Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til Anlegg, serriøst hjelp!


Datacalibel

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en 90 mod Galant Coupe, og tenkte sette anlegg i den!

Så er det et problem, jeg elsker lyd, men har ikke noe anlelse om hva som er bra osv, hva jeg trenger av forsterkere osv :hmm:

 

Altså INGEN idè!

 

Tenkte ikke å bruke mer enn 10000,- og de jeg tenkte å ha var 1 basskasse, trenger ikke være så bra, skal ikke spille techno eller noe slikt!

4 høytallere, 2 i hattehylla, og 2 små framme for best mulig lyd!

 

Og forsterker da, trenger jeg det?

 

Vil helst at anlegget osv skal være lett å få tak i!

Maks 10000,- helst under!

 

 

Så vil at lyden skal være bra, bra lyd og flyt, og ikke bare skranglete dunking!

 

Btw: Kommer til å bli spilt mest rock musikk om det er til noen hjelp!

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil anbefale pioneer sin spl sub som spiller sinsykt godt men dn er på 1000w rms så du må jo ha en rimelig forsterker suben koster bare 2000kr er ingenting har dn gamle spl suben som er 1-2 år nå dn kostet 4000kr ny.

 

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=697 12" pioneer sub

 

 

6*9 for å ha i hattehyllen :http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=613 brukbar de og de koster lite!

 

 

 

 

forsterker : http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1650 eller http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1651 er litt pris forskjell da...:/

de forsterkerne er bare til suben=)

 

og den her til 6*9 og de små diskantene du skal ha framme : http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1143

 

 

 

 

 

det er jo bare å velge å vrake der er sånn jeg ville skaffet meg til under 10000kr =) håper dette hjalp deg litt;)

Lenke til kommentar
jeg vil anbefale pioneer sin spl sub som spiller sinsykt godt men dn er på 1000w rms så du må jo ha en rimelig forsterker suben koster bare 2000kr er ingenting  har dn gamle spl suben som er 1-2 år nå dn kostet 4000kr ny.

 

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=697   12" pioneer sub

 

 

6*9 for å ha i hattehyllen :http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=613 brukbar de og de koster lite!

 

 

 

 

forsterker : http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1650  eller  http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1651 er litt pris forskjell da...:/

de forsterkerne er bare til suben=)

 

og den her til 6*9 og de små diskantene du skal ha framme : http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1143

 

 

 

 

 

det er jo bare å velge å vrake der  er sånn jeg ville skaffet meg  til under 10000kr =) håper dette hjalp deg litt;)

7323393[/snapback]

 

Kan jeg virkelig ikke ha kun èn forsterker på både sub å høytallere!

 

Tenkte nå på noe rundt 450w høytallere, eller veit ikje hva som er bra!

 

 

Men viss jeg nå tar vekk basskassa, fordi je vet ikke om jeg egentlig trenger den!

 

Så når jeg skal ha slik mp3 spiller/cd spiller, så står det ofte

4x45w forsterker osv,, hva betyr alt dette!

 

Noen som kunne gi meg en liten oppsumering på hva slike ting osv betyr!

Og hva høytallere anbefaler dere viss jeg velger å ta vekk basskassa :hmm:

 

 

Takker for all hjelpen!

Endret av Datacalibel
Lenke til kommentar

Min anbefaling for 10.000

 

Frontsett:

 

JBL C508 Gti 2190Kr

eller

Rockford Fosgate P152S = 1490

 

Bakhøytalere:

 

JBL DECADE T595L = 1790

 

Sub:

 

Rockford Fosgate 12" = 1990

 

Forsterker:

 

JBL Power PX-300.4 = 3490

 

 

Totalt = 9460 eller 8760

 

Etter min meining ett helt kurant oppsett :D

 

Men da må du koble 6*9 og subben til forsterkeren og frontsette til spilleren, evt kjøpe deg en forsterker til.

kan evt. prøve deg med en 6kanals, men dette blir ikke av min anbefaling pga. jeg har ikke noe erfaring med 6kanals forsterkere.

Uannsett Lykke til, fortell oss hva du ente opp med

Lenke til kommentar

Takker for alle anbefalingene, men de har blitt slikt at jeg ikke trengte alt jeg tenkte på før!

 

Det jeg trenger er

 

1 cdspiller - Pioneer

2 stk 6,5`` bake

2stk små høytaller fremme

og en forsterker!

 

Men så var det mange så mente at man ikke burde ha høytallere bak, da de ble feil mellom mellomtone og diskans, så er usikker på hva jeg skal gjøre

Lenke til kommentar
Takker for alle anbefalingene, men de har blitt slikt at jeg ikke trengte alt jeg tenkte på før!

 

Det jeg trenger er

 

1 cdspiller - Pioneer

2  stk 6,5`` bake

2stk små høytaller fremme

og en forsterker! 

 

Men så var det mange så mente at man ikke burde ha høytallere bak, da de ble feil mellom mellomtone og diskans,  så er usikker på hva jeg skal gjøre

7325767[/snapback]

 

Hva med denne eller denne spilleren?

 

så kan du evt kjøpe disse til å ha bak.

 

Frontsett

 

Forsterker

 

har litt dårlig tid, å skal legge meg så jeg har ikke tatt meg tid til å regne ut dette men tror det blir i underkant av 10000.[

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har vært borti en Galant av den årsmodellen du snakker om, og vet ca hva som skal være i den. Framme i bilen i dashbordet er det 4 toms høytalere, bak er det mestsansynligvis noen 6 toms høytalere. Men jeg tror når du fjerner disse at det er plass til 6*9 tommere. Det er det i hvertfall på modellen som kommer etter den du har.

 

 

10 000 kr er ikke så mye i grunnen når man skal holde på med bilstereo, de forsvinner fort. Jeg leste det du skrev, å skumleste svarene folk hadde gitt deg. Siden du sier du elsker lyd, tolker jeg det dithen at du liker at lyden skal være fin. Ikke at det skal spille høyest i nabolaget, og hvis dette er tilfellet trenger du ikke å se nærmere på den pioneer subben akkurat nå.

 

Det viktigste kjøpet du kommer til å kjøpe til anlegget ditt er spilleren. Er spilleren dårlig blir resten av anlegget ditt også dårlig. Alpine spillere og Pioneer spillere er ganske gode og hvis du gir 2-3000 for spilleren burde du være ganske godt på gang.

 

Neste steg på listen er høytalere framme. Igjen, kjøper du gode ting her kommer du til å være fornøyd i lang tid fremover. Her kan du se nærmere på focal og morel. Tror prisen på disse to ligger rundt 2-3000kr, for komponentsettene.

 

Så kommer vi til forsterkere. Det første jeg ville ha kjøpt da ville vært en 4 kanaler. Den ville ha kunnet drevet et frontsett, og en sub ville den drevet godt nok. Prøv å se nærmere på Usamps, Mtx eller Rockford Fosgate. Igjen bruk 2-3000kr.

 

Ut fra regnestykket betyr det at du har brukt. enten 6000kr eller 9000kr. Husk på at anlegget trenger nye kabler, dette er gjerne en 1000kr ekstra.

 

Skulle du begynne med kjøpingen å finne ut at du ikke får råd til noe der og da, kjøp heller tingene litt etter litt, istede for å senke prisen å bruke billigere ting. Dette er noe jeg har gjort feil flere ganger, og nå først av retter på. Ikke gå i samme felle som meg. Et godt råd er i første om gang kjøpe spiller og frontsett. Så spare til forsterker og sub i neste omgang.

 

Subber jeg anbefaler deg å se nærmere på er Mtx sine 5500 serie. Jeg har hatt 15 tommerene og hørt 10 tommerene i denne serien og jeg er fornøyd med kvaliteten på lyden fra disse. Dessuten kan du se nærmere på resonant engineering.

 

Når du har kjøpt det her, kan du sette deg ned å nyte lyden, og spare litt til. Alt du mangler da er en egen forsterker til subben, og evt høytalere bak.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg har vært borti en Galant av den årsmodellen du snakker om, og vet ca hva som skal være i den. Framme i bilen i dashbordet er det 4 toms høytalere, bak er det mestsansynligvis noen 6 toms høytalere. Men jeg tror når du fjerner disse at det er plass til 6*9 tommere. Det er det i hvertfall på modellen som kommer etter den du har.

 

 

10 000 kr er ikke så mye i grunnen når man skal holde på med bilstereo, de forsvinner fort. Jeg leste det du skrev, å skumleste svarene folk hadde gitt deg. Siden du sier du elsker lyd, tolker jeg det dithen at du liker at lyden skal være fin. Ikke at det skal spille høyest i nabolaget, og hvis dette er tilfellet trenger du ikke å se nærmere på den pioneer subben akkurat nå.

 

Det viktigste kjøpet du kommer til å kjøpe til anlegget ditt er spilleren. Er spilleren dårlig blir resten av anlegget ditt også dårlig. Alpine spillere og Pioneer spillere er ganske gode og hvis du gir 2-3000 for spilleren burde du være ganske godt på gang.

 

Neste steg på listen er høytalere framme. Igjen, kjøper du gode ting her kommer du til å være fornøyd i lang tid fremover. Her kan du se nærmere på focal og morel. Tror prisen på disse to ligger rundt 2-3000kr, for komponentsettene.

 

Så kommer vi til forsterkere. Det første jeg ville ha kjøpt da ville vært en 4 kanaler. Den ville ha kunnet drevet et frontsett, og en sub ville den drevet godt nok. Prøv å se nærmere på Usamps, Mtx eller Rockford Fosgate. Igjen bruk 2-3000kr.

 

Ut fra regnestykket betyr det at du har brukt. enten 6000kr eller 9000kr. Husk på at anlegget trenger nye kabler, dette er gjerne en 1000kr ekstra.

 

Skulle du begynne med kjøpingen å finne ut at du ikke får råd til noe der og da, kjøp heller tingene litt etter litt, istede for å senke prisen å bruke billigere ting. Dette er noe jeg har gjort feil flere ganger, og nå først av retter på. Ikke gå i samme felle som meg. Et godt råd er i første om gang kjøpe spiller og frontsett. Så spare til forsterker og sub i neste omgang.

 

Subber jeg anbefaler deg å se nærmere på er Mtx sine 5500 serie. Jeg har hatt 15 tommerene og hørt 10 tommerene i denne serien og jeg er fornøyd med kvaliteten på lyden fra disse. Dessuten kan du se nærmere på resonant engineering.

 

Når du har kjøpt det her, kan du sette deg ned å nyte lyden, og spare litt til. Alt du mangler da er en egen forsterker til subben, og evt høytalere bak.

7328247[/snapback]

 

 

Åokeyj, tusen takk for tipset, sub tror jeg ikke det blir likevel, men ihvertfall høytallere fremme, bra spiller og forsterker!

 

Men takker for tipsene :thumbup:

Lenke til kommentar

Bilstereo kommer veldig ann på hva du er ute etter, men generelt må du passe på at forsterkeren får nok strøm, og at komponentene samarbeider.

 

Vil anbefale en todelt løsning med en 4 kanaler for front/bak, og egen forsterker til sub.

 

På forsterkere er det mye å velge i , men MDS er svært bra i forhold til pris. Se www.mds.se

 

 

Når det gjelder høyttalere kan jeg ikke si annet en at det kommer an på hva du skal spille, men generelt bør du ikke gå for det billigste... Når det gjelder forntsett anbefaler jeg todelte set dvs 2 veis system hvor du kan montere diskanten fritt. Disse får du med ok kvalitet fra rundt 1000,-. Frodelen her er at du kan plasere diskanten høyere en bass/mellomtone, noe som sprer lyden bedre da diskant svært lett dempes når det kommer noe i veien. Diskanten bør monteres oppå dashbordet eller i a stolpen, mens bass/mellomtone gjerne kan monters lengre ned på dashbordet, eller i dørene.

 

Bak finnes det et vell av muligheter, men det jeg vil anbefale for all round lyd er 6 x 9 toms høytalere, minimum 2 veis. Ok kvalitet fra ca 1200,-, og merke har mindre å si i disse prisklasser.

 

Sub: Her er det MYE å si! Men jeg skal ta det kort. Refleks kasse anbefales (Større bånbredde). Mye penger å spare ved å bygge kassen selv, og det kryr av oppskrifter på hvordan du gjør dette. Sender en PM med en handbok om høyttaler konstruksjon til deg. (Hvis andre vil ha den er det bare å gi meg en PM). Når det gjelder valg av kassetype og element så kommer det igjen ann på hva du skal bruke det til, men har du en bra kasse og en godt forsterker så kan du klare deg med et relativt billig element. I 10 000 kr klassen anbefaler jeg ikke å legge mer en kr 1000,- i elementet.

 

Spilleren er som andre har sagt viktigst, og også den komponenten som lettest lar seg flytte videre til neste bil. Så her bør du nokk legge ned noen tusen. Selv har jeg en modifisert JVC spiller til ca 1500,-, som også tar MP3. Den fungerer bra, men jeg angrer på at jeg ikke la ned en tusenlapp til (bygde på 10 000 budsjett).

 

NB: Kan være penger å spare på å kjøpe pakketilbud med firekanals forsterker inkludert kabler, fornt set og hatthyllehøytalere.

 

NB2: Sjekk kabeldiameter opp mot maks effekttrekk fra forsterker, her finner du omregningstabell fra AWG (American Wire Gauge) til kvadrat mm og diameter, samt maks strøm i for kabler av kopper.

 

 

-Espen D-

 

PS: Trenger du mer hjelp så kan du sende meg en PM. Kan bla sette opp noen forslag til deg, og kan garantert gi deg tips i forhold til optimalisering av lyd når du først har fått anlegget montert.

 

PS2: Alt avhenger av videre planer, og kjøpe gode komponenter nå og bygge på senere er en svært god ide. En annen ting du må vurdere er hvor mye penger du vil bruke på et anlegg i bilen, og hvor lenge du blir å ha den. Husk at ikke alt lar seg montere like lett i alle biler, men forsterkere og spillere er aldri noe dårlig kjøp da de enkelt kan flyttes til neste bil.

Endret av Nazgarot
Lenke til kommentar

Min regel er ingen sub hvis du skal ha 6"x9"..

Og ingen 6"x9" hvis du skal ha sub.

 

Sier meg enig med Dofus (Defus), man får ikke god lyd uten en god spiller. Pioneer og Alpine i en prisklasse over 2000,- er som regel "pakket" med god lyd.

 

Siden høytallere forann som oftest er plassert nederst på dørene skulle jeg ønske at jeg hadde ører på knærne... Men siden de er plassert på hodet hvor de tar seg best ut bør man ha diskant på dashn... Da får man lyden rett mot ørene isteden for opp "mellom beina". Så et godt frontsett til 1500 - 2500,- er et must.

 

Om du skal ha 6"x9"ere eller en 12"er er et valg du må ta. Jeg foretrekker å bruke kun en av delene. Jeg koblet anlegg i en VW Polo, liten bagasjeromplass så valget endte med 6"x9". De ble plassert i hatthylla hvor vi skrudde kasser under for å få bedre lyd.

 

Siden 6"x9" ble valgt i poloen valgte vi å sette inn en firkanals forsterker på 4x55W. Samme styrke som spilleren, men forsterkeren vrengte seg ikke nært så tidlig som forsterkeren. (i dette tilfellet var det en billig forsterker, pga dårli økonomi hos eieren)

 

I min egen Golf II valgte jeg en 12" siden bagasjerommet mitt er en del større enn i en Polo.. Jeg har selv 6"x9" i hatthylla, men det bare for å tette hullene i hatthylla helt til jeg økonomien min tilsier at jeg har råd å legge nytt trekk på hatthylla. (Ikke at dette er dyrt, bare jeg som er raka blakk)

 

Jeg har et enkelt frontsett til litt over 1500,- som jeg kjører på spilleren og ikke på en forsterker. 12" fra pioneer er i lukket kasse og tar halve bagasjerommet siden stephjulet stikker opp av dørken under matten... Har en forsterker på 500W som driver 12" min godt.

 

 

For å oppsummere alt jeg har sagt kort:

God spiller blir god lyd

Bruk FRONTSETT pga diskant og

Velg mellom 6"x9" eller Sub

Lenke til kommentar
hva med dette her a?  Anlegg for 3 lapper.. ikke det beste så klart.. men virker da.. hehe :roll:

7377332[/snapback]

Så helt greit ut det, men skal du bruke 6"x9"erne så bør du enten ha kasse til dem under hatthylla eller sette dem i bakdører e.l.

 

Vil fremdeles annbefale å ha et frontsett som sender diskant lyden i hode høyde... Har ingen erfaringer med bare 12" og 6"x9"ere i hatthylla... Men jeg har liten tro på at det kan slå frontsett...

 

Fin pakke dette john_22! Nesten så jeg vurderte å kjøpe det selv, hadde d ikke vært for at jeg allerede har brukt fem lapper på noe jeg frykter er hakket dårligere enn dette.. =p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...