Gå til innhold

Videoovervåkning i byer - Hva er problemet?


Anbefalte innlegg

De største byene her til lands har et voldsproblem. Isloert sett, hva er gale med å videoovervåke de mest utsatte stedene? Ikke bare vil man da få bukt med de værste, men politiet kan også lære noe av hvorfor situasjoner oppstår, og dermed gjøre noe av det. Dette med overvåkning på offentlige områder, jeg skjønner ikke helt hvordan det krenker mitt privatliv. Så lenge jeg ikke gjør noe ulovlig, hva er gale gjør det da? Hadde det vært i mitt forstår jeg godt skepsisen, men på offentlig plass?

 

http://www.ba.no/nyheter/politinotiser/article2424466.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første har ikke kameraovervåking noen beviselig effekt når det gjelder å få redusert kriminaliteten i et område. Den eneste effekten vil være i forbindelse med bevismateriale der en kriminell handling har skjedd. Problemstillingen blir da at opptakene må lagres over en periode, for å være tilgjengelig som bevismateriale, evt. som en resurs i politiets etterforskning. I det man begynner å lagre kameralogger, får man et problem i forhold til personvernet. Hvor lenge skal de lagres, hvem skal ha tilgant til dem osv. Kameralogger fra en lengre tidperiode for et bestemt område kan være interresant materiale for mange, og kan lett misbrukes. Derfor er kameraovervåking av det offentlige rom lovregulert, og i de tilfeller hvor det er lov blir loggene slettet etter kort tid. Ofte 14 dager.

 

Her kan du lese mer om kameraovervåking, lovgivning, og dine rettigheter:

http://www.datatilsynet.no/templates/article____154.aspx

 

For noen etiske konsekvenser av kameraovervåking anbefaler jeg at du leser George Orwells bok 1984. Hvis du liker tegneserier bedre kan jeg anbefale V for vendetta.

Lenke til kommentar
Jeg hører dere sier dette, men dere har enda ikke forklart meg hvorfor folk uten noe å skjule ikke bør filmes på offentlig plass dersom dette kan gi politiet bedre oversikt på hva som skjer ute i byen?

7328288[/snapback]

Kverrulering av værste sort.

 

Hvorfor kan vi ikke bare tvinge hele befolkningen inn på politistasjoner hver 5. time for å sørge for at de ikke driver noe kriminelt? De som ikke har noe å skjule burde etter din mening synes at dette er helt greit, eller?

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
Jeg hører dere sier dette, men dere har enda ikke forklart meg hvorfor folk uten noe å skjule ikke bør filmes på offentlig plass dersom dette kan gi politiet bedre oversikt på hva som skjer ute i byen?

7328288[/snapback]

Kverrulering av værste sort.

 

Hvorfor kan vi ikke bare tvinge hele befolkningen inn på politistasjoner hver 5. time for å sørge for at de ikke driver noe kriminelt? De som ikke har noe å skjule burde etter din mening synes at dette er helt greit, eller?

7328304[/snapback]

Enig. Uskyldig til det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar

Hallo, her drar dere dette helt ut av proporsjoner.

 

For det første gjelder dette i det offentlige, noe som jeg har gitt uttrykk for tidligere i tråden uten at enkelte har fått dette med seg.

 

Og her snakker folk av kverulering? Her er det snakk om et par kameraer på de mest utsatte voldstedene, og dere begynner å tyte om meldeplikt og kameraovervåkning i hjemmene. Hva faen har det med saken å gjøre?

 

Dere drar jo alt ut av sammenheng! Bare drit i hele tråden, dette blir for dumt.

Lenke til kommentar

Nei. Jeg stiller et spørsmål. Ingen svarer på det jeg spør om, jeg kommenterer dette. Dere drar ting helt ut av sammenheng, og alt blir bare et jævla rot.

