Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre? Skjermkortet er deaktivert!

Sempai

Anbefalte innlegg

Hei!

En kompis av meg skulle oppgradere skjermkortdriverne til min Bærbare PC (GeForce GO 6600), men greide på et eller annet uforståelig vis å deaktivere skjermkortet mitt etter at han hadde avinstallert de gamle dirverne! (Hvordan dette kunne skjer er for meg en gåte, men men... Jeg HAR problemet!)

Jeg får startet opp maskinen, og ser windowsoppstarten som vanlig, men ettersom skjermkortet er deaktivert så blir skjermen svart når den blir startet opp!

Jeg har ingen anelse om hvordan jeg kan aktivere skjermkortet igjen når skjermen er svart!

Noen som kan hjelpe meg?

Mvh.

Sempai

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det ingen andre alternativer?

Har en del dokumenter og spillsavinger jeg absolutt ikke ønsker å avinstallere...

Det burde vel gå ann å aktivere skjermkortet ved bruk av tastatur...? Noen som har en "mal" på hvordan dette kan gjøres?

Mvh.

Sempai

Lenke til kommentar

Takk for forslagene, men det funker ikke...

Jeg har norsk utgave av Windows XP Professional.

Har mulighet til å velge 3 versjoner av sikkerhetsmodus, men ingen av disse "funker". Maskingen starter opp, men jeg har ikke bilde. Har bare _ blinkende oppe i høyre hjørnet.

Jeg kan også velge "Aktivere VGA", men dette hjelper heller ikke. Skjermen er svart etter at oppstartsbildet til Windows har startet opp.

Grunnen til dette er sannsynligvis at skjermkortet er deaktivert.

Dersom du går inn på

1.) Egenskaper for Skjerm, 2.) Innstillinger, 3.) Avansert, 4.) Kort, 5.) Egenskaper, 6.) Generelt - Her ble det under enhetsbruk krysset av "Ikke bruk denne enheten (deaktiver)".

Dersom jeg kunne kommet inn på dette kunne jeg vel ha vagt "bruk denne enheten (aktiver)", men problemet er jo at skjermkortet er deaktivert...

Mvh.

Sempai

Lenke til kommentar

Hvis ikke det fungerer, Sett i Windows CD og boot fra den og velg Reparasjonskonsoll eller hva nå den heter. Der er det mulig å fikse, det tror jeg.

Hvis det skulle vise seg at det ikke er noe som hjelper og installer win og velg behold gjeldende filsystem og du mister ikke noe.

Noen som vet om man beholder det som ligger i mine dokumenter mappene? vet ikke dette selv iogmed at jeg alltid flytter dette over til en annen plass på harddisken når jeg installerer win om igjen oppå den gamle. :tease:

Lenke til kommentar

Har prøvd å koble maskinen opp mot LCD-tven min, uten at jeg fikk bilde. Prøvde også å starte opp med "siste fungerende konfigurasjoner", uten at det hjalp.

Vil egentlig gjøre hva jeg kan for å slippe å kjøre gjennoppretting, da dette sletter C-katalogen. Lenge siden forrige backup :blush:

Ps. Men takk for tips!

Har lyst til å skyte kompisen min som på merkelig vis greide å deaktivere skjermkortet!! :mad:

Mvh.

Sempai

Lenke til kommentar
Hvis ikke det fungerer, Sett i Windows CD og boot fra den og velg Reparasjonskonsoll eller hva nå den heter. Der er det mulig å fikse, det tror jeg.

Hvis det skulle vise seg at det ikke er noe som hjelper og installer win og velg behold gjeldende filsystem og du mister ikke noe.

Noen som vet om man beholder det som ligger i mine dokumenter mappene? vet ikke dette selv iogmed at jeg alltid flytter dette over til en annen plass på harddisken når jeg installerer win om igjen oppå den gamle. :tease:

7326667[/snapback]

Enkelt å beholde gammel \documents and Settings\brukerA

Reinstall (filsystem intekt) , gi maskinen et annet maskin navn enn brukt før .

Eller også annet brukernavn , eks brukerB.

Gammel \Dokuments and Settings\"brukerA" blir da ikke overskrevet.

Lenke til kommentar

Ja, fikk også en datakyndig person til å se på det (bios). Hadde heldigvis 4 mnd gammelt backup av mine dokumenter på egen HD, så jeg mista ikke så mye, men surt var det alikevel!

Mista jo en noen spillsavinger jeg godt kunne tenkt meg, men fordelen er jo at jeg fikk reinstallert windows, og det skader jo aldri selv om det tar j... lang tid;)

Men takk for støtten!

Mvh.

Sempai

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...