Gå til innhold

hva velger jeg til en gutt på 11?

kjarti

Anbefalte innlegg

Siemens er konkurs og jeg mente at det ikke var mye over gjennomsnittet.

7345568[/snapback]

Da er vi enige. :thumbup:

En annen ting er imidlertid at gjennomsnittet er alt for høyt da....

Edit: Petterhot, du synes ikke det er litt drøyt at en elleveåring som nettopp har lært å knyte skolissene (billedlig talt), bærer på en mobil til 3-4000 kr da. Det er mye penger.

7346326[/snapback]

Eh... Vi lever i en helt annen tid hvor barn kan mye, vil ikke skryte men det tar ikke lang tid før en 11 år gammel gutt kan betjene series 60 telefoner.

Jeg fikk en Siemens a55 når jeg fylte 10 år (julen 2003) og før var jeg en av tre uten telefon i klassen min, etter julen 2003 når jeg fikk min telefon hadde alle i klassen telefon, ink. Den klassen under våres. Når jeg ble 11 fikk jeg w800i den har jeg nå. Veldig mange mellom 12 og 13 har w800i og den er en veldig god telefon (nå w810i) og han vil nok bli veldig glad hvis han også fikk en Walkman telefon. Hvis han fikk en nokia 1101 derimot :no:

N-series synes jeg er alt for dyr og ubrukelig, men Nokia 5500 sport er en telefon som nok vil holde lenge hvis han driver med aktiviteter. Hvis ikke er nok w300i et godt valg :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare si at som storebror til en 12år gammel gutt er jeg dritlei av mas om ditt og datt av fancy funksjoner på hans telefon, samtidig er jeg lei av maset om at han vil ha ny. Vanskelig å finne balansen mellom hva som er bra nok, også en stund videre (Alt er bra nok, men noen er aldri fornøyde, vet ikke hvordan denne gutten er) og det som er enkelt nok.

Lenke til kommentar

Edit: Petterhot, du synes ikke det er litt drøyt at en elleveåring som nettopp har lært å knyte skolissene (billedlig talt), bærer på en mobil til 3-4000 kr da. Det er mye penger.

7346326[/snapback]

Barnet burde ha lært seg såpass respekt for slike ting. Her snakker vel du om barn fra "sos barnevakten"

Lenke til kommentar

Det er interessant å se hvordan denne diskusjonen bærer i vei, det må jeg virkelig si. Selv er jeg 20 og har søsken på mellom 19 og 7, hvorav alle har mobiltelefon (grøss). Den mest avanserte mobilen til de under 17 her i huset er SE z520i, og rundt der mener jeg i grunnen grensa bør gå.

For et barn på 11 år (5.-6. Klassing?) er vel behovet for high-end telefoner f.eks. ikke-eksisterende. Til deg som prøver å prakke på en 11 åring s60 telefoner o.l.: seriøst? Hva får deg til å tro at en 11 åring trenger en smartphone? Så han kan bruke push-mail på jobben? Så han kan legge inn gps-navigasjonsprogramvare og kjøpe se BT gps og ha i bilen? Så han kan motta og redigere word og excel dokumenter på telefonen?

En 11-åring vil ta bilder, høre på musikk, sende meldinger dele musikk og bilder med andre ( overBT eller iR, helst BT, det skjønner jeg) og ringe hjem når han trenger det. Her trengs ingen telefon til 3000 kr +, det ville vært total galskap etter min målestokk. Denne telefonen må regne med litt juling, og den varer neppe mer enn et år. Kjøp ikke telefon med kamera spekket med autofokus og annet dilldall, business telefoner eller såkalte multimediatelefoner.

Når mobiltelefon er blitt et statussymbol på barneskolen og det vrimler av telefoner til 3-4000 kr blant mennesker som ikke har antydning til hår under armene, da er det mangel på forståelse blant foreldre ute og går.

Og før dere tolvåringer foreslår at jeg er misunnelig eller no annet surr: Fatters var millionær og gjeldfri lenge før jeg var ferdig på barneskolen, og jeg fikk 2 biler til 18-års dagen min. Telefon derimot fikk jeg ikke før jeg kjøpte meg moped og trang å si ifra hvor jeg var. Det er ikke bra for barneskaller å stråle hue i tide og utide. Men: times change og utbredelse av mobilfenomenet er et faktum på godt og vondt, og jeg er glad jeg kan få tak i søsknene mine når jeg trenger det. Men de trenger ikke en monstermobil for det! Uansett hvilken telefon de får/kjøper seg, så vil de ha ny om et år!

konkluskon:

Kjøp en telefon med kamera (gjerne 1,3mpix, det unner jeg ham. Så kan han iallefall bruke bildene til noe), mp3 spiller og BT overføring. Utvalget innenfor disse kriteriene er stort, anbefaler deg å gå i butikken og kikke. Gjør det klart at telefonen er til et barn og at den bør være utstyrt der etter, ellers kan du fort ende opp med en telefon 11-åringen ikke har bruk for. Telefonen kan gjerne ha støtte for minnekort, så kan poden kjøpe seg et kort om det viser seg at han bruker telefonen som mp3 spiller. Erfaring viser imidlertid at han trolig vil foretrekke en dedikert mp3 spiller uansett.

Hva abonnement angår anbefaler jeg internett-styrt kontantkort. På den måten har du kontroll på podens forbruk så han ikke risikerer å gå bananas i kiosken og kjøper en drøss med kontantkort. F.eks. Telenor byr også på slike web-baserte løsninger (som er billigere enn deres "normale" kontantkort) om du ikke er komfortabel med nye operatører. Aller helst anbefaler jeg en familie pakke hos din nåværende leverandør om denne tilbyr dette (ala netcom familie) slik at du ringer gratis til både kona og poden og de ringer gratis til deg. Han kan fint a kontantkort for det, så lwnge en av dere får regning i posten hver måned. I en slik familiepakke kan dere som regel melde inn inntil 6 abonnementer, hvorav maks 3 som regel kan være kontantkort og minst 1 må være papirfakturabasert. Per nå veit jeg at både telenor og netcom tilbyr slik familiepakke, prisene varierer.

Lykke til med valget, poden blir nok fornøyd når nissen kommer med telefon til ham! Husk å lade den opp på forhånd slik at han får plukka masse på julaften! ;)

Bestemmer du deg for å sette i gang med familieavtale ett eller annet sted, så si ifra om du trenger hjelp. Send meg en PM, så skal jeg forklare ting nærmere om du vil.

Og for ordens skyld er jeg ikke ansatt hos noe telefonselskap av noen type eller no, bare hyggelig å hjelpe.

Lenke til kommentar

God kveld =) Lillesøsteren min hadde akkurat 12 års bursdag her om dagen.. det var 5-6 venninner som var der.. alle hadde telefoner.. og telefonene var nokia 6680, SE k750i, SE z800i, w800i.. syntes selv det er ganske sprøtt.. som 14 åring hadde jeg en stor gul siemens telefon.. siemens c10 swing eller noe slikt.. hehe

Til en 11 åring ville jeg hadde gått for en sonyericsson k610i med Telenor Djuice magnum abonnement..

Fant den til 1 krone på www.mpx.no, med det abonnement..

Det er en telefon som har 2mpixel kamera og Mp3 spiller.. den har en del spill og det er en ganske ny og populær telefon... bra skjerm har den også, så mobil bildene vil se bra ut!

Er en telefon som han/hun kan ha lenge og telefonen vil forsatt være populær og bra !

Jeg syntes jo absolutt at du burde ha abonnement, ikke kontant kort.. Det er greit og vite at ungen alltid kan ringe hjem, eller hva..

Du blir bundet til abonnementet i 1 år.. 69 kroner per måned.. da får du med 100 gratis sms hver måned... ikke langt i fra det er nok vil jeg tro.. og det er jo omtrent bare sms det går i for en 11 åring..

Du kan velge i 2 farger: Urban Silver og Evening Red! Urban Silver passer nok best til en gutt..

Lykke til med valget =)

Lenke til kommentar

en SE W810 vil sønnen din bli kjempeglad for. som abbonement bør du kjøpe en telefon uten og ha ett vanlig ett, f. eks. fra mobyson som ikke er for dyrt, og du kan fylle på via internett. dette blir dyrt i starten, men det utligner seg etterhvert.

egentlig er alle telefoner jeg har hatt litt ut på dato. først en Ericsson GF788 da jeg var rundt 10, SE T68i rundt tolv, og en P900 til konfirmasjonen. jeg liker in p900 (p905 nå, da) godt, men den er litt stor og batteriet begynner å leve sitt eget liv. skal han i det hele tatt ha en telefon, så hør litt med popularitet først.

W810 er en kul telefon med bra kamera på to megapixel, og siden den er en W-serie, kan man slå av telefonen og bare bruke mp3-spilleren. som sagt før er det kamera og mp3 som er viktigst, og annen funksjonalitet er totalt uinterresant. kjøp en W810 om du liker ham :!:

Lenke til kommentar
Eh... Vi lever i en helt annen tid hvor barn kan mye, vil ikke skryte men det tar ikke lang tid før en 11 år gammel gutt kan betjene series 60 telefoner.

7346747[/snapback]

:!: Null stress for en 11-åring å betjene en s60 telefon slik han vil. Han finner kameraet, mp3 spilleren, meldingsfunksjonene og spillene. Men dette kan en 11-åring finne på en hvilken som helst telefon!

Det morsomste jeg ser en unger med high-end 3G telefoner som bruker frontkameraet som "speilfunksjon" og greier. :!: De bruker i snitt 20-30 % av funksjonene på telefonen.

Rart jeg ikke har sett dette foreslått enda tatt enkelte tidligere innlegg i betraktning, men tar det ihvertfall nå for "syns skyld":

Nokia N93 Golf er stor, dyr og spekket med funksjoner, blant annet autofokus og optisk zoom på 3,2 mpixkamera. Da blir poden sjef i klassen og vil trolig være klassehøvding helt til en av 11-12 åringene får seg N95 på nyåret.

Evt er businesstelefonen E61 interessant. Den har en stor, god skjerm så poden kan se film på den osv, også har den fult tastatur så den er lett å sitte på msn på over trådløst nett. Denne koster 3500 kr på nettet UTEN abo, det bør jo være en knallpris!

Om Nokia ikke slår an er SE P990i trolig damemagneten han ser etter, evt W950i om han vil legge mer vekt på mp3 funksjoner. Her scorer også Nokias N91 svært høyt.

:wallbash:

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Kjøpte akkurat ny mobil til 12og 8-åringen hjemme. Enig at det er på kanten at en 8-åring skal ha mob, men sånn er det nå bare.

Kjøpte da SE 610 med Djuice control. Betalte da 1 krone for hver mobil. Betaler da 200 kroner i måneden som kan brukes til å ringes med. Skal man ringe for mere kjøper man kontantkort som vanlig.

Har også fått "ring familie gratis" for husets 4 telefoner. Så da ringer jeg fruen og de to barna gratis til hverandre. Forutsetningen er at alle er telenor og registrert på en person, dog med forskjellige brukere.

Lenke til kommentar

Nokia 6070, som nevnt før i tråden, får du hvertfalll til ca. 600 kr. med Telenor Kort & Kontant. Det er et helt greit kontantkort med ok priser... Han kommer sikkert ikke til å ringe allverden, så å betale det dobbelte for en åpen telefon + å spare 20 kr. måneden på et nettbasert forhåndsbetaltabonnement ville ikke jeg gjort.

Lenke til kommentar

Dersom du skal ha en mobil i klassen 3000-4000 er sannsynligvis den beste mobilen for en 11-åring W850i. Greit kamera (2 mpix), markedets sannsynligvis beste MP3-spiller (med 1 GB minnekort), bluetooth, fancy menyer osv.

Du får den fra ca. 3.500 på nett uten abonnement. Kan få den for ned til ca. 2000 ved binding til abonnement, men det er vel lite aktuelt for en 11-åring.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med at K610i er den beste telefonen.

W850i er rett og slett alt for dyr og det samme med N-series. Det er jo nesten ingen som bruker en N-series telefon 100%.

K800i har bra kamera, men hva skal han med det, 2mpix gir nesten like gode bilder (for en 11 år gammel gutt).

Gå for K610i, men vær klar over at Djuice controll koster 2400 hvert år.

Edit

Evt er businesstelefonen E61 interessant. Den har en stor, god skjerm så poden kan se film på den osv, også har den fult tastatur så den er lett å sitte på msn på over trådløst nett. Denne koster 3500 kr på nettet UTEN abo, det bør jo være en knallpris!

