gaardern Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Lurer på om lambda-sonden på 460'n min er gåen. Det er 3 ledninger som kommer fra sonden, 2 av disse går inn i en multiplugg også er det en enkel som blir matet med 0.5V (?) Kan noen bekfrefte at den ene av ledningene som går til lambdasonden er en slags strømforsyning? Jeg måler nemlig 0V mellom ledningene i multipluggen. Bilen bruker forøvrig mye bensin og fjusker noe på nedgående turtall. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Det kan vel godt stemme at Lambdaen er gåen. Den skal vel byttes jevnlig, på min bil hver 90000 km. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Det kan vel godt stemme at Lambdaen er gåen. Den skal vel byttes jevnlig, på min bil hver 90000 km. 7324491[/snapback] Hmm, ser ikke no på autodata om utskiftnigsintervall, sikker på at den skal byttes? Men kan det stemme at den har 0.5V "strømforsyning" på den ene pluggen, og at selve justerings-nivået gis på de to pinnene i multipluggen? Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Vet ikke hvor mange volt det er snakk om men mange lambdasonder har forvarming (og derfor flere enn 2 ledninger) Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Vet ikke hvor mange volt det er snakk om men mange lambdasonder har forvarming (og derfor flere enn 2 ledninger) 7326954[/snapback] Okei, mye kan tyde på at den får forvarming fra den ene ledningen da, for den har 0.5V mot jord. Får stikke på huggeri å få tak i en ny. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hvis du måler 0,5volt konstant på ene ledningen kommer dette av at styreenheten har registrert manglende signal fra sonden (signalet skal pendle mellom 0,2 og 0,8volt) .Ved feil på sonden eller ledningsnettet går styreenheten i en slags nødmodus og legger en fast spenning på kretsen ca 0,5volt. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Hvis du måler 0,5volt konstant på ene ledningen kommer dette av at styreenheten har registrert manglende signal fra sonden (signalet skal pendle mellom 0,2 og 0,8volt) .Ved feil på sonden eller ledningsnettet går styreenheten i en slags nødmodus og legger en fast spenning på kretsen ca 0,5volt. 7327733[/snapback] Okei, regner med at det er de to ledningene i "multipluggen" som skal angir nivå hvis sonden er i orden? Jeg måler 0V mellom de to iallefall, men den andre ligger på 0.7-0.9V Jeg veit ikke hvem av ledningene som er forvarming og hvem som gir styringsignal... Noen som har "koblingsskjema" over lambdasonde med 3 ledninger? Endret 21. november 2006 av gaardern Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Den enkle ledningen er signalledningen og de to er til forvarmingen (typisk for eldre Volvo). Du kan trygt bytte sonden om du har fått varsellampe opp. De holder ca 100.000km. Dette varierer mye på driftsforhold. Endret 21. november 2006 av Mekotekniker'n Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Nå har jeg målt litt til å sonden, og den ser ut til å være ok. Men hvorfor hører jeg ingen forskjell på tomgangen når jeg plugger ut sonden, skulle tro at motoren skulle gå litt annerledes uten sonden tilkoblet? Noen som har no annet forslag på følgende symptom: Hvis jeg triller på tomgang i 1500rpm eller mindre, og trykker inn clutchen, så faller turtallet helt ned til 200 (nesten kveler seg) et lite øyeblikk før den regulerer seg opp igjen. (Det kommer et lite brum ) Symptonene kom etter at jeg skiftet clutch. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå