peach Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Før i tiden var det hvertfall slik at man måtte ladet batteriet i maaange timer (gjerne 16-24) første gangen, så lade det helt ut og lade det helt opp igjen. Er det slik med nye batterier også, eller er det ikke så viktig lenger? Før var det også alltid lurt å lade batteriet helt ut hver gang før man ladet det opp igjen. Er det slik i dag? Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Personlig lader jeg et helt nytt batteri alltid minst 12 timer første gangen. Videre er jeg flink til å alltid bruke batteriet helt opp, og lade det over natten. Dette medfører at mine batterier har lang levetid og god batterikapasitet. Jeg sammenligner meg med kompisser som har samme telefon og batteri som klattlader. Ikke bare har de kortere standby-tid, men de må også bytte batteri mye tidligere en jeg må. Husk; selv om ladeindikatoren på skjermen ikke vises, så driver telefonen på med noe som heter vedlikeholdslading. Uansett, hvis du klattlader (litt strøm nå og da, ikke helt tomt til helt fullt batteri), såp har telefonen godt av at du bruker batteriet helt ut, og lader det i minst 12 timer, en gang i blandt (Helst 1 gang i måneden). På min T68 som jeg kjøpte i begynnelsen av juli i år så har kapasiteten økt. Den første måneden hadde jeg ca batteri til 4 døgn. Nå i november varer det batteriet i hele 7 døgn. Samtaler og sms er det samme som før. (Jeg spiller ikke spill på telefonen). Jeg lader alltid over natten, og bare når batteriet er gått helt ut. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Jeg må si meg enig med Tor Rasmussen. Jeg pleier også å vente til batteriet nesten er tomt før jeg lader det. Har hatt min 6210 i omtrent to år, og kapasiteten er ikke mye mindre enn da den var ny. Det går vel fortsatt nesten en uke mellom hver gang jeg lader den. Lenke til kommentar
y_not Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Jeg tror Rasmussen gav oss det beste og mest nøyaktige svaret jeg. Ikke noe å si på det. :smile: Men noen nye batterier i dag. Li-Polymer, trenger du ikke "overlade", og det er sant som Rasmussen sier at batteri kapasiteten bygger seg opp på disse. (T68 har sånn batteri) Men skal du være på den sikre siden, er det greit å lade opp batteriet "litt" mer de første gangene. Det gjør alltid jeg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 NiMH-batterier som i typiske billigtelefoner (ala 3310) blir fort dårlige med klattlading. Jeg hadde en telefon med NiMH som jeg laddet helt opp og helt ut mellom hvert bruk i et helt år. Batteriet var bra helt til jeg solgte det og kjøperen begynnte å klattlade det. Da sank plutselig standby fra 3 til 1 dag og pratetiden fra 1,5 time til 10 min. Jeg har et Litium-metallhydrid-batteri (LiMH) i min Ericsson T29. Når jeg kjøpte det ladet jeg det helt opp og ut de første gangene. Deretter har jeg ladet batteriet ca hvert 3 døgn. (når det er under 1 døgn st.by igjen) Når telefonen var ny hadde jeg 106 timer standby, nå har jeg 100. Taletid har sunket fra 5 timer og 29 min. til 5 timer og 11 min. Kjekt med Ericsson-telefonene at man har har full oversikt over gjenværende standbytid og prate-tid :smile: Er det forresten noen andre merker som har like bra batterimåling? Lenke til kommentar
peach Skrevet 18. november 2002 Forfatter Del Skrevet 18. november 2002 Jeg søkte litt rundt på internett og INGEN av sidene sa at du måtte lade batteriet (Li-Ion) så og så lenge. Du måtte bare lade det fult. Dette er sakset fra nokia sin side. Det gjelder 9210 batteriet, men regner med at teknologien er den samme som i andre batterier: "The approximate first charging time for the BLL-3 battery is 180 minutes. Make sure the battery is fully charged before using. De første 3-4 gangene skal du lade batteriet helt opp og helt ut, men etter dette skulle det vistnok ikke ha noe å si. Klippet fra Cnet sine sider: "Li-ion and Li-Po batteries are immune from the memory effect. " Alle sidene jeg var innom sa akkurat det samme. Kunne ikke finne en eneste som sa at du måtte lade Li-Ion batteriet ditt 12-24 timer første gang. Det var heller ikke noen som sa at det var viktig å lade det helt ut hver gang. Det skulle ikke ha noe å si for Li-Ion batterier. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Riktig som han sier, men har du en mobil med Ni-MH eller Ni-Cd (liten sannsynlighet) så kan det være minneeffekter. Folk som driver med batteri RC har funnet masse løsninger på slikt. Det er da snakk om batterier som kan gi ut alt av ladningen i løpet av 6 sekunder, noe som ikke er realistisk med mobil batterier. Tror ikke det er så innmari mye vits å lade uttover fullt batteri for første gang. Som vanligvis tar 4 timer elns. Bare pass på og lade fullt ut og inn hele tiden. Ikke slump lad, batteriet mister litt av spensten sin samme hva du sier :wink:. Lenke til kommentar
peach Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Jeg sendte en mail med flere spørsmål rundt dette til Nokia og her er svaret jeg fikk: ___________________________________ Hei. Vi takker bla bla... Vi har desverre ikke mer informasjon en det som står på hjemmesidene og i brukerhåndboken. Vil du derimot vite mer om batterier vil vi anbefale deg å kontakte en Nokia Fohandler. Skulle du ha flere spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vennlig hilsen Nokia Service Professional Norwegian Team Club Nokia Careline ___________________________________ Kan ikke akkurat si at de var noe særlig "professional"... Men jeg har sendt den samme mailen til Ericsson også, så jeg håper de kan gi meg et svar. Lenke til kommentar
Nicolas9 Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Hei! Forhandlere pleier å si minst 12 timer, og det tror jeg er riktig, gjør alltid det. Dersom denne første ladingen kan ha så stor betydning, så tar ikke jeg sjanser. Men det går an å lade selv om batteriet ikke er tomt, men da må man lade helt opp! Ellers skal man huske å lade helt ut, og helt opp igjen minst en gang i måneden, gjerne oftere. Av en eller annen grunn har jeg også merket at kapasiteten på T68i stiger etter å ha brukt det en stund, i allefall etter batteriindikatoren, som sier hvor lang standby og samtaletid man har igjen på batteriet. Lenke til kommentar
peach Skrevet 28. november 2002 Forfatter Del Skrevet 28. november 2002 Quote: Kan ikke akkurat si at de var noe særlig "professional"... Men jeg har sendt den samme mailen til Ericsson også, så jeg håper de kan gi meg et svar. Ericsson gadd ikke å svare en gang. Alltid kjekt med god service! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå