Gå til innhold

Windows fyller år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor hadde vi vært idag uten Windows?

7325235[/snapback]

En plass hvor vi kanskje hadde hatt valgmuligheter?

7325271[/snapback]

Eller et konflikt-helvete om standarder.

Mest sannsynlig, det var vel strengt tatt dette som tilfellet i bedriftsmarkedet før Windows slo igjennom. Alle måtte læres opp i noen tungvindte bakstreverste system. Jeg tror at uansett om folk liker det eller ikke, så har kanskje MS Windows vært en av nøkkelkomponentene i å få data til "folket". Jeg tviler også sterkt på at Linux hadde vært der det er i dag uten Windows som en "motivasjonsfaktor". Mange vil sikkert trekke frem Apple, men jeg har aldri betraktet Apple som datamaskiner for breddene, de har alltid vært opptatte med litt "andre ting", f.eks design. Det var vel Bill som fant på at det burde være en datamaskin i alle hjem, han er vel dataindustriens Henry Ford?

7327390[/snapback]

Det er vansklig å si, flere små aktører kan også "tvinge fram" en standard fordi man ikke kan ta seg råd til å "sabotere" standarden som enkeltaktør, web er jo allerede dratt fram som et eksempel der de små aktørene holder seg til standardene mye bedre enn den store.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes Windows 3.11 krasjet eksepsjonellt ofte jeg. Synes ikke det ble så mye bedre med Windows 95, men kanskje litt.

Synes ikke Microsoft fortjener ordentlig ros før de satset på NTFS-"systemet" (NT, 2000, XP), og det er noe de utviklet i lag med IBM i en liten periode før de skillet vei. HPFS som benyttes i OS/2 har veldig mye til felles med filssystemet NTFS.

Synes MS-DOS 6.22 var ganske bra, bortsett fra at en kun kunne kjøre en tråd om gangen (et program).

Det tok Microsoft over 10 år å utvikle et modent nok operativssystem. :hmm:

Det sier jo litt om hvor prioriteten hos Microsoft ligger, og det er helt klart på pengesekken. :(

Gratulerer! :fun:

La oss alle feire med en format c:  :love:

Dagens beste kommentar i fra Deimos_Anomaly :D

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette er ikke akkurat en dag som jeg vil feire, men de kan likevel få en ørliten gratulasjon fra meg.

Det er forresten interessant å sammenligne Windows med konkurrenter opp gjennom årene, uten at det skal bli tema i denne diskusjonen.

Forresten, jeg vil advare mot linken som var tidligere i diskusjonen: http://www.infosatellite.com/news/2001/10/...creenshots.html, siden nettsiden inneholder grasalt med spyware og vil smitte besøkende.

Lenke til kommentar

Grattiz Windows.

Btw, den første GUI'n jeg begynte å bruke het Xtreegold, noen som har vært bort dette? Har liksom aldri hørt noen andre nevne det.

Edit:

Når det gjelder standard diskusjonen; hvis man ikke hadde hatt en førende aktør ville man måtte satt ned en konvensjon for å utvikle dette, og det er jeg ikke sikker på at det hadde blitt i ett så åpent miljø på ett så tidlig stadium. dvs. at utviklingen i mine øyne ville tatt en del lenger tid for å komme dit vi er i dag.

Uansett, hadde det ikke vært microsoft, hadde det vært en annen stor aktør som hadde tatt styringa. Å antakeligvis ville linux-fantastene vært like nedlatende da.

Teknologi anarkister! hva med å begyne å okkupere internettsider som ikke blir vedlikeholdt :p

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar
Googla litt på Xtree, og for de som ikke veit hva det er eller har lyst til å vite kan dere lese det her, klikk dere videre inn på:The History Of Xtree

Xtree blir etter det jeg kan skjønne knabbet av Windows, og forfatteren får ikke ett øre :p

7329510[/snapback]

Jeg brukte xtree, syns selv at xtg ble noe bloated (sammenlignet med dagens programvare er selv xtg anorektisk). Nå var det ikke bare xtree som brukte samme metode som xtree, og jeg syns det er ganske optimistisk å prøve å hevde at MS har stjålet ideen. Andre produkter fra samme tid er borland's sidekick (senere sidekick pro) og norton commander, alle tre var konkurrenter i sin tid.

Men det er helt sikkert at windows inneholder mye stjålne ideer og programvare - alle som har levd en stund husker vel f.eks forliket med Stac.

Lenke til kommentar
En rekke programvare var innebygd i Windows 1.0 som fortsatt er en del av Windows i dag, for eksempel kalender, notisblokk, kalkulator, paint og kontrollpanel.

Paint kom ikke før i Win95 :D før det hadde vi paintbrush, og jeg har fortsatt ikke funnet ut hvordan man får viskelæret i Paint til å viske ut bare en farge slik man kunne i Paintbrush...

7326769[/snapback]

Høyreklikk med viskelæret ;)

Den visker ut primærfargen og erstatter med sekundærfargen din.

Lenke til kommentar
Windows 1.0 krasjet i gjennomsnitt 25 ganger om dagen

Og det var sikkert over et par timers bruk :wee:

Gratulerer med 21 års dagen Windows! :fun:

7325277[/snapback]

Windows 1.0 kræsjet ikke i gjennomsnitt 25 ganger om dagen, men samlet kræsjer alle Windows-maskiner i verden ca. 25 millioner ganger om dagen. :)

Glad jeg er ferdig med skvipet. :)

Lenke til kommentar
Windows 1.0 krasjet i gjennomsnitt 25 ganger om dagen

Og det var sikkert over et par timers bruk :wee:

Gratulerer med 21 års dagen Windows! :fun:

7325277[/snapback]

Windows 1.0 kræsjet ikke i gjennomsnitt 25 ganger om dagen, men samlet kræsjer alle Windows-maskiner i verden ca. 25 millioner ganger om dagen. :)

Glad jeg er ferdig med skvipet. :)

7338881[/snapback]

Sinnsykt! :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...