Gå til innhold

JPG. Støy på bilder

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett par bilder som det er rart form for støy. Vet ikke helt hva det er som gjør det om det er kameraet eller ikke.

Se på tårnet på kirka, og linjene på tårnet er ikke riktig, linjene deles og vinkler blir veldig skjeve Noen som har nå peil på dette? :hmm:

kirke.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Det blir sånn fordi bildet blir forminsket når du laster drt opp til Photobucket. Det hadde ikke blitt sån om du hadde forminsket det i Photoshop for så å laste opp.

Lenke til kommentar

post-93762-1164055619_thumb.jpgJeg har faktisk brukt Paint shop pro til å forminske bildet. Det er liksom etter jeg har forminsket bilder og velger "sharpen image" innstillingen at det blir slik. :hmm:

Jeg tror ikke det er photobucket sin skyld, bildet er originalt 434x653 så forminskingen har skjedd i bilderedigeringsprogrammet. Får vel annta at det er Paint shop programmet som skaper disse ujevne linjene.

Lenke til kommentar
post-93762-1164055619_thumb.jpgJeg har faktisk brukt Paint shop pro til å forminske bildet. Det er liksom etter jeg har forminsket bilder og velger "sharpen image" innstillingen at det blir slik. :hmm:

Jeg tror ikke det er photobucket sin skyld, bildet er originalt 434x653 så forminskingen har skjedd i bilderedigeringsprogrammet. Får vel annta at det er Paint shop programmet som skaper disse ujevne linjene.

7325716[/snapback]

Har du brukt stativ?

Lenke til kommentar

Autoxave: Artifactsene på bildet har ikke noe med ustabilt kamera å gjøre. Det er rett og slett måten bildet har blitt gjort mindre på i bildebehandligsprogrammet + muligens oppskarpingen som er problemet her. Dessverre kjenner jeg ikke til Jasc PSP godt nok til å gi noen råd der.

Lenke til kommentar

I version 9 er hvertfall algoritmene for antialiasing (eller er det supersampling man kaller dette i denne sammenheng?) helt greie, og har aldri gitt meg slike resultater. Men man burde selvfølgelig velge filter etter type bilde man vil forminske, men "smart size" skal fungere fint på bildet her i denne tråden.

Du kan også prøve å bruke sharpen filter før du resizer, og eventuelt i moderate mengder etterpå dersom du enda vil gjøre det skarpere.

Lenke til kommentar
Autoxave: Artifactsene på bildet har ikke noe med ustabilt kamera å gjøre. Det er rett og slett måten bildet har blitt gjort mindre på i bildebehandligsprogrammet + muligens oppskarpingen som er problemet her. Dessverre kjenner jeg ikke til Jasc PSP godt nok til å gi noen råd der.

7328406[/snapback]

Der tror jeg problemet ble løst! Det er som antydet bilderedigeringsprogrammet som skaper disse formene. Jeg har lastet ned ett annet redigeringsprogram for å sjekke om det stemte og der ble resultatet rett. takker og bukker :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...