Gå til innhold

Trenger råd om HDV capture, overføring osv

Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi noen råd eller sider jeg bør lese på.

Ønsker å legge filmen fra HDV kamera over til PC. Bruker Premiere pro 2.0 og får en m2t fil. Den er grei å jobbe med.

Men så skal jeg ha den over til Adobe Encore DVD 2.0. Da funker det ikke med m2t fil. Så hva gjør jeg?

Lest endel, men mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg.

Testet cinefirm aspect HD som lager avi fil. Er dette en HDV avi fil. Den er vel mye større enn en DV avi fil? Noen som har noen formening her.

Andre anbefaller virtualdub. Men trenger en tutorial som kan forklare litt her.

Bare pøs på med alt du tror jeg kan ha nytte av med HDV.

Forrige prosjektet konverterte jeg i kamera ra HDV til DV. MEn nå ønker jeg etter at jeg har redigert å få HDV tilbake på tape + en DVD.

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri jobba med HDV, men eg reknar med det er mogeleg å eksportere i SD (vanleg PAL/NTSC), t.d. i DV AVI. Då vil du få ei fil som Encore ikkje har problem med å bruke. Encore må nemleg ha filer i SD (720*576/704*576) so vidt eg veit, so det vil ikkje godta filer i HD (t.d. 1280*720), slik .m2t-fila di er.

AVI-fila Aspect HD lager vil eg tippe er ei slags midlertidig fil for redigering. HDV er trass alt ikkje det mest praktiske formatet for redigering, men Cineform gjer jobben mykje meir effektiv har eg lest.

Merk at grunna ein feil so vil du ikkje kunne eksportere til tape med Aspect HD om du kun har PPro 2.0 installert, du må òg ha 1.5.1 for at det skal virke:

Errata Note for Aspect HD v4.0 that only affects some Premiere Pro 2 users: In the situation that Premiere Pro 2 users do not have both Premiere Pro 2 AND you Premiere Pro 1.5.1 installed on the same PC, Aspect HD is temporarily unable to generate transport streams and export them to HDV camcorders.  If you DO have both Premiere Pro 1.5.1 and Premiere Pro 2 installed on the same PC, you will not have this problem.  Until we fix this errata, we recommend that if possible you leave Premiere Pro 1.5.1 installed on the same PC with Premiere Pro 2.  We will post a solution or workaround for this errata when available.  This does not affect Premiere Pro 1.5.1 users.
Lenke til kommentar
Men så skal jeg ha den over til Adobe Encore DVD 2.0. Da funker det ikke med m2t fil. Så hva gjør jeg?

7328554[/snapback]

Nå er desverre HD/HDV ikke blitt DVD-format enda. DVD er fremdeles bare "SD"(PAL).

For DVD-prosjektet ditt ser det ut til at du må konvertere HDV-fila di til SD MPEG2 (DVD-formatet). Dette burde du kunne gjøre fra PP, ev. finnes det flere plug-ins som gjør det. Har også hørt det finnes et AFX-plug-in som gjør jobben alldeles utmerket MEN det koster visst å bruke hver gang, du "leier" det for hver rendring.

Selve m2t-fila går å brenne til DVD som datafil (arkiv/ backup)

Lenke til kommentar

HDV til DVD:

Man må rendre fra HDV (M2t) til MPEG2 (DVD-formatet).

CineForm formatet er et "midlertidig" filformat (AVI) som er mindre ressurskrevende å redigere enn HDV formatet (M2T). Disse filene lages enten automatisk under capture eller manuelt etter capture.

Selv bruker jeg Sony Vegas for å arbeide med HDV og bruker CineForm som "midlertidig" filformat slik at redigeringen omtrent går som med DV. I og med at HDV formatet er 1080i kan man "zoome" i video fordi sluttformatet er standard PAL 576 med lavere oppløsning.

Andre muligheter for nedkonvertering: Bruke nedkonverteringsfunksjonen i HDV kameraet (det blir da en fil ala standard DV). Man har da ikke muligheter for å "zoome" da formatet blir 576.

Ulempen med CineForm "midlertidig" filer er størrelsen som er 3-5 ganger større enn HDV formatet så man må ha tilstrekkelig diskplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...