Gå til innhold

Videoredigering.. Greenscreen? hva er det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei.. så enkelt som. hva er greenscreen som noen videoprogrammer støtter? :love:

7324668[/snapback]

Greenscreen er at du smeller opp en grønn vegg, enten du maler den, bruker filt eller andre egnede greier, lyssetter denne slik at den blir helt jevnt farget, noe som er utrolig vanskelig skal du få det til bra..

Så filmer du det du skal filme foran der, også kan du erstatte den greenscreenen med enbakgrunn av eget ønske..

Jeg vet at Premiere Pro og Final Cut Pro har ganske gode verktøy for å snekre sammen greenscreen materiale.. Skal du være proff så sverg til Shake.. Dette er et utrolig kraftig verktøy, men er og utrolig vanskelig å bruke, pluss at det kun finnes til MAC..

-Ottern

Lenke til kommentar

Ein greenscreen er ganske enkelt ein grøn flate. Poenget med den er at ved å filme nokon framfor den, kan ein i redigeringsprogrammet relativt enkelt fjerne den grøne bakgrunnen, slik at ein berre har personen (og eventuelle andre ting) att. Dette vert kalla chroma keying, der chroma står for farge, og keying det å fjerne noko.

Ein kan i teorien bruke ein kva som helst farge på bakgrunnen, men det er nokre fargar som eignar seg betre enn andre, då dei er lite representert i t.d. huden, og enkle å fjerne. Blå (bluescreen) og grøn (greenscreen) er dei mest vanlege. Det vert sagt at om ein bruker DV-kamera, so er grøn den beste, grunna måten videoen er komprimert på.

Det vert brukt t.d. i situasjonar der ein skal plassere personar inn i dataskapte miljø, som værmældingar. I værmeldinga står meteorologen framfor ein rein, blå flate, og so vert værkartet lagt til etterpå. (Eller, det er kanskje vanleg å ha hardware som kan gjere dette «live», men prinsippet er det same.)

To ting er spesielt viktige for å få til eit bra resultat, om ein skal gjere dette. For det fyrste må ein ha ein bakgrunn som er heilt jamn og knallgrøn/blå. For det andre må ein lyssetje skikkeleg. Helst både bakgrunnen og personen. Ein må passe på at det ikkje er nokon skugger på bakgrunnen, anten frå personen eller frå ujamne deler av den. Til betre forarbeid ein gjer, til enklare vil det vere å eit godt resultat i etterarbeidet.

Redigert: Var litt sein ja.

Redigert igjen: Svarer på eit anna innlegg her:

Jeg vet at Premiere Pro og Final Cut Pro har ganske gode verktøy for å snekre sammen greenscreen materiale.. Skal du være proff så sverg til Shake.. Dette er et utrolig kraftig verktøy, men er og utrolig vanskelig å bruke, pluss at det kun finnes til MAC..
FCP kan eg ikkje uttale meg om, men det er ein del som seier at PPro sine verktøy for keying er relativt sett dårlegare enn Premiere 6.x og After Effects.

Shake finst ikkje berre til OS X, ein kan få ein versjon for Linux òg (hardwarekrava veit eg ingenting om), men den har ikkje gått ned i pris trur eg.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Til neste gang: Søk på emnet du lurer på  :roll:

Enten her på forumet, eller på Google, Yahoo, Live Search, osv.

(det tok under ett minutt å finne den linken ovenfor på google)

7324757[/snapback]

Hvorfor skulle det ikke være lov å stille spørsmål på forumet? Er det ikke derfor det er der? Tar det opp tiden din? Sliter det på dataen? I så fall trenger du ikke åpne tråden.

Ny tråder kan kanskje også komme med ny informasjon. Søkefunksjonen på forumet er dessuten ikke verdens beste.

Lenke til kommentar
Til neste gang: Søk på emnet du lurer på  :roll:

Enten her på forumet, eller på Google, Yahoo, Live Search, osv.

(det tok under ett minutt å finne den linken ovenfor på google)

7324757[/snapback]

Hvorfor skulle det ikke være lov å stille spørsmål på forumet? Er det ikke derfor det er der? Tar det opp tiden din? Sliter det på dataen? I så fall trenger du ikke åpne tråden.

Ny tråder kan kanskje også komme med ny informasjon. Søkefunksjonen på forumet er dessuten ikke verdens beste.

7391338[/snapback]

Helt enig, trodde det var derfor det fantes forum, men det er kanskje egentlig litt "off-topic". Uansett har det vært en del spørsmål og tips om cromakeying (fargenøkling) i det siste, kanskje det hadde vært greit med en egen tråd om emnet.

Det kan uansett være veldig morro dersom man ikke er "alt for nøye" med resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...