Gå til innhold

RAID5 med Windows server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den logiske disken var på 8*250GB i raid5, og økes nå til 9*250GB raid5

Jeg brukte som tidligere nevtn mdadm, (mdadm - v2.5.6 - 9 November 2006)

og kommandoene jeg kjørte var:

mdadm /dev/md0 -a /dev/sdX

mdadm --grow /dev/md0 --raid-disks=9

Videre må jeg når grow'en er ferdig grow'e filsystemet.

7746893[/snapback]

Bare synd at dette ikke fungerer på Ubuntu Edgy uten at man kompilerer kjernen selv, da statusen på "grow" funksjonen var unstable på det tidspunktet. Men regner med det endrer seg om ikke alt for lang tid, når det kommer en ny release(heldigvis testet jeg dette før jeg begynnte å skulle legge til disker :))

Lenke til kommentar
En av de store ulempene med windows raid er at du IKKE kan boote fra eks. software raid-1.... sucks..

7900119[/snapback]

Hmm. Mener da å ha sett guider på dette på nett...

Om jeg ikke husker feil, så var fremgangsmåten noe tilsvarende dette (ikke testet selv):

Man installerte først windows som vanlig, gjorde om windows-disken til dynamic (om den ikke allerede var det), så la man til et speil av windows-partisjonen.

Men som sagt er ikke dette testet selv.

Lenke til kommentar

Det var noe slik jeg også håpet på, og var på vei til å teste det med 2*80GB PATA disker jeg hadde i filserveren. Gjorde den om til dynamic, formaterte den andre og satt den til dynamic. Men feiget ut siden ingenting var sikkert.

Nå har jeg byttet ut de to 80GB med en 200GB PATA siden de bråkte en del. Og jeg skaffer ikke en 200GB til før jeg vet med sikkerthet at metoden fungerer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bare synd at dette ikke fungerer på Ubuntu Edgy uten at man kompilerer kjernen selv, da statusen på "grow" funksjonen var unstable på det tidspunktet. Men regner med det endrer seg om ikke alt for lang tid, når det kommer en ny release(heldigvis testet jeg dette før jeg begynnte å skulle legge til disker :))

7900512[/snapback]

Jeg kjører selv Debian Etch, men med egenkompilert kjerne:)

Det fungerte helt nydelig å øke arrayet med en disk, når har jeg desverre nådd en limit på strømforsyninga mi, kobler jeg til en disk til vil ikke systemet boote. Kanskje bare greit å ha en disk liggende på hylla som reserve:)

Lenke til kommentar

Theo343:

Da er det testet, og det fungerer.

Her er hva jeg gjorde:

1. Installerte Windows (XP Pro) på "basic" disker. Er noe rot med dynamiske disker i installasjonsprogrammet til win.
  2. Vel inne i Win konverterte jeg diskene til dynamisk (jeg restarta ikke når jeg ble spurt).
  3. Sletta alt i Windows\System32\dllcache
  4. Bytta ut dmadmin.exe, dmconfig.dll og dmboot.sys med redigerte filer for å få RAID1 og RAID5 støtte, svarte cancel når Win ville bytte ut mine filer med originale. (Trenger ikke gjøre dette under server-versjonene av Win. Filer kan legges ut om ønskelig).
  5. Restarta til Windows var fornøyd (2 ganger).
  6. Gikk i diskbehandlinga, høyreklikka på C-partisjonen og valgte add mirror.

Etter en stund hadde jeg et speil av den originale C-partisjonen min.

Prøvde så for morroskyld å slette den opprinnelige C-partisjonen (bryte speilet) for å se hva som skjedde i oppstarten. Fikk ikke starta opp fra den andre disken, men trur det kan ordnes ved å skrive ny boot-sektor til disken som fortsatt har Win.

Lenke til kommentar
Jeg kjører selv Debian Etch, men med egenkompilert kjerne:)

Det fungerte helt nydelig å øke arrayet med en disk, når har jeg desverre nådd en limit på strømforsyninga mi, kobler jeg til en disk til vil ikke systemet boote. Kanskje bare greit å ha en disk liggende på hylla som reserve:)

7910704[/snapback]

Hehe, ja. Jeg testa det med egenkompilert kjerne i ubuntu, og det fungerte helt flott det, men jeg tar heller å venter litt til ubuntu kommer med en ferdig.

Lenke til kommentar

Target-55:

Wow det var godt arbeid :D.

Det som gjenstår for at speilet skal fungere som et speil er å kjøre recovery CD og skrive inn bootsector på den ok disken. Samt forsøke å bytte den defekte og se om den lar seg rebuilde.

Hvis ikke blir det litt for mye jobb. Og en ghosting innimellom av single disk er bedre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Target-55:

Wow det var godt arbeid :D.

Det som gjenstår for at speilet skal fungere som et speil er å kjøre recovery CD og skrive inn bootsector på den ok disken. Samt forsøke å bytte den defekte og se om den lar seg rebuilde.

Hvis ikke blir det litt for mye jobb. Og en ghosting innimellom av single disk er bedre.

7912188[/snapback]

Hmm. Har forsøkt å gjøre dette nå, men får det ikke til...

Er derimot overbevist over at det er noe jeg gjør feil. Nekter å tro de ga oss denne funksjonen for så å glemme dette punktet.

Skal teste litt mer og komme tilbake med en fyldigere beskrivelse av hva som er testet samt resultater når jeg får tid.

Target

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...