Tore Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg har ikke krok så lover rundt henger er jeg ikke oppdatert på.... Er det ikke krav til vinterhul på en henger...? Skal leie henger med kapell, med sommerdekk... Garantert å støte på is & snø på tur opp nordland... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Dekk på henger skal være lik dekk på bil. Har du pigg på bil, skal du ha pigg på henger også. På min henger har jeg piggfrie vinterhjul, disse kan jeg kjøre med både sommer og vinter så lenge jeg bruker vinterhjul uten pigg på bilen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Jeg har ikke krok så lover rundt henger er jeg ikke oppdatert på.... Er det ikke krav til vinterhul på en henger...? Skal leie henger med kapell, med sommerdekk... Garantert å støte på is & snø på tur opp nordland... 7324053[/snapback] Kanskje et dumt spørsmål, men jeg håper du har en plan for hvordan du skal trekke leid henger uten krok? Må vel nesten leie/låne bil også da... Lenke til kommentar
Tore Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Dekk på henger skal være lik dekk på bil. Har du pigg på bil, skal du ha pigg på henger også. På min henger har jeg piggfrie vinterhjul, disse kan jeg kjøre med både sommer og vinter så lenge jeg bruker vinterhjul uten pigg på bilen. 7327649[/snapback] hvorfor sier da han jeg leier av at jeg ikke trenger pigg på hengeren... Forhøre han når jeg henter den... Kanskje et dumt spørsmål, men jeg håper du har en plan for hvordan du skal trekke leid henger uten krok? Må vel nesten leie/låne bil også da... 7328312[/snapback] Låner bil av slekt... Lenke til kommentar
Tore Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Dekk på henger skal være lik dekk på bil. Har du pigg på bil, skal du ha pigg på henger også. På min henger har jeg piggfrie vinterhjul, disse kan jeg kjøre med både sommer og vinter så lenge jeg bruker vinterhjul uten pigg på bilen. 7327649[/snapback] Det er ikke KRAV til vinterdekk på hengere og campingvogner... Anbefales men fullt lovlig å kjøre med sommerdekk... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Her er hva Statens Vegvesen sier: Når det gjelder bruk av piggdekk på biler med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, kreves det at alle hjul er utstyrt med piggdekk. Tilsvarende gjelder tilhengere/tilhengerredskap som er konstruert for fart over 50 km/t og som har driftsbrems. Dvs at dersom hengeren har brems, SKAL den ha pigg dersom bilen har det. Dersom du har en liten henger uten brems (dvs max 750 kg) trenger du ikke...... Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Hei. Er dette fortsatt tilfelle? At henger SKAL være utstyrt med piggdekk hvis den har driftsbrems, og bilen er utsyrt med pigg? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg tolker det som at alle dekkene på hengeren/hengerredskapet må ha piggdekk og ikke blandet. Uavhengig av om bilen har piggdekk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå