Makky Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Har en maskin med win 2000 server med to netvverkskort. Kort1: Intern Kort2: Trådløs Hvordan skal jeg gå fram for at kort 2 skal videresende det eksisterende nettet til basen? Slik den er koblet nå, lager win et nytt nettverk på kort 2. Jeg har slått på "internet connection share" på kort 1. Jeg har et eksisterende nett i serien 10.x.x.x, mens windows nå har laget et nett i serien 192.x.x.x for alle trådløse enheter. Hva er det jeg har konfigurert feil? Håper noen kan hjelpe. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Serveren fungerer ellers bare som fil-maskin. Grunnen til at jeg vil koble det slik er at jeg da kan styre båndbredden som brukes på det trådløse nettverket. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Noen som har kunnskap om dette og kan hjelpe? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 *bumb* Ingen som vet noe eller har tips? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 ....*bump*.... Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Noen som har kunnskap om dette og kan hjelpe? 7328811[/snapback] Du kan gjøre det i WinXP pro og 2003 server med "Bridge". Denne her funker på 2k, men jeg har aldri prøvd det (google er din venn) http://www.ntkernel.com/w&p.php?id=20 Lenke til kommentar
eppis Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 slik som jeg forstod det så vil du route traffik fra 10.0.0.x (kabel) nettet altså der du har nett fra før over på 192.168.0.1 (wlan) det trådløst kortet. eller omvendt. fra wlan til kabel. kan skrive en rask og kjapp guide... når du router så setter du statiske ip addresses på begge kort det er enklest. for eks 10.0.0.1 og 192.168.1.1 du kan bruke 255.255.255.0 som subnetmaske. merk at det kortet hvor du har intertnet inn så må du legge til riktige DNS og gateway. for det andre kortet som kommer til og sende internet videre setter du 192.168.1.1 og 255.255.255.0 alle andre maskiner setter din ip som gateway og en eller annen DNS server. du må også huske og dele nettverks kortet sånn at alle maskiner som sitter bak kan akksere det. du får google og prøve deg fram.. nå har du vertfall en starter guide hvis dette er hva du prøver på... Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det spørs litt hva du er ute etter. Hvis du ønsker at det kablede nettverket skal ha samme IP-serie som det trådløse, da er det bridge (eller bro på godt norsk) du er ute etter. Da vil all trafikk videresendes på lag 2, og du vil kunne få din trådløse ruter til å fungere som dhcp-server og gw for det kablede nettverket. Maskinene vil da få tildelt IP-er i samme serie som den trådløse ruteren deler ut. Merk, å sette opp bridge tror jeg ikke fungerer med alt av drivere for trådløse nettverkskort. Men det kan sikkert andre avkrefte/bekrefte og du finner det fort ut. Ønsker du derimot at et eksisterende kablet nettverk skal komme seg på nett, da er kanskje det enkleste NAT (ICS i windows). Begrensningen her er at på det nettverket som deles må ha 192.168.0.x som IP-serie. Det kan omgås ved å bruke noe annet enn ICS. I tillegg er NAT (og dobbel sådan i dette tilfellet), ja litt kijpt, og du får gleden av å åpne porter flere steder hvis behovet melder seg. Det trådløse kortet må settes opp slik at det får kontakt med basen. Det må ha en IP i samme serie som basen deler ut, med riktig netmask, gw og dns-er. Bridge: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/n..._02april22.mspx ICS: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/n...d_02july01.mspx Lenke til kommentar
Makky Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Mulig jeg formulerte litt dårlig. Jeg har en router som er gw, og den er koblet til et internt kablet nett. På det kablede nettet har jeg en server med to nettverkskort, hvor det ene er koblet til en swith og det andre til en basestasjon. Etter å ha lest svarene, så virker det som det jeg trenger er "bridge". Skal prøve det programmet fa2001 nevner. Zenit: win 2000 server har ikke "bridge" innebygget Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Er basestasjonen (trådløst aksesspunkt?) koblet til serveren? Og målet er at de trådløse klientene skal få internett? I så fall er det vel en langt enklere løsning å heller koble aksesspunktet direkte til nettverket, f.eks. i gatewayen hvis den har innebygget switch. Hvis ikke det går (av praktiske årsaker), kan du jo kjøpe en 100kr switch som du setter ved serveren, og plugger aksesspunktet i. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Er basestasjonen (trådløst aksesspunkt?) koblet til serveren? Og målet er at de trådløse klientene skal få internett? I så fall er det vel en langt enklere løsning å heller koble aksesspunktet direkte til nettverket, f.eks. i gatewayen hvis den har innebygget switch. Hvis ikke det går (av praktiske årsaker), kan du jo kjøpe en 100kr switch som du setter ved serveren, og plugger aksesspunktet i. 7346859[/snapback] Grunnen til at den er koblet til serveren er at jeg da kan bestemme hvor mye båndbredde hver trådløse klient skal få. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Etter å ha lest svarene, så virker det som det jeg trenger er "bridge". Skal prøve det programmet fa2001 nevner. Zenit: win 2000 server har ikke "bridge" innebygget 7345777[/snapback] Ah, det var leit Da lærte man det. På den annen side ser jo det fa2001 linket til som en absolutt kurant løsning. Du får gi tilbakemelding hvis det virker, kunne vært interessant å vite edit: leif kom og gikk Endret 23. november 2006 av Zenit Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Grunnen til at den er koblet til serveren er at jeg da kan bestemme hvor mye båndbredde hver trådløse klient skal få. 7347400[/snapback] Hvordan får du det til? Er det serveren som er selve aksesspunktet (ikke et vanlig aksesspunkt tilkoblet serveren), og du bruker spesiell software til å administrere dette? Btw; det er vel ingenting i veien for å sette begge NIC'ene til 10.0.0.x, hvor x naturligvis er forskjellig på de to. Endret 24. november 2006 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Makky Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Grunnen til at den er koblet til serveren er at jeg da kan bestemme hvor mye båndbredde hver trådløse klient skal få. 7347400[/snapback] Hvordan får du det til? Er det serveren som er selve aksesspunktet (ikke et vanlig aksesspunkt tilkoblet serveren), og du bruker spesiell software til å administrere dette? Btw; det er vel ingenting i veien for å sette begge NIC'ene til 10.0.0.x, hvor x naturligvis er forskjellig på de to. 7347852[/snapback] Jeg bruker et ekstra program for å få det til å funke, siden trafikken til internett går igjennom servern. Servern er bare et "punkt" mellom det kablede nettet og de trådløse klientene. Servern er ikke basen, basen er koblet til nett-kort nr.2 på serveren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå