Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan sovne fortere?

DNA

Anbefalte innlegg

Begynn å legg deg tidligere, du må legge deg tidligere over en periode for at du skal merke forbedringer. Hjelper dessverre lite å "ta igjen" søvn f. eks en dag, dessverre ;) (sier hun sov sov 13 timer natt til i går, haha).

Jeg sliter veldig, veldig sjelden med å få sove. Jeg legger meg egentlig bare ned i den stillingen jeg alltid sovner i, tenker "nå sovner jeg straks" og så sovner jeg. Men jeg må ligge på stort sett samme måte, får ikke sove om jeg f. eks legger meg med hodet andre veien, hvertfall ikke i min egen seng. Skal nevnes at jeg er litt sær på sengetøyet mitt også, lakenet kan ikke være krøllete, og dyna skal ligge akkurat samme vei, tanken på å ha den delen av dyna som er i kontakt med føttene i ansiktet er ikke så behagelig i mitt hode. Og puta, haha, må ikke glemme den. Min pute er ekstremt flat, og jeg bruker den omtrent ikke. Jeg har kanskje 2cm av bakhodet på puta før jeg sovner, hehe.

Vel. Det jeg prøver å si, er at det kanskje er greit med sovevaner. Og som andre her har nevnt, ikke spill data/tv-spill rett før du legger deg, det kan (sier ikke at det garantert er sånn) være med på å gjøre deg våken og skjerpet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Vel jeg har et ganske stort problem nå, hver gang jeg skal legge meg klarer jeg ikke sovne før 1-2 timer etter jeg legger meg og trenger mye søvn for å få de opptimale resultater av treningene på studio. Fins det noen tips/noe man kan gjøre for å klare å sovne fortere? Hadde ikke dette problemet før, da sovnet jeg med en gang omtrent.

7322917[/snapback]

Lag deg et PMV-program som du bruker som innsovingsrutine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Les litt i ei tjukk bok. Blir alltid trøtt av det, og sovner! Sovner alltid når jeg leser lekser og til prøver. Derfor jeg nesten har slutta med det :p

Lenke til kommentar
Hjelper dessverre lite å "ta igjen" søvn f. eks en dag, dessverre ;)  (sier hun sov sov 13 timer natt til i går, haha).

7330984[/snapback]

Joda, det hjelper til en viss grad. Hvertfall for meg. Dog, jeg forsov meg med 8 timer i dag til forelesning, så =/

Det finnes flere tips som er kjekke å få med seg: Slapp av uten så mye lys en stund før du skal legge deg, sørg for å være mett, sørg for å ikke være oppspilt (etter trening f.eks.), ta deg en dram, innsovningspiller kan skaffes, osv.

Lenke til kommentar
Når står du opp, og skjer det til faste tider? Har du prøvd å stå opp tidligere?

7333493[/snapback]

Stå opp tidligere enn 7.00, neitakk. Ja det skjer til faste tider. Men jaja nå må jeg sove skal se om jeg klarer å ikke tenke på noe og sovne med en gang :)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at det er bra å forberede seg med å f.eks pusse tennene ettersom kroppen vanligvis assosierer dette med at man skal legge seg. Kveldsrutine, vettu.

Ellers kan det jo være kjekt å ta seg en liten spasertur ute litt tidligere på kvelden, eventuelt ha vinduet åpent en stund for å få frisk luft inn i rommet.

Lenke til kommentar
GODE SØVNRÅD

Frisk luft og mosjon er alfa og omega for søvnen, men bør foregå tidlig på dagen.

Ro deg ned før sengetid. Musikk, lesestoff eller en avslapningskassett er bedre enn TV-titting. Legg deg når du er søvnig, og innstill kropp og sinn på søvnen.

Regelmessig levesett og tilskudd av visse vitaminer og mineraler, særlig vitamin B, sink, magnesium, kalsium, kalium og fosfor, kan stimulere dannelsen av melatonin.

Hvis du ikke sovner etter 20-30 minutter, bør du forlate sengen. Slapp gjerne av med noe lesestoff før du går til sengs på ny.

Lys og elektronikk som klokkeradio, mobiltelefon og TV har uheldig innvirkning på melatoninnivået og dermed søvnen.

Melatonin dannes i kroppen, men med årene avtar evnen til å produsere det viktige søvnhormonet. Sovemedisiner og blodtrykkstabletter kan også virke negativt inn her.

Når det er sagt, så vil jeg anbefale at du spiser ditt siste måltid kl 21:00, ca 3 timer før du legger deg. Ikke spis rett før du legger deg, fordi da vil for det første mesteparten av maten lagres som fett gjennom natta, for det andre vil du sove dårlig på mett mage. Kroppen sover best når du er medium mett. Ikke på sulten mage og ikke på helt mett mage.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Jeg hater bøker, sudoku osv :p I dag er jeg kvalm og slapp så tror det blir ekstra vanskelig eller enklere å sove i natt.

7333484[/snapback]

Hater du bøker er det gull å lese i en ekstra kjedelig bok før du skal legge deg. Hver gang jeg leser i en kjedelig bok faller øynene ned av seg selv etter noen få minutter om jeg er litt småtrøtt.

Lenke til kommentar

Hey!

Husker for veldig lenge siden jeg var innom et Helse Forum: Der stod det at du faktisk kunne bli trøtt etter du "har Dratt laksen" :p

Kanskje siste utvei?

Men uansett: Gå en del ut i skogen å få deg frisk luft..Gå en tur på 1-2 timer! Da blir jeg trøtt som bare det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...