Gå til innhold

Er skjermkortet for stort for kabinettet?

Vikt0r

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny pc, men jeg er ikke sikker på om skjermkortet passer.. Det er

ett Asus GeForce 8800 GTX. Noen som kan informere meg litt om det? Og om det passer?

Dette er kabinettene jeg har sett på:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=45408

https://prisguiden.no/product.php?productId=20110

Vil skjermkortet passe?! Fint om noen kunne hjulpet meg...

Dette er foresten det første innlegget mitt på diskusjon.no, så om det er noen klager på noe angående måten jeg gjør dette på så bare kom med dem :p de hjelper meg til neste gang jeg skal spørre om no:P

Endret av Vikt0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Velkommen til hw-forumet.

Skal passe det. Bare husk å kjøpe riktig hovedkort og skikkelig strømforsyning

7326505[/snapback]

Takk for en varm velkomst :p;)

Jeg håper det passer... Noen som vet målene til detta skjermkortet? Og/eller kabinettene... hadde gjort det litt lettere.

Endret av Vikt0r
Lenke til kommentar

Kabinett-mål står vanligvis på siden til produsenten.

Grafikkort-mål er jeg ikke helt sikker på om det står på siden, men med litt googling finner du nok mål fra innkjøpere.

For øvrig må jeg si meg enig at det skal passe uansett så sant du ikke bruker ett kabinett beregnet for m-atx, HTPC eller har annen spesiell utforming.

Kritikk: Les over før du poster, ja jeg vet det er kjedelig men når du skriver med små bokstaver og feil i ord og slikt gjør det vanskligere for oss å lese, og dermed fører det til tregere responstid på ting du trenger hjelp til. Prøv også å kutt ned på smilyer, du bruker unøvendig mange.

Velkommen til forumet. ;)

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar
Kabinett-mål står vanligvis på siden til produsenten.

Grafikkort-mål er jeg ikke helt sikker på om det står på siden, men med litt googling finner du nok mål fra innkjøpere.

For øvrig må jeg si meg enig at det skal passe uansett så sant du ikke bruker ett kabinett beregnet for m-atx, HTPC eller har annen spesiell utforming.

Kritikk: Les over før du poster, ja jeg vet det er kjedelig men når du skriver med små bokstaver og feil i ord og slikt gjør det vanskligere for oss å lese, og dermed fører det til tregere responstid på ting du trenger hjelp til. Prøv også å kutt ned på smilyer, du bruker unøvendig mange.

Velkommen til forumet. ;)

7326605[/snapback]

Ja du hadde rett der. Jeg fant ut dimensjonen på skjermkortet og kabinettene:

Asus GeForce 8800 GTX:

Dimensjoner (BxDxH) 3.8 cm x 26.7 cm x 11.1 cm

Spire Pininfarina:

Dimensjoner 450 mm (H) x 200 mm (B) x 495 mm (D)

Thermaltake Xaser Tsunami VA3000BNA:

Dimensjoner: (BxHxD) 210 x 495 x 478 mm

men jeg vet fortsatt ikke om det passer.. jeg vet ikke mye om pc, men jeg vet at jeg vil ha ett skjermkort som passer! så om noen av dere "eksperter" kunne hjulpet meg litt til, så hadde det vært veldig fint. :)

PS: Takk for kritikken. Akkurat det jeg mente i det første innlegget. Det er sånn man lærer :thumbup:

Endret av Vikt0r
Lenke til kommentar
8800gtx er 26,5cm langt.

Til sammenligning er x1900 24,8cm langt. Og som du ser på dette bildet av ditt kabinett med et x1900xtx, er det nok av plass å gå på.

Kort sagt, det vil passe.  :)

7326696[/snapback]

TAKK! :love: lol

Akkurat det jeg trengte i disse mørke kveldstunder :D

Da fikk jeg svar angående det ene kabinettet. Det kabinettet var nå egentlig backup kabinettet mitt. Noen som har noe info om det andre kabinettet?

Takk igjen

Endret av Vikt0r
Lenke til kommentar
Det passer med så og si alle kabinetter som er egna til vanlig atx-hovedkort, noe som du har valgt over. Så den passer med alle kabinettene du har satt opp. Kom gjerne med budsjettet ditt så folk får satt opp et oppsett for deg.

7326775[/snapback]

Jeg har ett oppsett allerede. Satt opp av selveste _scotty_ :)

Her er en link til den lista: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=37877

Om noen har noen ekstra råd, advarlser eller komentarer angående lista, så si ifra.

Takk for alle svar hittil. Settes stor pris på :D

PS: Ikke dyrere enn det budsjettet som er satt opp.. (Altså 16 000)

Endret av Vikt0r
Lenke til kommentar

Fullt så enkelt er det ikke .

Et full ATX kort er 9.6" i bredde/dybde ( http://www.computerhope.com/help/mb.htm#04 ).

8800GTX er 10.5" langt , dvs det stikker ca 1" (2.5cm) forbi/utenfor edge av hovedkortet.

Se forøvrig:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=666156&hl=

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=...61&page=8&pp=20

"Det passer så og si med 'alle' kabinetter som er egna til vanlig ATX kort"

er en mildt sagt grov "overstatement"

Man kan ende opp med å måtte "ofre" HD brønnen på maaange kabinetter.

Beste valget er full tower eller slikt som Lian Li PC7ASCAND hvor

enden av 8800GTX kortet vil komme i tomrommet mellom brønn og "diskett" brønn.

Illustrert

GTS vs GTX (nederste to):

post-35394-1164065899_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Fullt så enkelt er det ikke .

Et full ATX kort er 9.6" i bredde/dybde ( http://www.computerhope.com/help/mb.htm#04 ).

8800GTX er 10.5" langt , dvs det stikker ca 1" (2.5cm) forbi/utenfor edge av hovedkortet.

Se forøvrig:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=666156&hl=

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=...61&page=8&pp=20

"Det passer så og si med 'alle' kabinetter som er egna til vanlig ATX kort"

er en mildt sagt grov "overstatement"

Man kan ende opp med å måtte "ofre" HD brønnen på maaange kabinetter.

Beste valget er full tower eller slikt som Lian Li PC7ASCAND hvor

enden av 8800GTX kortet vil komme i tomrommet mellom brønn og "diskett" brønn.

Illustrert

GTS vs GTX (nederste to):

7326900[/snapback]

Hmmm.. Dette gjorde meg litt bekymret. men jeg har nå målene på en pc kortet passer i og de to pc'ene jeg har sett på.

Lian Li PC-7Bplus (samme dimensjon som kabinettet nevnt over.)

Mål: 210 x 450 x 490 mm (bxhxd)

Thermaltake Xaser Tsunami VA3000BNA

Mål: 210 x 495 x 478 mm (bxhxd)

Spire Pininfarina

Mål: 200 x 495 x 450 mm (bxhxd)

Kortet passer i det øverste kabinettet. Men passer det i de jeg har tittet på?

:hmm:

PS: Selve kortet har dimensjonen: (BxDxH) 3.8 cm x 26.7 cm x 11.1 cm

Endret av Vikt0r
Lenke til kommentar

Det man kan si med sikkerhet er at kabinetter med standard utvidet ATX (E-ATX) / Extended ATX har garantert plass.

Quote:

"EATX". This form factor is essentially the same as ATX, except that the board can be up to 12"x13" in size. (ATX er 9.6")

Eksempler:

Thermaltake Armor , Kandalf .

Coolermaster Stacker

Silverstone

Dvs ikke midi-tower (stort sett alle disse er ATX og grunnere)

Lenke til kommentar

du får nok montert 8800 GTX i begge de kassene. ser ut som det går akkurat i den kassa som bensinkanna posta, samt at jeg har litt erfaring med innmaten i coolermaster kassene, og der er det omtrent like trangt. eneste er at du muligens må ofre en hd modul eller to.

så du får inn kortet, men det vil bli veldig trangt. mitt forslag er å finne en kasse som er litt dypere enn normalt, dvs over 50cm) jeg vet lian li har noen som er godt over 50cm dype. og så har du jo coolermaster stacker kassene, der 830 er vel den største, har den selv så kan bekrefte at her er det kjempeplass, samt at det er et utrolig rått kabinett. eneste som er litt kjipt er prisen, men jeg angrer ikke.

edit: la til et bilde av stacker 830'n min med et 7800gt kort inni, så ser du å god plass det faktisk er. selv med 2 hd moduler med 8 disker (om du trenger det) så er det nok plass til å bade inni der omtrent :p masse vifteplasser også. med to moduler så får du inn 8 stk 120mm vifter, noe som burde kjøle ned 8800gtx relativt bra, det blir nemlig veldig varmt ;)

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
du får nok montert 8800 GTX i begge de kassene. ser ut som det går akkurat i den kassa som bensinkanna posta, samt at jeg har litt erfaring med innmaten i coolermaster kassene, og der er det omtrent like trangt. eneste er at du muligens må ofre en hd modul eller to.

så du får inn kortet, men det vil bli veldig trangt. mitt forslag er å finne en kasse som er litt dypere enn normalt, dvs over 50cm) jeg vet lian li har noen som er godt over 50cm dype. og så har du jo coolermaster stacker kassene, der 830 er vel den største, har den selv så kan bekrefte at her er det kjempeplass, samt at det er et utrolig rått kabinett. eneste som er litt kjipt er prisen, men jeg angrer ikke.

edit: la til et bilde av stacker 830'n min med et 7800gt kort inni, så ser du å god plass det faktisk er. selv med 2 hd moduler med 8 disker (om du trenger det) så er det nok plass til å bade inni der omtrent :p masse vifteplasser også. med to moduler så får du inn 8 stk 120mm vifter, noe som burde kjøle ned 8800gtx relativt bra, det blir nemlig veldig varmt ;)

7327148[/snapback]

Jeg har ikke budsjett til å kjøpe et maxi kabinett, men det hadde jo selfølgelig vært bedre.

Om noen kjenner noen med dette kabinettet:

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

Eller om noen har målene på "innmaten" eller viste hvor mye plass det er inni derså hadde det hjulpet veldig..

Lenke til kommentar

Ett kabinett med støtte for E-ATX koster ikke mye, du får en god del fullverdige kabinetter til en god pris. Samtlige av Chieftech sine modeller som er E-ATX burde være av grei pris. Chieftech har litt utdaterte løsninger, men det er en fin vei å gå om du har trangt budsjett.

Ellers kan du gå for CM Stacker, Silverstone er dyrere, samt CMS 830.

Lenke til kommentar
Ett kabinett med støtte for E-ATX koster ikke mye, du får en god del fullverdige kabinetter til en god pris. Samtlige av Chieftech sine modeller som er E-ATX burde være av grei pris. Chieftech har litt utdaterte løsninger, men det er en fin vei å gå om du har trangt budsjett.

Ellers kan du gå for CM Stacker, Silverstone er dyrere, samt CMS 830.

7336974[/snapback]

Hmmm.. Jeg får ikke kjøpt noe dyrer enn den prisen jeg ligger på nå.. Under tusenlappen.. Men takk for tipset ;)

Leter fortsatt etter invendige mål! Så om en eller annen tilfeldig fyr ser ett slikt kabinett så VÆR SÅ SNILL å gi meg no info. :p

Lenke til kommentar

denne kassa er det god plass i. ikke så ille utseende er det heller, har sett den på nært hold (naboen på TG05 hadde en slik) så dersom du klarer å skrape sammen 200kr extra så er dette et godt valgt. hadde tatt den framfor chieftec anyday. chieftec var bra før, men har ikke utvikla seg så mye, noe som er kjipt. sku likt å sett hva de kunne få til med litt aluminium (vet de laga et par dragon kasser i alu en gang i tida, har en slik stående ;)) men nå om dagen er det bedre ting der ute

uansett, styr unna de mindre CM kassene, dårlig plass og ikke minst dårlig kjøling. kjøp da heller et lian li PC7scand kabinett. kanskje ikke så mye mer plass, men det er mye bedre kabinett totalt sett. og mye lettere. kan bekrefte dette fordi jeg har en av de også :p

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...