3500 er ganske mye til en telefon som mangler det en 11 år gammel gutt vil ha. (Walkman og/eller SE.)

Endret av Ty4on
Lenke til kommentar

Jasså? Stod det noe sted i tråden at 11-åringen ville ha Walkman eller SE? Det visste jeg ikke...

Du må for all del ikke kjøpe en mobil med sort-hvitt skjerm, og du må for all del ikke kjøpe noe dyrt! Denne mobilen kommer garantert til å bli mistet/stjålet/ødelagt før eller senere. Den bør derfor også være solid. Vil anbefale deg SE W300i. Den ser kul ut, er enkel og bruke, har MP3 med støtte for minnekort og kamera. I tillegg har den en del andre små nyttige funksjoner som USB og bluetooth. Den vil garantert bli en hit. Koster ca 1600,- uten abonnement.

Søsteren min fikk mobil til 11-års dagen sin og da var det veldig mobilpress på skolen (alle hadde mobil utenom 3 stykker), så jeg skjønner godt at en 11-åring vil ha mobil.

SE K610 syns jeg blir litt i overkant. Den koster 500 kr mer uten at du får noe særlig mer utenom kamera, men tro meg, en på 11 bryr seg fint lite om megapixler! Han vil bare ta bilder for så å se de på mobilen og bruke de som bakrunnsbilde osv. K610 har også dårligere MP3spiller og et mer kjedelig utseende. W300i ser mer ung og fresh ut samt at man roterer skjermen for å åpne den, noe en 11-åring kommer til å elske.

Endret av Symbian_Pro
Lenke til kommentar
Diskusjonen er variert mellom når ett barn bør få seg mobiltelefon.

Selv så er jeg 12 år

Når vi snakker om nokias modeller kan jeg anbefale deg å se på N-serien dems, og gjerne spør i butikk.

7346073[/snapback]

Petterhot, du snakker om barn; Personen som skal ha telefon er ett år yngre enn deg!

Repeterer det som andre har sagt: Hva skal en 11-åring med series 60?!

W300i ser mer ung og fresh ut samt at man roterer skjermen for å åpne den,

Tror du forveksler med SE w600 :)

Personlig mener jeg at SE K310 er en OK telefon til en 11-åring. Her har du kamera, støtte for mp3-ringetoner, BT, mao; Det en 11-åring har bruk for.

Av abbenoment er vel djuice cash eller djuice control aktuelt.

God jul! :)

Endret av qwang
Lenke til kommentar

Kjøpe en SE W300i

En 11 åring sender som regel noen smser, ringer litt, hører på musikk og tar noen få bilder. Å kjøpe en dyr telefon er unødvendig.

Fikk forresten selv min første mobil til jul som 11 åring. Nokia 3210, oh the memories.

Endret av Bliv1n
Lenke til kommentar
Diskusjonen er variert mellom når ett barn bør få seg mobiltelefon.

Selv så er jeg 12 år

Når vi snakker om nokias modeller kan jeg anbefale deg å se på N-serien dems, og gjerne spør i butikk.

7346073[/snapback]

Petterhot, du snakker om barn; Personen som skal ha telefon er ett år eldre enn deg!

Repeterer det som andre har sagt: Hva skal en 11-åring med series 60?!

7349830[/snapback]

Nå er det slik at vi teller oppover med alder, altså 1,2,3 og ikke 3,2,1 :)

Og hva er det med operativsystemet? La oss si at jeg kjøper ett nytt tastatur med masse hotkeys, trenger nødvendigvis ikke bruke dem.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes det er helt unødvendig med masse funksjoner og dyre telefoner for en 11 åring? Come on folkens....

Jeg dritter om alle de andre i klassen har de mest fancy tlf. Det er viktigere ting i livet! Jeg har vært barn, og jeg vet hvordan det er å ikke ha det beste/nyeste/kuleste, men for all del, det dreir seg om barn!

Series 60? 11 år?? HÆ?

Hvis de vil ha noe litt mere "fancy" så kjøp en SE W300 / Z530, Nokia 5200, men ikke mer enn det.

Hvis han vil ha noe mer, så bør barnet vente til å kjøpe seg det han ønsker seg når han jobber eller får bursdagpenger/whatever!

Hva trenger en 11 åring 3G for med en K610? Herregud...for en tid vi lever i....

Endret av arnold_rave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...