Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruk av ISDN uttak/kabler i nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har WLAN i huset, men ser stadig behov for kablet nettverk i tillegg, bl.a. for bruk av nettverksskriver, lagring på ekstern harddisk osv. Jeg har ISDN kabler trukket skjult i veggene, men disse har jo kun to ledere. Er det noen som vet om disse kan brukes eller må jeg ev trekke nye CAT5 ledninger?

Håper noen har et godt svar på dette!

Ha en fortsatt fin dag!

:thumbup:

Endret av sitijan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ISDN kabler trukket skjult i veggene, men disse har jo kun to ledere. Er det noen som vet om disse kan brukes eller må jeg ev trekke nye CAT5?

7323784[/snapback]

Trekk CAT5, først som sist, 100BaseTX krever 2 par, altså 4 ledere, forskjellen mellom ISDN kabel og CAT5 er revolveringen(tvinningen av lederene). Strekker du CAT5E kan du kjøre gbit nettverk når behovet melder seg.

Lenke til kommentar
Jeg har WLAN i huset, men ser stadig behov for kablet nettverk i tillegg, bl.a. for bruk av nettverksskriver, lagring på ekstern harddisk osv. Jeg har ISDN kabler trukket skjult i veggene, men disse har jo kun to ledere. Er det noen som vet om disse kan brukes eller må jeg ev trekke nye CAT5 ledninger?

Håper noen har et godt svar på dette!

Ha en fortsatt fin dag!

:thumbup:

7323784[/snapback]

Hvis du er heldig er det brukt 4par Cat 5e kabler i S-bus nettet ditt, dette kan du sjekke ved å åpne kontakten å se om det er 4 par (8 ledere).

Er det 4par, er sannsynligheten stor for at det er Cat 5 kabel, da trenger du bare å bytte kontakter for å bruke de.

Lenke til kommentar
Hvis du er heldig er det brukt 4par Cat 5e kabler i S-bus nettet ditt, dette kan du sjekke ved å åpne kontakten å se om det er 4 par (8 ledere).

Er det 4par, er sannsynligheten stor for at det er Cat 5 kabel, da trenger du bare å bytte kontakter for å bruke de.

7357255[/snapback]

Finnes 4 par som er Cat 3 også, ble mye brukt for noen år siden, men i det siste er det stort sett bare blitt brukt Cat5/Cat5e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...