Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lengde på ISDN ledning

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på en liten ting. Er det en maks-lengde for for ledningen i fra ISDN boksen og til PCen? Vil huske å ha lest et sted at den ikke bør være mer enn 10 meter.

Jeg spør om dette fordi jeg skal flytte PCen i fra soverommet og ned i kjelleren, og da trenger jeg mye mer enn 10 meter ledning i fra ISDN boksen. Hvis det er tilfelle at ISDN ledningen ikke bør være lenger enn 10 meter, går det an å ordne dette uten montør?

Takk på forhånd. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-14 17:12, skrev M.H:

Jeg spør om dette fordi jeg skal flytte PCen i fra soverommet og ned i kjelleren, og da trenger jeg mye mer enn 10 meter ledning i fra ISDN boksen. Hvis det er tilfelle at ISDN ledningen ikke bør være lenger enn 10 meter, går det an å ordne dette uten montør?

Du må teriminere den på riktig måte, hvis ikke vil du ofte få de merkeligste problemer når det blir litt lengde på kabelen, og den kan være mye lenger enn 10m.

Lenke til kommentar

Quote:

k-orm skrev (2002-11-14 17:28):

Hvis jeg husker rett så må du ha et støpsel med innebyggd 100 Ohm motstand i enden av ledningen.

dette blir en slags "isdn nettverk", da kan kabelen være 300 meter. Du må i tilegg stille på en bryter ved uttaket på ISDN boksen.

300meter? høres voldsomt ut. Bruker du Cat5 kabel så bør det gå bra med +/- 100 meter. Dette tenker jeg meg til, så ikke ta det for god fisk.

Lenke til kommentar

Dette er forsåvidt riktig. Med ISDN boksen følger det med 2 veiledninger, 1 installasjonsveiledning og en som omhandler ekstra kontakter.

Jeg har søkt på "Stjelenor" sine websider, men av en eller annen grunn finnes ikke dette her.

Send en privat melding til meg med et faksnummer du kan bruke så skal jeg fakse det over til deg.

[ Denne Melding var redigert av: aron på 2002-11-14 21:41 ]

Lenke til kommentar

Heh, her var det mye morsomme synsinger ang. lengder på s-bussen... :wink:

kort passiv bus=150m kabel, 12 kontakter, 8 terminaler

utvidet passiv bus=400m kabel, x kontakter, x terminaler (fordelt på de siste 100? meterne).

dette er de to mest brukte løsningene, men det finnes flere løsninger.

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar

Hei!

Tusen takk for mange svar. :smile:

Kabelen blir vel ikke å være lenger enn cirka 35 - 40 meter maks. Det blir kun å stå en PC på den kabelen.

Om ISDN kortet har en slik jumper som nevnes ovenfor, tviler jeg på. Det er et Billion PCI ISDN kort.

aron: Jeg har desverre ingen faksnummer som kan brukes.

Lenke til kommentar

Da skaffer du vanlig telefonkabel med 2 par. Så må du ha en telefonkontakt med 100 Ohm endemotstand over hvert par. Elko Har en med innbyggede brytere hvor du kan slå på motstanden for hvert trådpar. Bruker du "vanlige" analoge kontakter så har disse innbygget motstand på ca. 300 Ohm over par 1. Denne må du brekke ut / fjerne.

Par 1 kobles så på pinne 1 og 2 i kontakten og par 2 på pinne 3 og 4. Helst skal du ha et spesialverktøy for å presse inn lederene (ikke avisoler), men i nøden kan en tynn skrutrekker brukes, fyfy. Pinnene på vanlige motstander er for tykke, så du bør lodde på vanlig tråd fra telefonkabelen, før du presser de inn. over par 1 og par 2 i kontakten (Elko). Pass på polariteten i begge ender. Om det er Rj 45 i den andre enden ved ISDN boksen kan du jo få de du kjøper materiellet av til å "klemme" en modularplugg på enden av kabelen. På http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm finner du et koblinsskjema som viser hvor parene er plassert i rj45 pluggen.

Så må du konfigurere motstanden i ISDN boksen, det skal være 100 Ohm både i boksen og som nevnt i enden av kabelen. Dytt inn en liten tapp i et hull under boksen og vipp ut lokket nederst forsiktig. Inni finner du 2 dip switcher. På switch 2 skal bryter 3 og 4 settes til posisjon ON (100 Ohm). Bruk en kulepenn som du stiker forsiktig inn i voksen på switchen.

Materiellet får du hos en elektrikker, Bravida eller kanskje på Telehuset.

Lenke til kommentar

Jeg har nettverk mellom to hus og vil gjerne trekke ISDN kontakten fra det ene huset opp til det andre... Det er ca 170m fra ene enden til den andre... Er det en mulighet for at dette kan funke??

I såfall, hvordan?? Har jo lest det som står over, men det var "litt" komplisert klokka 3 på natta... =) Prøver igjen imorra tenker jeg... :wink:

Hvis jeg da kobler på med alle fire linjene på server maskinen, vil da hele linja bli delt?? Når serveren deler inett lixom!?!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-17 03:26, skrev Lemric:

Jeg har nettverk mellom to hus og vil gjerne trekke ISDN kontakten fra det ene huset opp til det andre... Det er ca 170m fra ene enden til den andre... Er det en mulighet for at dette kan funke??

Dette fungerer nok! Koble to par inn på pinne 4&5 og på pinne 3&6 i en RJ-45 plugg. Paret på pinne 4&5 vendes.

I andre enden kobler du på en kontakt. Gjerne Elko med ferdig innebygget 100 Ohm's motstander.

Husk også å sette boksens interne motstander til 100 Ohm, ved å dytte på dip-switchene under lokket.

Quote:

Hvis jeg da kobler på med alle fire linjene på server maskinen, vil da hele linja bli delt?? Når serveren deler inett lixom!?!

Det burde vel fungere det ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...