Gå til innhold

Problem med A64 må klokkes ned... :(

Hagr

Anbefalte innlegg

Som sagt. jeg har et problem med min AMD Athlon 64 3800+ prosessor. Den kjørte fint lenge på stock kjøler men etter neon måneders bruk (hadde ikke overklokket) så sluttet pcen å virke... lurte lenge på hva det handlet om men fant til slutt ut at det var CPU som det var noe galt med... det endte med at jeg måtte klokke den ned fra 2,4 GHz til 1,6, for at pcen skulle kjøre stabilt. Lurte på om det var kjøler det var noe galt med (viste +-45C i BIOS men det kunne jeg være feil) det jeg da gjorde var å bestille med en pen "liten" TT Big Typhoon, for å se hva slags forskjell den gjorde. Den senket CPU temp med nesten 15C så det er jeg fornøyd med :D men problemet er at jeg kan fremdeles ikke klokke mer enn 1,6 GHz. Hva skal jeg gjøre? noen som har samme erfaring? kjøpte CPU på komplett.no, har jeg rettigheter til å få en ny CPU?

Håper noen kan hjelpe meg her :innocent: please?

Endret av Hagr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oj..står det der enda :p hehe... jaja, ok da... hadde kanskje overklokket litt da, men ikke mye, også klokket jeg den ned igjen til 2,4 før den sluttet å virke på det. huff. håper det er noen som kan hjelpe meg :cry:

Endret av Hagr
Lenke til kommentar
oj..står det der enda :p hehe... jaja, ok da... hadde kanskje overklokket litt da, men ikke mye, også klokket jeg den ned igjen til 2,4 før den sluttet å virke på det. huff. håper det er noen som kan hjelpe meg  :cry:

7325644[/snapback]

hva står cpu volten på da?

Lenke til kommentar
begge kjernene funker? kan hende noe har gått i stykker, kan jo høre med komplett om du får en ny. Går utifra at du har prøvd å resette biosen?

det er kun 1 kjerne. AMD Athlon 3800+ ;) hehe og biosen er selvfølgelig reset

Sett opp volt og 4/5 på rammen, så clocker du

hvorfor skal jeg sette opp volten fra stock? den har jo kjørt pent på det før...

også kjører jeg 200MHz FSB og rammen kjører stabilt, så eneste jeg har gjort noe med er Multiplier ;)

Lenke til kommentar

jeg har en Chieftec 400W maks noen måneder gammel... men kan ikke tro at det er den, siden cpu stopper på samme klokkehastighet uansett... jeg har hatt en dvd-rom stasjon til i pcen uten at det gjorde noe, så det virker absolutt som om pcen min får rikelig med strøm...

Lenke til kommentar
jeg sendte en e-post til komplett.no, og de ba meg sende inn både cpu, ram og hk... er dette virkelig nødvendig?  :wallbash:  :no:

7332545[/snapback]

Hm... om kjøleren har vært for dårlig... altså slik at CPU har vært for varm, så ja, da kan den ta skade og ende opp slik du beskriver.

Har hatt det samme skje med både CPU og RAM.

Lenke til kommentar

For et så dramatisk drop i frekvenser du kan kjøre, så er det nesten garantert ikke CPU'ens feil, eller kjøleren. Her er det noe settings i BIOS eller lignende du har kommet borti.

Jeg anntar du bare ikke POST'er ved høyere frekvenser eller?

Oppdater bios (om du ikke allerede har nyeste), så starter du opp og går inn i bios og "load default settings". Så rebooter du. Da tror jeg du har meget stor sjanse for å ha løst dette problemet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...