 

Her snakker vi om kameraer på de mest utsatte stedene for vold i byene. Med andre ord, dersom du blir slått ned på et av disse stedene, så vil vedkommende mest sannsynlig bli dømt for dette. Vi snakker ikke om meldeplikt, vi snakker ikke om å plassere kameraer på soverommet ditt for å se om du gjør obskøne bevegelser i søvne. Vi snakker ikke om registrering på hvem som er der, når osv. Vi snakker om å gi ordensmakten øyne der den trenger det. Folk er jo overvåket overalt fra før som kartlegger det enkeltes individs bevegelser overalt, så hva er gale med kameraer?

Lenke til kommentar
Vi snakker ikke om registrering på hvem som er der, når osv. Vi snakker om å gi ordensmakten øyne der den trenger det. Folk er jo overvåket overalt fra før som kartlegger det enkeltes individs bevegelser overalt, så hva er gale med kameraer?

7328381[/snapback]

Hva er vitsen med kameraene om du ikke registrerer hvem som er der? Hvordan skal "ordensmakten" bruke de dataene da?

 

Folk er jo overvåket overalt fra før som kartlegger det enkeltes individs bevegelser overalt, så hva er gale med kameraer?

7328381[/snapback]

Er vi? Kom med eksempler.

 

Poenget er at det ikke skal være nødvendig med kameraovervåking. Penger som går til å drife det systemet skal og bør heller brukes til å forebygge at noe skjer.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt i filmingen i seg selv, og noen vil kanskje føle seg tryggere i et område som de vet blir overvåket.

Det som jeg ser som et problem er at jo flere områder som blir overvåket, jo mere vant blir vi til overvåking, noe som igjen kan føre til at vi slutter å stille spørsmål med hvem som overvåker. I Norge har vi datatilsynet som personvernets forsvarer, og vi kan føle oss ganske sikre på at den overvåkingen som skjer blir gjort av godkjente instanser, og at materialet ikke blir misbrukt.

 

Så for å svare på spørsmålet ditt, så er det ikke noe galt i å filme voldsutsatte områder som et forsøk på å få ned kriminaliteten. Det jeg reagerer på er en tendens i samfunnet til en økende aksept for overvåking generelt, men det er en diskusjon som må ses i et større perspektiv, og som drar inn en del etiske problemstillinger som man må tenke på. Hvilket samfunn er det man har lyst å leve i, og hvilken retning er samfunnet på vei i dag.

Lenke til kommentar
Hallo, her drar dere dette helt ut av proporsjoner.

 

For det første gjelder dette i det offentlige, noe som jeg har gitt uttrykk for tidligere i tråden uten at enkelte har fått dette med seg.

 

Og her snakker folk av kverulering? Her er det snakk om et par kameraer på de mest utsatte voldstedene, og dere begynner å tyte om meldeplikt og kameraovervåkning i hjemmene. Hva faen har det med saken å gjøre?

 

Dere drar jo alt ut av sammenheng! Bare drit i hele tråden, dette blir for dumt.

7328342[/snapback]

 

 

Ved å først tillate noe overvåkning, er terskelen for at vi tillater høyere grad av overvåkning lavere.

Lenke til kommentar

Går du inn i et kameraovervåket område er det ingen som sier at "Hei, der går CATO inn i området kl 1222. og ut av området kl 1231". Dersom du havner i basketak i en taxikø for eksempel, du gir en kar juling, men du selv hevder dette var i selvforsvar. Okei, vi finner frem tapen, klokken 0300 på lørdag, her ser vi tydelig at du står og diskuterer med en eller annen kar, han er førstemann som tar til vold, ergo du har plutselig en god sak. Ser du tegningen? Eller hva med hun som blir voldtatt, og greier heldigvis å identifisere gjerningsmannen via filmen?

 

Eksempler på at du blir overvåket:

Du står opp om morgenen, du skal på jobb. Når du kjører mot garasjeporten under leilighetskomplekset der du bok er det en sensor som kjenner igjen bilen din, og åpner opp. På vei til jobb stopper du og fyller bensin. Du betaler med kort, og legger selvsagt ikke merke til kameraene som filmer deg. Du kjører gjennom autopass rett før du svinger inn i garasjeanlegget til jobben. Som du selvfølgelig må taste inn din personlige kode for å komme inn i. På vei til jobb stempler du deg inn, og logger deg på arbeidsstasjonen din.

 

Før du er kommet på jobb har du gitt fra deg minst 6-7 signaler på hvor du er.

 

Når det gjelder resurssbruken er jeg helt enig med at den bør omprioriteres, men å videoovervåke voldsutstatte steder er et bra tiltak etter min mening.

Lenke til kommentar
Eksempler på at du blir overvåket:

Du står opp om morgenen, du skal på jobb. Når du kjører mot garasjeporten under leilighetskomplekset der du bok er det en sensor som kjenner igjen bilen din, og åpner opp. På vei til jobb stopper du og fyller bensin. Du betaler med kort, og legger selvsagt ikke merke til kameraene som filmer deg. Du kjører gjennom autopass rett før du svinger inn i garasjeanlegget til jobben. Som du selvfølgelig må taste inn din personlige kode for å komme inn i. På vei til jobb stempler du deg inn, og logger deg på arbeidsstasjonen din.

 

Før du er kommet på jobb har du gitt fra deg minst 6-7 signaler på hvor du er.

 

Når det gjelder resurssbruken er jeg helt enig med at den bør omprioriteres, men å videoovervåke voldsutstatte steder er et bra tiltak etter min mening.

7328478[/snapback]

 

Det er relativt stor forskjell på "overvåking" når man selv bruker en tjeneste fysisk og overvåking når man selv bare oppholder seg i et rom.

 

Man har et valg. Kameraovervåking gir ikke brukeren et valg.

 

Jeg forstår det å ha noe på film kan være bra, men problemet er at den fanger opp alt mulig annet som ingen har noen rett til å vite eller se. Skal den offentlige kameraovervåkingen få lov å filme at monzilla utro mot kjæresten sin?

Lenke til kommentar

Du kan velge å ikke gå inn på det videoovervåkede området.

 

Interessen av å straffe voldsforbrytere er større en din misnøye ved at du ikke lenger kan pille deg i nesen i bysentrum.

 

Overvåking skjer allerede i stor grad på diverse steder, og jeg har enda ikke hørt om noen tilfeller av misbruk her i Norge?

 

Vold er ett mye større problem en kameraskrekk!

 

Om dette fører til høyere grad av oppklaringer i slike saker, er det så absolutt ett godt tiltak! :)

Lenke til kommentar
Du kan velge å ikke gå inn på det videoovervåkede området.

 

Interessen av å straffe voldsforbrytere er større en din misnøye ved at du ikke lenger kan pille deg i nesen i bysentrum.

 

Overvåking skjer allerede i stor grad på diverse steder, og jeg har enda ikke hørt om noen tilfeller av misbruk her i Norge?

 

Vold er ett mye større problem en kameraskrekk!

 

Om dette fører til høyere grad av oppklaringer i slike saker, er det så absolutt ett godt tiltak!  :)

7328679[/snapback]

 

Helt enig..

 

Tror det hadde kommet en nedgang i henlagte voldssaker forbindet med utesteder hvis det hadde kommet kamera. Da nytter det ikke hvor mange "kompiser", som støtter med at "han gjorde ikkeno", idioter har, de er på film uansett.

Lenke til kommentar
Du kan velge å ikke gå inn på det videoovervåkede området.

 

Vold er ett mye større problem en kameraskrekk!

 

7328679[/snapback]

I det offentlige rom forventer jeg meg at jeg skal slippe å bli overvåket på den måten. Jeg skal ikke måtte velge om jeg vil være innenfor mitt hjems 4 vegger eller gå ut og bli overvåket.

 

Det er allerede sagt i denne tråden at kameraovervåking ikke fjerner volden som skjer på sånne steder, så det siste argumentet ditt holder ikke.

 

Kameraovervåking er ingen god løsning for å fjerne vold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...