Gå til innhold

"Flekk" på linsen på EOS 350D


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte kameraet for et halvt år siden, og det har hele tiden vært flekker på linsen.

 

Jeg har forsøkt å vaske vekk på flere måter, med mildt vann og med noe jeg kjøpte i en foto butikk. Men de går ikke vekk.

 

De har vært der siden jeg kjøpte, og jeg har sendt inn klage men ikke fått noe svar.

 

Hva gjør jeg? Hvordan får jeg disse vekk?

post-8804-1164072900_thumb.jpg

post-8804-1164072907_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte kameraet for et halvt år siden, og det har hele tiden vært flekker på linsen.

 

Jeg har forsøkt å vaske vekk på flere måter, med mildt vann og med noe jeg kjøpte i en foto butikk. Men de går ikke vekk.

 

De har vært der siden jeg kjøpte, og jeg har sendt inn klage men ikke fått noe svar.

 

Hva gjør jeg? Hvordan får jeg disse vekk?

7327145[/snapback]

 

Tror ikke det er flekker på objektivet som lager prikkene på bildet. Det er nok heller støv på sensoren som du ser på bildet. Vises typisk på den type bakgrunn som er på bildene.

Lenke til kommentar
Dette er uten tvil støv på sensoren og ikke i objektivet (NB! linse er et element i et objektiv)
Når det er sagt, er det veldig lite sannsynlig at det kommer noen fremmedelementer på andre steder enn frontlinsen og kanskje det bakerste linseelementet, så det er forsåvidt helt korrekt at han kaller det "flekk på linsen"...
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens! :) Håper det er det som er gale, og at det ikke er noe enda mer alvorlig. Men det som er rart er at det har vært slik siden jeg kjøpte det.

 

Kan det ha vært noe under produksjonen da?

 

Hvilket alternativ mener dere er best for å få det vekk?

 

Jeg må altså ta av linsen og blåse, rense inni selve kamera huset? Kan dette gjøres hos en foto butikk også, for å unngå at jeg gjør noe feil?

Lenke til kommentar
Takk for svar folkens! :) Håper det er det som er gale, og at det ikke er noe enda mer alvorlig. Men det som er rart er at det har vært slik siden jeg kjøpte det.

 

Kan det ha vært noe under produksjonen da?

 

Hvilket alternativ mener dere er best for å få det vekk?

 

Jeg må altså ta av linsen og blåse, rense inni selve kamera huset? Kan dette gjøres hos en foto butikk også, for å unngå at jeg gjør noe feil?

7331239[/snapback]

 

Du kan rense selv eller du kan be kamerabutikken din gjøre det for deg. Du kan også "fjerne" flekkene vha et billeddredigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Sensorrensing er en modus i menyen på kameraet.

Du tar av objektivet, og trykker på sensorrensing. Da vippes speilet opp, og lukkeren åpner seg. Da har du tilgang på overflaten til sensoren.

Øresprøyte får du kjøpt på apoteket for en ca 50,- Det er en ballong med tut for å blåse luft inn i ørene. Denne er veldig enkel å bruke, bare stapp tuten forsiktig inn i kamerahuset og klem. Bare pass på at du ikke berører sensorens overflate, den er meget sensitiv for smuss.

Det er ikke alt smuss en øresprøyte klarer å fjerne (smuss som sitter fast), til dette må du bruke utstyr til å rense sensoren fysisk. Dette kan du lese om i en haug med andre tråder her.

For å sjekke hvor mye støv du har på sensoren, sett blenderen til ca f/22, ta så et bilde av en ensfarget overflate. En skyfri himmel er bra til dette.

Lenke til kommentar
Sensorrensing er en modus i menyen på kameraet.

Du tar av objektivet, og trykker på sensorrensing. Da vippes speilet opp, og lukkeren åpner seg. Da har du tilgang på overflaten til sensoren.

Øresprøyte får du kjøpt på apoteket for en ca 50,- Det er en ballong med tut for å blåse luft inn i ørene. Denne er veldig enkel å bruke, bare stapp tuten forsiktig inn i kamerahuset og klem. Bare pass på at du ikke berører sensorens overflate, den er meget sensitiv for smuss.

Det er ikke alt smuss en øresprøyte klarer å fjerne (smuss som sitter fast), til dette må du bruke utstyr til å rense sensoren fysisk. Dette kan du lese om i en haug med andre tråder her.

For å sjekke hvor mye støv du har på sensoren, sett blenderen til ca f/22, ta så et bilde av en ensfarget overflate. En skyfri himmel er bra til dette.

7334505[/snapback]

 

Det heter vel ørevoksrenser? :p HEhe. Det er slik man fyller med mildt vann og renser ørene med :p Jeg er hjelpepleier.

 

Men jeg fant ikke ut hvilket modus du mente. Hva skal jeg stille den inn inn på..

Lenke til kommentar

Ja, jeg skrev ikke vann i frykt for at du kansje ville fylle det på å sprute på sensoren. (ikke det aj jeg tror du er dum eller noe.. :p)

Du skal inn på meny, og så den som er helt til høyre. (Setup menu 2)

Så er det andt nederst. "Sensor Cleaning" kommer an på hvilket menyspråk du har.

Endret av LeGranDuc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...