Falling Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hei! Noen som kan fortelle meg hva en veiakselføler/sensor er, og hvilken funksjon den har? Lenke til kommentar
Ping0 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hei!Noen som kan fortelle meg hva en veiakselføler/sensor er, og hvilken funksjon den har? 7322335[/snapback] veivakselføler er en føler som sitter i forbindelse med veivakselen. Den registrerer (skal vi se om jeg sier rett nå hehe) når stempel nr 1 står ved Ø.D evt når de andre stemplene er på topp.. tror jeg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hei!Noen som kan fortelle meg hva en veiakselføler/sensor er, og hvilken funksjon den har? 7322335[/snapback] veivakselføler er en føler som sitter i forbindelse med veivakselen. Den registrerer (skal vi se om jeg sier rett nå hehe) når stempel nr 1 står ved Ø.D evt når de andre stemplene er på topp.. tror jeg 7326492[/snapback] Hehe du er inne på det, veiakselføleren registerer posisjonen til veiva til ett hvert pungt, siden tenning og injektorene jobber utifra disse signalene. Veivakselføleren gir signaler 360 av veivakselens rotasjon. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Veivakselføleren gir fra seg OPM-signaler. Den gir styreenheten beskjed om turtallet. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Alt som er skrevet hittil er forsåvidt riktig, men formålet til veivakselføleren er for å kunne ha et signal å gå utifra til computeren for å beregne tenningstidspunkt og når bensin injectorene skal sprøyte. Det den gjør er altså å gi signal etter hvor veivakselen er i sin rotasjon, og derfor også hvor stemplene er i sine bevegelse i motoren. Tidligere var dene funksjonen innebygget i fordeleren, først i form av stiftetenning, deretter med en hallgiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå