Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Har en kamerat som har nesten samme pc som meg. Intel P4 3GHz, 1GB RAM og 6600GT. Han skal kjøpe seg en ny skjerm (22" WS) og tenkte å oppgradere pc-en litt i samme slengen. Han spiller en del WoW, BF2142, BF2 og CS:S og driver med litt videoredigering. Så hva bør han oppgradere da? Selv har jeg ikke fulgt med på hw-utviklingen på lenge så har ikke så mye peiling, men han burde vel kanskje kjøpe et litt bedre skjermkort og 1GB ekstra med RAM. Endret 21. november 2006 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Kilko Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Det spørs hvilket hovedkort han har, er det PCI-E på det eller AGP? Finn ut hvilken Socket hovedkortet er så går vi ut ifra der. Han trenger garantert et nytt skjermkort. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Selvfølgelig var det noe jeg glemte... Det er et AGP-kort. Er vel socket 478 eller noe sånt, men prosessoren er vel grei nok? Lenke til kommentar
Steina Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 men prosessoren er vel grei nok? 7327735[/snapback] Grei nok til hva? Kønter Straik: ein-sæks? Ja. Skal han ha noe som yter godt i BF2 også så bør han nok oppgradere det aller meste ^^ Hardware er ikke så dyrt for tiden heller. Bare RAM som er priset opp i skyene. Hvor mye penger er han villig til å bruke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Tror ikke han vil bruke så alt for mange tusen, så derfor jeg tenkte å bare oppgradere RAM og skjermkort. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Om man skal tenke litt fremover, så er jo DDR1 RAM bortkastede penger. Skal kjøpe PC i dag så er DDR2 det eneste valget. Og skal du ha DDR2, så må du også ha nytt HK og CPU Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Akkurat, og da kan du like godt bytte ut alt. Derfor jeg tenkte det kunne hjelpe med en liten oppgradering bare av skjermkort og litt mer RAM. Tror ikke han har bruk for helt ny pc enda. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Problemet er at det finnes få AGP kort som er så svært mye bedre enn GF 6600GT til en fornuftig pris. Eneste jeg kan finne er GF 7600 GT til ca 1 400 kr. GF 7800 GS blir fort 2 200 kr og oppover. Finnes også et X1950 Pro kort med AGP, men har ikke sett noen butikk som har det. Tom's hardware interactive VGA chart er ok til å sammenligne skjermkort. Mer minne hjelper bra når det gjelder BF, men samtidig kan DDR minne ikke brukes ved senere oppgraderinger. Og jeg ville ikke ha kostet på meg nesten 2 500 kr i oppgradering på en "utgått" plattform. Ønskes oppgradering finnes det en "billig" vei til Core 2 Duo og PCI-e. Kortet kan bruke både DDR og DDR2, AGP og PCI-e skjermkort ASRock 775Dual-VSTA, ca kr 500. Intel Core 2 Duo E6300, ca kr 1 500. GeIL DDR2-667 1024MB, ca kr 1 000 (finnes mye annet RAM til omtrent samme pris og lavere, men man bør satse på minst 667 (PC5300)) Sapphire Radeon X1950 Pro, ca kr 1 600. Klart dette blir dyrere, ca kr 4 600,-, men da har man flyttet seg over på ny plattform, så mye av det man har investert kan benyttes videre (minne, CPU og HK). E6300 er svært klokkevennlig, så med et bedre hovedkort drar man enkelt ut 15 - 25 % mer ytelse. Men primært ville jeg droppet oppgradering nå, begynt å spare penger og tatt en skikkelig oppgradering om 6 - 12 mnd. Nye skjermkort i mellomklassen, AMD K8L og trolig vil minneprisene falle noe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Der har du et bra skjermkort ja Craves. Og takk for et bra innlegg Bolson Får diskutere litt med han senere i dag så får vi se hva det blir til. Endret 21. november 2006 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå