-Shark- Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hei. Jeg har en maskin som skal stå som server. Den er oppe og går med win pro. (se profil for specs) Jeg får ikke til lokal deling av filer engang, hva er grunnen til dette? Jeg fikk det til med en annen maskin, men nå går det ikke Noen som kan skrive en liten guide? Og så var det det med VNC fjernstyring. Denne får jeg heller ikke til å fungere med den andre maskinen? En liten guide? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Du gir for lite opplysninger. Hva har du gjort, hva skjer/skjer ikke, hvordan har du feilsøkt osv. Lenke til kommentar
Borf Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Er ikke så lett å si hva problemet er, men kan tippe at en brannmur kan lage noe krøll der. Foresten virker den pcen fint mot nettverket utenom de problemet du listet opp? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Er ikke så lett å si hva problemet er, men kan tippe at en brannmur kan lage noe krøll der. Foresten virker den pcen fint mot nettverket utenom de problemet du listet opp? 7330073[/snapback] Okey. prøver og forklare litt: Begge maskinene går flott på nett hver for seg. Brannmur, der har jeg en zonealarm på den ene, og kun windows sin brannmur på den andre. Jeg har prøvd og dele partisjoner, lage et hjemmekontor, kan se 2 maskiner(altså begge maskinene mine der) men trykker jeg på den motsatte, får jeg kan ikke utføre operasjonen, kontakt administrator. Dette har alderi hendt meg før. Hjelp motas med stor klem Men bare og spørre om det er noen uklarheter Lenke til kommentar
idos Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Under testing .. .slå av brannmur (dette skal normalt ikke være nødvendig, men slå av likevel) Kjør veiviser for nettverksinstallasjon på begge maskinene.. legg de i samme arbeidsgruppe. (MSHOME er default..) Er du tilkoplet en ruter med begge PC ene velger du "denne er koplet til internett gjennom en gateway." eller noe i den duren. Fullfør veiviseren.. WinXP har en tendens til å brokople nettverkskort/firewire o.l .. i tidlige versjoner.. sørg for å oppdatere til SP2 ... Fjern alle nettverksprotokoller du ikke har bruk for... Det eneste som normalt skal komme opp under egenskaper for nettilkoplingen er: Klient for Microsoft nettverk Deling av filer og skrivere QoS pakkeplanklegger InternettProtokoll (tcp/ip) Egenskapene til tcp/ip kan være enten motta automatisk fra DHCP eller statisk Har du ruter med DHCP kan du sette denne til automatisk. Dersom ikke må du sette en statisk ip VNC Installer VNC på begge PCene .. server på den ene og viewer på den andre. Få VNC server til å starte automatisk (services ) .. Du kan slå av autentisering på serveren og da kan alle komme inn eller du kan ha den på og da MÅ du sette et passord. Husk å åpne porten(e) til VNC i brannmuren. Dersom du har DHCP og ikke er sikker på ip til serveren kan du bare skrive servernavnet i adressen når du skal kople til. Skriv in evt passord.. og vips. så skal du kunne styre den andre PC-en. Ta utgangspunkt i dette og skriv evt hvor det skjærer seg.. så kan vi ta det derfra.. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Tusen takk idos. Til stor hjelp, skal prøves ut i morgen. Jeg har sp2 på begge maskiner routeren er en sparklan wireless SOHO router- Hvordan åpne porter? VNC server starter av seg selv på serveren når jeg starter den, så så lang har jeg kommet. Men der skjønner jeg ikke noe. Når jeg er på styringsmaskinen, så må jeg skrive in en port elr no 5900 f.eks står det. Noen eks på hvordan dette gjøres eller noen tips? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Trenger nå rask hjelp anngående det med åpning av porter, tenkte og prøve nå.. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 http://www.portforward.com/ Lenke til kommentar
idos Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 På serveren må du åpne protene i windowsbrannmuren eller zonealarm (den som er på serveren)Det må i allefall jeg .. start>kontrollpanel>windwsbrannmur>unntak>legg til porter. og legg inn port der. (husker ikke hvordan det var på zonealarm) Skal du kjøre dette gjennom ruter eller (fra internett til LAN ) må du forwarde den porten du velger. ) bruker selv realVNC og der går det glatt som smør.. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 (endret) http://www.portforward.com/ 7346937[/snapback] takk:) På serveren må du åpne protene i windowsbrannmuren eller zonealarm (den som er på serveren)Det må i allefall jeg .. start>kontrollpanel>windwsbrannmur>unntak>legg til porter. og legg inn port der. (husker ikke hvordan det var på zonealarm) Skal du kjøre dette gjennom ruter eller (fra internett til LAN ) må du forwarde den porten du velger. ) bruker selv realVNC og der går det glatt som smør.. 7347249[/snapback] Hvordan fungerer Real VNC iforlhod til VNC? Endret 24. november 2006 av -Shark- Lenke til kommentar
idos Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Har brukt Real VNC en stund og er fornøyd... har egentlig ikke prøvd andre Prøv den her Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Har brukt Real VNC en stund og er fornøyd... har egentlig ikke prøvd andre Prøv den her 7349153[/snapback] Ja, det er til fjernstyring? Da prøver jeg det isteden for den VNC greia jeg har.. Si hvordan jeg går fram er du snill. Hva du gjorde. Og btw så fikk jeg skriver og fil deling over lokalnettet til å funke nå, bare brukt 2 timer på det Og det var bare idag. Sikkert tilsammen 6 timer. Og jeg sier ikke feilen, for den er flau! Det med porter og DNS og alt. Det er så vanskelig. Det går rett og slett ikke:s Endret 24. november 2006 av -Shark- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå