noWay Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Jeg leste her en gang at det fantes portaler som gir ut en fast ekstern ip-adresse, helt gratis. Har Nextgentel ADSL2+ og skal sette opp en server og trenger da en statisk/fast ekstern ip-adresse, for fildeling over internett og game-server (CS Steam). Noen som vet noe om dette? Skal jeg kjøpe fast ekstern ip fra Nextgentel koster det 100kr pr. mnd elnst. Hoff.. Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Interresant. vil gjerne fått en fast ip gratis jeg å. Vet de delte ut gratis ip i hytt å vær tidligere, da det var "nok" iper Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Interresant. vil gjerne fått en fast ip gratis jeg å.Vet de delte ut gratis ip i hytt å vær tidligere, da det var "nok" iper 7328098[/snapback] Det er jo tjenester som no-ip.com som tilbyr deg en fast adresse f.eks: mincsserver.servegame.com som igjen er linket til din IP adresse, og som enten via no-ip sin auto update software som du legger inn på servern, eller via din router (hvis den støtter det) oppdaterer din ip når den endres slik at mincsserver.servegame.com alltid peker til din IP. Jeg har brukt dette i 5 måneder nå med min Ventrilo server, og det har fungert uten problemer. Og det koster ingen ting. Lenke til kommentar
Storm-Knight Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Vet ikke om noen som leverer gratis ip, men du kan vel bruke no-ip.org (eller noe sånt) Da setter du opp et program på serveren som lager en dns adresse automatisk, og oppdaterer seg når du skifter ip adresse. Jeg har f.eks xxxxxxx.servebeer.com Ellers er det vel bare å vente på IPv6 Lenke til kommentar
noWay Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Ok, dette skal jeg teste. Har en SpeedTouch 585 router, som er ganske brukervennlig. Takker for svar Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Om routeren din støtter Dynamic DNS kan du registrere deg på www.dyndns.org, da kan du feks ha noway.dyndns.org, da slipper du å¨ha statisk IP. Jeg brukte denne metoden før, men fikk gratis statisk IP fra ISP Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Stabilt nett gir deg som regel dynamsik ip som aldri skifter Jeg har fiber og dynamisk ip. Men aldri hatt problemer Lenke til kommentar
noWay Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Oki, det visste jeg heller ikke VikinGz. Jeg har laget meg et domene på no-ip.com no. Og det funker bra det. Men når jeg skriver inn domenenavnet mitt kommer jeg direkte til routeren min. Jeg ønsker at ved å skrive inn denne url'n min, hadde man kommet til en webside jeg har laget, evt. ftp, evt. windows-delte filer. Hvordan komme seg fra router-siden til denne delte plassen på det lokale nettverket automatisk? Eller tenker jeg helt feil nå... domenet mitt er xxxxx.serveftp.com. Skal prøve dyndns.org nå. Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Oki, det visste jeg heller ikke VikinGz. Jeg har laget meg et domene på no-ip.com no. Og det funker bra det. Men når jeg skriver inn domenenavnet mitt kommer jeg direkte til routeren min. Jeg ønsker at ved å skrive inn denne url'n min, hadde man kommet til en webside jeg har laget, evt. ftp, evt. windows-delte filer. Hvordan komme seg fra router-siden til denne delte plassen på det lokale nettverket automatisk? Eller tenker jeg helt feil nå... domenet mitt er xxxxx.serveftp.com. Skal prøve dyndns.org nå. 7328430[/snapback] Du må sette opp ruteren din til å forwarde trafikk på de forskjellige portene dit den skal, port 80 til webserveren 21 til ftp osv. se http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TCP_a...DP_port_numbers for hvilke porter som er hva. Jeg har selv en no-ip adresse, og har hatt det lenge. Har et skript som skjekker hvert kvarter om ip-adressen er endret, og oppdaterer hos no-ip. Dette fungerer utmerket til web, ftp, ssh, osv. Har Nextgentel, og de har ikke endret ip-adressen min siste 6mnd:) K Lenke til kommentar
noWay Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Oki, da tror jeg det skal ordne seg. Takker så mye. Hvis du er veeeldig snill, send meg gjerne det scriptet på PM eller mail elnst. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 no-ip.com har et eget program som du kan laste ned, så du behøver ikke script. http://www.no-ip.com/downloads.php Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Da jeg kjørte egen web-server (port80) hjemme fra mot mitt DNS-domene hos domeneshop, som pekte på en dynDNS-bruker, ble jeg også redirecta til routeren min. Husker ikke hva jeg gjorde for å få det bort.. Jo! Jeg bare dreit i dynDNS og fikk meg fast IP og forwaredet rafikken rett til domene mitt hos domeneshop Lenke til kommentar
noWay Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Ser ikke ut til at routeren min støtter dynamisk DNS i det hele tatt http://redsea.rissaruss.com/forumer/speedtouch_dyndns.jpg Da er det vel ingen mulighet for at serveren min kan nåes fra andre en de lokale brukerene... ? Tenker på spill-server (CS Steam), web og fildeling med ftp... Lenke til kommentar
noWay Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Ops, sry. Det var jo bare å konfigurere routeren litt så har jeg dynamisk DNS... Hmmm, innrømmer at jeg ikke er så flink på dette området, men håper jeg får det til, til slutt Hvilket vertsnavn skal jeg skrive inn på denne konfigureringen? http://redsea.rissaruss.com/forumer/dyndns_aktiver.jpg Edit: Nei hoff, tror jeg tar dette senere en gang jeg.. Ser at jeg bør innstallere Apache på serveren for å få til god web- og fil-deling osv. Må nok lese litt mer Endret 21. november 2006 av noWay Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 no-ip er enkelt å bruke, du registrerer deg og legger inn et lite program på serveren din. Da vil du få en fast ekstern adresse å koble deg opp mot fra nettet så lenge PC er påslått. Lenke til kommentar
noWay Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Japps, har fått til dette nå, så topicen kan sees som løst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå