jævla jøde! Hadde dette vært 65 år siden hadde du vært på vei til Polen i en trang, stinkende buss!" Jøde er da ikke et negativt ladet ord? Men herregud, han gjorde jo fortsatt en fantastisk jobb som Kramer i Seinfeld. Skal man boikotte noe må det vel bli framtidige standup-show med ham. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå