Gå til innhold

Hva tok dere etter grundkurs elektro?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IKT Driftsfag er en egen linje på VK1. Serviceelektriker går så vidt jeg har forstått under Elektronikk, altså må du gå VK1 elektronikk først, så VK2 Serviceelektroniker :wink:

 

En serviceelektriker repearer Cd-spillere, telefoner, radioer, Datamaskiner og annet små-elektrisk.

 

[ Denne Melding var redigert av: Vidder på 2002-11-14 18:40 ]

Lenke til kommentar

For å komme til "serviceelektroniker" må du først gå VK1 Elektronikk, deretter VK2 Serviceelektroniker.

 

Eg har gått den veien, tar fagprøven neste tirsdag/onsdag. Og eg er veldeg fornøyd.

Kva du blir utannet som avhenger på hvilken retning du tar og utanner deg videre til på VK2.

Eg gjekk data veien, og jobber med hardware (reperasjoner etc), nettverk, printere. Jobber også med "software" men det blir meir rettet mot servere osv. Eg jobber bare ut mot bedriftsmarkede. Så det er derfor eg ikkje har så mye software problemer som må fikset.

 

Ein ting bør du være klar over før du søker, det kan være vanskeleg å få læreplass etter du er ferdige med skulen. Og du trenger gode karakterer for å komme inn på linja. Du bør også helst gå ut med gode karakterer siden det ikkje er flust med læreplasser/jobber.

Lenke til kommentar

Jeg går nå VK1 flyfag, og det er absolutt ikke å anbefale hvis du ikke liker lekser, for det er det masse av (minst 1,5 time om dagen bruker jeg). Jeg fikk et snitt på 4,8 i fjor (gk) uten å gjøre lekser en eneste gang.

Med et snitt på 4 kommer du inn på stort sett hva du måtte ønske.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-14 20:29, skrev Hondaen:

Vil du ha jobb, så ta sterkstrøm. Kjenner mange som tok elektronikk fra min tid, ingen av de fikk jobb innen elektronikk og jobber med noe helt annet idag.


Jeg tok vk1 elektro, 2 år på teknisk fagskole og 3 år på ing. høyskolen: Garantert jobb.



 

Tør du å si hvor du jobber hen da? :smile:

Lenke til kommentar

Jeg gikk på VK1,VK2 Automatisering

Deretter 18 måneder som automatiker lærling,

tok fagbrev. Er inni mitt 3 år som automatiker nå..

 

Greit nok yrke! Har ikke noe stolthet for yrke, slik det står i fagplanen!! hehe..

Kommer borti en del data på jobben.

Men jeg ville mye mer gått for elektronikk, hvis jeg kunne ha fått valgt igjen.

Syns litt synd på de som må jobbe på help-desk..!

 

Hold deg unna VK1 Elektro, du vil vel ikke bli

kabeltrekker.!! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-14 18:20, skrev Robkvi:

Jeg tok VK1 IKT-Driftsfag, og nå er jeg lærling. Kjempegøy om du interesserer deg for data.


Men den kjedelige tingen du må gjennom her er brukerstøtte, men det er veldig nyttig.



hmmm slapp det jeg :razz:

 

Quote:


Den 2002-11-14 19:02, skrev venomzorg:

Quote:


Den 2002-11-14 18:53, skrev alos:

Går VK1 IKT driftsfag nå, er kjempefornøyd, Hvis du liker å jobbe med data er dette tingen..


 

går ikt selv, syntes det er kjedelig :|

 

Lite utfordringer?

--------------------------------------------------

 

Gikk IKT-driftsfag sjøl, og jeg synes linja sugde. Var så jævli at jeg faktisk lærte lærerne mye, og det jeg ikke hadde vært borti måtte lærer'ne sitte og lese i bøker om. Eneste grunnen til at jeg valgte IKT-driftsfag var at det var den letteste veien og komme videre. Om ikke et fagbrev i IKT-driftsfag behøver og bety så har du mulighet til å få noe mye mer verdifullt, 2 år ute i en bedrift. Da vil du få referanser og ved jobbsøknader så vet de at du vet hva det betyr og jobbe i forhold til skole og de har en person de kan kontakte for å høre hvordan du var.

 

Er vel ikke uten grunn at mange som kommer rett fra høyskoler ikke får jobb, folk ansetter heller folk med mye erfaring enn folk som har mye utdannelse.

 

just my 0.02$

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...