Seregon85 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hei, Jeg har tre PC'er i huset, og da selvfølgelig bare én ekstern IP-adresse. På hovedmaskinen min nå har jeg Apache kjørendes og en nettside som kjører fra denne PC'en. Et lite prosjekt jeg har puslet med nå i det siste bare. Men i tillegg har jeg også en server kjørende, samt et mediasenter (GeexBox) hvor begge har Apache installert. Mediasenteret har bl.a. en statistikkside hvor man kan overvåke den. Dette fungerer lokalt, men kan jeg på noen måte få denne ut på nett også? Samtidig som at jeg kjører nettsiden fra hovedmaskinen min? Det kan gjerne være gjennom en link eller noe. Laget en liten ASCII-tegning nedenfor som illustrerer hvordan det ser ut: ISP (Ekstern IP-adresse) | Router _________|_______ ____|___ ___|___ _|_________ | Server | | PC | |Mediasenter | Noen som kan hjelpe meg? Noen tips/triks for å få til alle datamaskinene på nett? Lenke til kommentar
Mez Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Du må bare forwarde portene til de forskjellige pcne. Og siden du bare kan bruke port 80 (http) på en av de, velg den mest brukte til port 80. Også kjører du de andre på andre porter. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Jeg ville ha droppet å ha nettsidene på hovedpc-en. Kjør de heller på serveren. Grunn; driver du med spill, fotobehandling, video etc så bruker du såpass med ressurser at det vil kunne påvirke lastetid på nettsidene. Du slipper også å ha alle tre PC-en på 24/7. Serveren har sannsynlig langt mer jamn belastning. Forward port 80 til server og port 8080 til mediapc-en. Husk at du må sette Apache på server til å lytte på port 80 og på mediapc på port 8080. Endret 20. november 2006 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå