Gå til innhold

Tips på rimelig kamera med god/høy optisk zoom

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et nytt kamera. Ønsker meg et kamera med høy optisk zoom (10-12x)i tillegg til god bildekvalitet og bra med funksjoner/muligheter. Jeg er vel som amatør å regne, men begynner å få litt orden på begrepene...

Til nå har jeg funnet et kamera som heter Olympus SP-510UZ. Dette ser ut til å være et kamera som gir mye for pengene, men som de fleste kameraer i denne prisklassen, så har også dette svakheter (ref. tester på nettet). Brukererfaringene er derimot realtivt gode.

Har et Canon Ixus 400 fra før, så det er ikke et lommekamera jeg er ute etter, men et kamera med "chassis" som SP-510UZ. Fordel om det er realtivt kompakt.

Spørmålet er da om noen har erfaringer rundt dette kameraet eller andre tilsvarende kameraer i prisklassen 2500-3000,- ? Kan dessverre ikke strekke meg høyere enn dette.

Olympus SP-510uz

Hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en forgjenger til SP500, som heter C-750. Det har som SP500 10x zoom, rimelig lik optikk ,men lavere oppløsning med 4 megapiksel. Denne serien til Olympus er etter min mening noe av det bedre de har laget. Jeg har et betydelig større, Panasonic FZ30 som hovedkamera, men av og til må Olympusen til pers til enkelte typer bilder, spesielt makroblder er den svært god på. Har ikke testet SP500 selv, men tviler på at den har blitt dårligere.

Et annet spennende kamera er Canon S2 IS og S3 IS. De er temmelig like, men det nyeste S3 har høyere oppløsning og noen små forbedringer. Men kommer du over den utgåtte S2 IS, bør den være til en hyggelig pris, og helt greit til ditt omtalte nivå. Et kamera du kan vokse litt med og lære deg en del med. Det fikk i sin tid toppkarakterer.

Skulle du allikevel fravike ditt priskrav, og spare opp en turing til, dukker det opp mer spennende ting, nemlig de store superzoomkameraene med stor optikk, manuelle ringer for zoom og fokus, og i det hele tatt mer speilrefleksliknende utseende og funksjoner. De ligger på fra rundt 4K og oppover. Vi snakker da om kamera som Fuji S9500/9600, Panasonic FZ30/50 m.fl.

Lenke til kommentar
Har selv en forgjenger til SP500, som heter C-750. Det har  som SP500 10x zoom, rimelig lik optikk ,men lavere oppløsning med 4 megapiksel. Denne serien til Olympus er etter min mening noe av det bedre de har laget. Jeg har et betydelig større, Panasonic FZ30 som hovedkamera, men av og til må Olympusen til pers til enkelte typer bilder, spesielt makroblder er den svært god på. Har ikke testet SP500 selv, men tviler på at den har blitt dårligere.

Et annet spennende kamera er Canon S2 IS og S3 IS. De er temmelig like, men det nyeste S3 har høyere oppløsning og noen små forbedringer. Men kommer du over den utgåtte S2 IS, bør den være til en hyggelig pris, og helt greit til ditt omtalte nivå. Et kamera du kan vokse litt med og lære deg en del med. Det fikk i sin tid toppkarakterer.

Skulle du allikevel fravike ditt priskrav, og spare opp en turing til, dukker det opp mer spennende ting, nemlig de store superzoomkameraene med stor optikk, manuelle ringer for zoom og fokus, og i det hele tatt mer speilrefleksliknende utseende og funksjoner. De ligger på fra rundt 4K og oppover. Vi snakker da om kamera som Fuji S9500/9600, Panasonic FZ30/50 m.fl.

7340806[/snapback]

Takk for responsen, Manskow!

Etter mye lesing og bildetitting på nett, endte valget på et Panasonic Lumix DMC-FZ7. Har bestillt et, men ikke mottatt det ennå. Ser at dette kameraet får litt kritikk for støy ved høy ISO, men jeg får se om dette blir et problem med mitt behov.

Så da gjenstår det nesten bare å prøve det ut for å finne ut om dette var rett valg for min del.

Fant forøvrig en tråd på et fransk forum som omhandler dette kameraet. Kan ikke noe særlig fransk, men det florerer med fine bilder tatt med nettopp dette kameraet.

Panasonic DMC-FZ7

Lenke til kommentar

FZ7 er ikke noe dårlig kamera. Ja, mulig det har noe høyere ISO støy enn mange andre, men den optiske bildestabilisatoren hjelper uansett til i mørke omgivelser slik at du ikke alltid må skru ISO verdien så høyt.

Optikk og bildekvalitet ellers er i toppklasse, og holder du deg på lave ISO verdier, så blir bildene meget bra.

Lenke til kommentar

Det høres jo bra ut. Jeg er langt fra proff på fotografering, men har vel inntrykk av at ISO 80 og 100 er det som brukes til vanlig.

Blir spennende å prøve, for jeg var aldri helt fornøyd med bildene mitt Canon Ixus 400 tok/tar. Har ofte savna bedre zoom og bildekvalitet, men har jo et håp om at en "ny verden" skal åpne seg nå med flere muligheter for gode bilder.

Lenke til kommentar

Godt valg. FZ-7 er temmelig likt mitt FZ-30, det er i hovedsak de fysiske forskjellene, som mekanisk opptikkjustering og dermed også størrelsen, som skiller dem. Og som både Afseth og jeg nevnte, sett kameraet på fast ISO100, så har du stort sett sikret bra bilder. Auto-ISO er skummelt, da kjøres det ofte opp. Sett heller en skjelden gang høy ISO hvis du mener du trenger det i spesielle situasjoner. Det kan f.eks. være bedre med et støyfullt, men skarpt bilde av elgen i skogsbrynet, fremfor et støysvakt men svært uklart bilde...

Men når kamerat bare får nok lys, synes iallfall jeg det gjør en meget god jobb. Sist helg var jeg på hyttetur godt unna bysentrum, og dermed med lite strølys. Siden det var helt stjerneklart, måtte jeg prøve noe jeg har tenkt på lenge, nemlig å knipse stjernehimmelen uten å ha speilrefleks. Jeg rigget opp Lumix'en med stativ, og kjørte på med 25 sek. eksponering, og synes resultatet slett ikke ble verst for et kamera som har fått en del pepper for bildestøyen. Motivet kom attpåtil frem. Men vi ser at særlig lenger ekspoering ikke ville hjulpet mye, da jordrotasjonen begynte å virke inn. Men artig, lell.

Bildet kan sees her (lite vits i med thumbnail på det motivet..)

Så lek deg med de manuelle mulighetene, og du vil garantert få mye moro med dette kameraet.

Lenke til kommentar

Idag fikk jeg kameraet, men til min store skuffelse hadde de sendt meg ett i sølv i stedet for svart. Dette er selvfølgelig bakdelen med å handle i nettbutikk, men det var nesten 1000kr i spare i forhold til her hjemme, så da veier argumentene opp mot hverandre.

Siden jeg skal returnere det, så har jeg ikke fiklet for mye med det, men førsteinntrykket er at det virker solid bygget, alright å holde i og rimelig kjapt når det gjelder oppstart og autofokus. Noe kornete skjerm med litt etterslep(innendørs).

Uansett er det gledelig å høre at jeg har valgt et godt kamera. Jeg skal nok få leka meg med de manuelle mulighetene det har!

Skal notere meg dine anbefalinger ang. ISO.

Klart og fint bilde du fikk der,manskow :)

Så nå skal jeg sette meg å lese litt om fotografering og begreper slik at jeg har litt mer orden på dette når det andre kameraet dukker (etterhvert)...

Lenke til kommentar

Ja, sølvfinish får et litt billig preg når det kommer til kamera, spesielt i den klassen der. Blir litt forundret hver gang noen ønsker sølvkamera når jeg selger ett, men det kommer jo an på hva man foretrekker :) Ellers går det nesten bare sort, så når det bestilles kamera der jeg jobber, bestilles det vel en 75-25% sort og sølv (hvis begge farger er tilgjengelig).

Lenke til kommentar

Jeg ble som sagt litt skuffa da jeg åpna esken. Men klarte liksom ikke å holde fingra av fatet og måtte studere det litt mer. Ved nærmere ettersyn så syns jeg ikke kameraet ser så halvgærnt ut i sølv, selv om jeg egentlig foretrekker svart.

Det som er litt kjedelig oppi det hele er at nesten alle nettbutikker er utsolgt for svart, og mange av dem med ukjent leveringstid. Blir veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Har mailet dem jeg kjøpte det av, men de har jo helgefri de også akkurat som meg :)

En ting er sikkert; det svarte tar ikke bedre bilder enn det i sølv :thumbup:

Lenke til kommentar
En ting er sikkert; det svarte tar ikke bedre bilder enn det i sølv :thumbup:

7354965[/snapback]

De aller mest kresne påstår det :!: Men det kan faktisk være noe i det. Har noe med refleksjonen av lys i kameraet som man kan se i andre ting som reflekterer lys også videre. Har dog aldri sett noen som faktisk har hatt det problemet.

Fordelen med sølv derimot, er at de ikke blir så himla varme om man har de ute i sollyset.

Lenke til kommentar

Jaja, men på det nivået jeg opererer så tror jeg ikke det spiller all verdens rolle. Skulle jeg finne på å kjøpe noe dyrere etterhvert (speilrefleks), så leveres vel stort sett ikke annet enn svart vel?

Legger ved et lite bilde av kameraet med feil farge :D

Forresten...finnes det gode, men rimelige UV-filter å få kjøpt her i landet? De butikkene jeg har sett i har jo rimelig høye priser. Lurer faktisk på å foreta min første eBay-handel....

Hoya 52mm Super HMC Pro 1 Pro1 Digital UV filter £12,95 + £7 i frakt....

post-14127-1164479184_thumb.jpg

Endret av Quadrat
Lenke til kommentar

Jeg opplevde akkurat det samme som Quadrat. Fikk mitt kamera for en uke siden. Var skikkelig skuffet da jeg så det var i sølv, og tenkte sende det tilbake til Elkjøps nettbutikk.

Etter å ha brukt det litt ble jeg vant til sølvfinishen, så nå er jeg såre fornøyd med mitt første skikkelige digitalkamera. Hadde ett billig HP-kamera fra før.

Det hadde selfølgelig vært finere i sort, men synes det er fint nok i sølv til at jeg beholder det.

Lenke til kommentar

Jeg har et Olympus Centurion i svart som minner litt om FZ7. Syns nå ikke det ser så profft ut, og er sikker på at jeg hadde valgt det i sølv om det hadde finnes den gangen jeg kjøpte.

Men, jeg tror jeg beholder mitt sølvkamera da jeg for min del ikke syns det ser noe billigere ut enn svart. Dette er jo selvfølgelig en smakssak, og jeg ble skuffa da jeg så at det var i sølv, men man venner seg fort til det. Hadde vi snakka om et kamera til 10000 kr, så hadde nok historien vært en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...