Gå til innhold

MaxP2P

Anbefalte innlegg

Jeg har en skole i Oslo som har behov for å dekke noe av internettet trådløst, da det er en stor mangel på punkter rundt i bygget (skolen er ikke med i InsIKT enda).

Jeg ser for meg at det kan bli noe sånn som dette her:

Trådløs "server" (en god trådløs ruter med oppgraderte antenner?)

Denne "serveren" er grunnlaget for hele det trådløse nettet. Denne blir tilkoblet til en av switchene, og vil få internet fra den.

Videre kjøper jeg inn flere Access Points (AP) for så å spre det trådløse signalet videre til de stedene hvor jeg trenger den (ikke hele skolen skal bli trådløs), muligens kjøper jeg inn bedre antenner til disse også.

Kortene i skolens PCer blir de samme som før (D-Link AirPlus G 54 Mbps Wireless PCI) da det blir alt for dyrt å drive å bytte ut disse nå.

Så hvis vi skal tegne et kart over dette her, blir det vel noe slikt som dette:

Trådløs Ruter (Server) => Access Points => PCer

Nettverket skal basere seg på 802.11g teknologi.

Jeg har ikke bestemt meg for hva slags hardware jeg skal kjøpe inn.

Her er noen av tingene jeg har vurdert:

Trådløs ruter (server):

-------------------------

Linksys WRT54GS

eller

Netgear WPNT834 RangeMax 240

(alt av forslag mottas med stor takk!)

Access Points:

----------------

Vet ikke helt

Antenner:

-----------

Vet ikke helt

Så, hva tror dere?

Vil dette funke noe bra? (Vil det funke i det hele tatt?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

I en bedriftssammenheng bør du bruke bedriftsutstyr som er laget for å håndtere flere brukere - samt letteregjøre konfigurasjon i etterkant.

Du vil ha en moderstasjon (f.eks ruter) som fordeler med tråd til samtlige APer. WDS seg imellom. WPA2 og MAC mot selve APene må til for WDS knytningen.

Cisco sine trådløse managementpunkter anbefales.

Lenke til kommentar

I tillegg til Cisco anbefaler jeg å se på løsninger som baserer seg på "trådløse switcher". Det vil si at man har en sentral enhet som styrer hele det trådløse nettet med dumme aksesspunkter. Denne sentrale enheten vil styre alt av sendestyrke, kanalbruk og lignende, samt at du vil kunne styre tilgangen med flere SSID, sentral MAC-kontroll, radius-autentisering osv. I tillegg vil du bare trenge å gjøre endringer på den sentrale enheten i stedet for på alle boksene.

De fleste trådløse switch løsningene har innebygget PoE-switch, slik at du ikke trenger strøm der aksesspunktene plasseres da dette kommer over nettverkskabelen.

Her til lands er det Cisco, 3Com og Nortel som er de mest brukte på trådløs switching. 3Com og Nortel benytter seg av teknologi fra Trapeze for trådløs switching, mens Cisco kjøpte opp Airespace for det samme, den siste av de store produsentene av trådløs switching heter Aruba.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker skoleverket helt feil så er kostnad ekstremt viktig her. Det jeg vil anbefale som den "billigste, men brukbare"-løsning er å kjøre en haug med trådløse-aksesspunkt på samme VLAN med WDS og alt det der og en *nix-boks kjørende noe form for CPS for å authentisere brukere (man vil jo ikke ha snyltene folk på nettet sitt). Den enkleste løsningen på CPS vil kunne være m0n0wall, men jeg er ikke sikker på om denne har kobling mot LDAP (antar dere kjører ldap på authentiseringserver)

Lenke til kommentar
De fleste trådløse switch løsningene har innebygget PoE-switch, slik at du ikke trenger strøm der aksesspunktene plasseres da dette kommer over nettverkskabelen.

Aksesspunkter setter man gjerne på kantsvitsjer, ikke direkte på kontrolleren.

7327132[/snapback]

Ja, men det kommer an på hvor alt blir plassert. Mange trådløse switcher har et visst antall PoE-porter, samt uplinks til andre switcher og nett.

Når det gjelder prissettingen er det ikke noe særlig dyrere med trådløse switcher på grunn av at aksesspunktene er langt enklere enn vanlige aksesspunkter. I tillegg vil tiden det tar å sette opp, vedlikehold og utvidelse av nett gå så mye raskere med et switch basert trådløst nett enn vanlige "hjemme"baserte aksesspunkter.

Lenke til kommentar

Vil bare takke for alle de flotte forslagene!

Men dessverre så har CrZy_T rett, skolen kjører på et veldig stramt budsjett, noe som gjør at jeg kanskje får 8000kr - 10000kr til å bruke på det hele.

Denne skolen blir med i InnsIKT 2 fra sommeren av, så det er jo også noe av grunnen til hvorfor de ikke er så villige til å bruke mye penger på dette her. Men samtidig vil de jo ha internett :p

Så jeg tenkte da at jeg kunne kjøpe inn utstyr ment for små kontor markedet. Og spare en del penger på det. Men selvfølgelig hvis det vil funke så dårlig at det blir helt ubrukelig, så er jo ikke vitsen stor.

Lenke til kommentar
Vil bare takke for alle de flotte forslagene!

Men dessverre så har CrZy_T rett, skolen kjører på et veldig stramt budsjett, noe som gjør at jeg kanskje får 8000kr - 10000kr  til å bruke på det hele.

Denne skolen blir med i InnsIKT 2 fra sommeren av, så det er jo også noe av grunnen til hvorfor de ikke er så villige til å bruke mye penger på dette her. Men samtidig vil de jo ha internett :p

Så jeg tenkte da at jeg kunne kjøpe inn utstyr ment for små kontor markedet. Og spare en del penger på det. Men selvfølgelig hvis det vil funke så dårlig at det blir helt ubrukelig, så er jo ikke vitsen stor.

7329193[/snapback]

Hvis du får 10k + en gammel maskin og har noe kabling fra før bør det ikke være en umulighet å få opp 15-20 aksesspunkt av dårlig kvalitet :p Uten å ane hvordan skolen ser ut planmessig kan det kanskje være en ide og bruke litt mer penger på "bedre-enn-billigste" aksesspunkt dersom du ikke har et kompakt murbygg hvor forskjellige wlan fort kan gi hverandre interference.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Du sier ingenting om tilgjengelig utstyr, men 10 000 i utgangspunkt fra scratch gjør saken mindre pen.

En core vil ihvertfall avhjelpe meget. Å begrense funksjonalitet opp mot sperringer og management kan kutte budsjettet - men lykke til med driftingen.

Se for deg elever som spiser opp linjen med ulike former for internettspising.

Lenke til kommentar

Vi har 4 D-Link AirPlus Xtreme G DWL-2100AP fra før av, men har fått relativt dårlig inntrykk av disse her, da 2 av dem krasjer konstant, og de er noe tungtvindt å sette opp i forhold til nettlinja vår som kommer fra UDE.

Ellers har de fleste PC'ene en D-Link AirPlus G 54 Mbps Wireless PCI hver.

Bortsett fra dette har vi ikke stort mer.

Så det meste må kjøpes inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...